שיזוף בבית: המדריך המלא לתכשירי שיזוף

עד לפני קצת יותר משנה ניצבה ישראל במקום השלישי בעולם בשיעור מקרי סרטן העור. הסיבות: הקיץ הארוך, הנטייה לטגן את עצמנו  עד להשגת המראה השזוף הרצוי וחשיפה בלתי מוגנת או מבוקרת לקרינת השמש האכזרית.

 

עוד באון לייף:

 

החדשות הטובות יותר הן שבמחציתה של השנה החולפת פרסם ארגון הבריאות העולמי דו"ח חדש בו ממוקמת ישראל במקום ה-18 בעולם, ולפניה אוסטרליה וניו זילנד. כנראה שמישהו כאן עשה עבודת הסברה טובה. אמנם מראה שזוף הוא עדיין באופנה, אבל המודעות לסכנות השיזוף כבר כאן ויישארו כאן. כנראה שמהסיבות האלה התפתחה תעשיית המשזפים ללא שמש – עולם עולם רחב של תכשירים בטקסטורות שונות המקנים לעור צבע שזוף הנותר עליו למשך מספר ימים.

 

"תכשירים המעניקים גוון של שיזוף נמצאים בשימוש למעלה מחמישים שנה. הם מגיעים בצורת נוזל בהתזה או במטליות לחות, ג'ל, או קרם. בשונה מחשיפה לקרינת השמש, תכשירים לשיזוף מלאכותי לא נמצאו מזיקים או מסרטנים בעבודות מחקר שונות. בחלקן נמצא אפילו אפקט קל מאד של הגנה מקרני UV",. טוענת רונית גילר, מנהלת מחלקת קוסמטיקה בסניף סופר-פארם בדיזנגוף סנטר.

 

מיטות שיזוף – מיותר ומסוכן

בשוק קיימים שיטות שונות – החל ממיטות שיזוף וכלה במגוון רחב של תכשירים המעניקים גוון של שיזוף, מספרת ד"ר בת שבע מרקוס, מומחית לרפואת עור. לכל אחת מהן יתרונות וחסרונות בריאותיים ויזואליים. זו המומלצת פחות מכולן היא מיטת השיזוף הוותיקה, אותה מכונת דמוית חללית או צדפה אליה נכנס המשתזף למשך 10-20דקות ויוצא כשגופו שחום ואחיד בצבעו. זהו למעשה יתרונה היחיד של המיטה.

 

מעבר לכך, מדובר בשיטת שיזוף מסוכנת מאוד במהלכה אמנם לא נחשף המשתזף ישירות לשמש, אך סופג לגופו קרינה אולטרה סגולה הגבוהה בעוצמתה משמעותית מקרינת השמש וגורמת לנזקים בריאותיים מצטברים לטווח ארוך. ובמילותיו של מסמך האגודה למלחמה בסרטן המזהיר את הציבור מפני השימוש במיטות השיזוף: "חשיפת יתר לקרניים אלה עלולה לגרום לפגיעה בעיניים או בראייה, לפריחה, להתקמטות מוקדמת של העור, לריבוי כתמים על העור ונגעים קדם סרטניים, ולסיכון ממשי לחלות בסרטן העור ומלנומה" מציינת מרקוס.

 

שיזוף בים. פאסה שאין לתאר

 

שיזוף בהתזה

שאר השיטות הקיימות בשוק, בטוחות ובריאות הרבה יותר. כזו היא למשל שיטת השיזוף בהתזה הנהוגה במכוני היופי. מדובר בשיזוף מלאכותי המתבצע באמצעות התזת החומר ישירות על הגוף ממכונה המוציאה זרזיפי צבע קטנטנים בצורת "ספריי". ההתזה מתבצעת על ידי- עובד המכון או בתוך מקלחון המתיז סילוני חומר, אז התהליך מתבצע ללא מגע יד אדם ולכן גם פחות מביך. החומר המותז על העור גורם לשינוי זמני בצבעו, וכדי לתחזק את המראה השזוף אשר הולך ודוהה בהדרגה עם התחלפות תאי העור המתים, יש לבצע התזות חוזרות אחת לשבוע.

 

החיסרון בשיטת שיזוף זו זניח: לעיתים מדובר בחומר בעל ריח שאינו נעים, אך הוא יורד לאחר המקלחת הראשונה אותה מומלץ לבצע שמונה שעות מרגע ההתזה כדי לתת לחומר להתקבע ולהיספג כהלכה ובצורה אחידה על העור.

 

"החומר הפעיל בתמיסות השיזוף המאלכותי נקרא דיהידרוקסיאצטון (DHA), אשר הינו מולקולת סוכר נטולת צבע", מסבירה ד"ר מרקוס, "במגע עם שכבת תאי העור העליונה- השכבה הקרנית המורכבת תאים מתים, נוצרת תגובה בין ה–DHAלחומצות אמינו בשיכבת תאי הקרן, אשר כתוצאה ממנה נצבעים התאים בגוון חום המדמה את השיזוף המתקבל כתוצאה מחשיפה לשמש. ככל שהחומר מרוכז יותר הצביעה תהיה כהה יותר".

 

להשתזף ולא לצאת מהבית

עבור הביישנים, החסכניים ואלו שלא מפחדים מקצת עבודת הכנה, קיימים תכשירי השיזוף הביתיים. רובם נגישים לכיס, נוחים לשימוש ומפיקים תוצאה קרובה לדבר האמתי, מינוס הפגיעה הבריאותית.

 

הפנים האמיתיות של הנזק

נהג משאית בילה מחצית מחייו בנהיגה. ראו איך נראה הצד השמאלי של פניו שהיה חשוף רוב חייו לשמש.

לכתבה המלאה

אם רוצים שיזוף לא רק על הפנים והכתפיים –  שיזוף אזורים נרחבים יותר מצריך שימוש במוס, קרם, ג'ל, תחליב או מטליות לחות הספוגות בתמיסה משזפת. משזפים עצמיים ממשפחה זו מותירים את הצבע השחום על הגוף למשך חמישה ימים עד שבוע, תלוי בקצב התחלפות תאי העור ובמספר המקלחות.

 

"לתכשירי שיזוף עצמי ביתיים יתרונות רבים. הם עולים פחות משיזוף בהתזה, מאפשרים לשחק באזורים- פנים, גוף או רגליים, כאשר ישנם תכשירים משולבים, ולעיתים מגיעים בכמה גוונים. לעור בהיר יתאים גוון בהיר, על מנת לא ליצור מראה עז ומלאכותי מדי המזכיר הכתמה, ובהתאמה, לעור כהה יותר יתאים גוון בינוני", מסבירה רונית גילר.
 

יתרון משמעותי לא פחות הוא התאמת התכשירים לסוגי עור שונים. במקרה של עור שמן, רצוי להשתמש במשזף על בסיס ג'ל המכיל כמות נמוכה יותר של שומן. עור יבש או מאוזן 'יעדיף' קרם, תחליב או מוס. באופן כללי רצוי לדעת כי כל מוצר המכיל לחות, נספג בצורה טובה יותר בעור, כך שלפני שבוחרים תכשיר לשיזוף עצמי, כדאי לאבחן היטב את סוג העור ולהתייעץ עם דיילת היופי בנוגע לתכשיר הייעודי המתאים ביותר.

 

"קרם נוח ויעיל במידה שמבקשים להפיק מראה שזוף באזורים נרחבים יותר של הגוף, כאשר המריחה דומה למריחת קרם גוף- אך חשוב להקפיד על מריחה אחידה. מגבונים לשיזוף מהיר מלכלכים בצורה מינימלית את הידיים, השימוש בהם נוח יותר וניתן, היות ומשקלם קל, לקחת אותם בתיק לדרכים", מוסיפה גילר.

 

ד"ר מרקוס מציינת כי בשוק קיימים תכשירים המיועדים לשימוש יום יומי ובהם ריכוז חומר נמוך ואפקט לחות גבוה. אפקט השיזוף הנוצר בשימוש בהם אמנם אינו מיידי, אלא פועל על- ידי בנייה הדרגתית של הגוון ולכן מונע הכתמה שעלולה להיות תופעת הלוואי של שימוש בתכשיר שיזוף מלאכותי מהיר. בנוסף, הקרמים הללו מעניקים לחות לעור וטובים גם לתחזוקה שוטפת של גוון לאחר שימוש בתכשיר השיזוף המלאכותי המהיר או שיזוף בהתזה.

 

מה ההבדל בין שיזוף בהתזה לתכשירי השיזוף הביתיים?

"אין הבדל בחומרים הפעילים בין שני הסוגים. כיום מוסיפים לתכשירים השונים אנטיאוקסידנטים (נוגדי חמצון) למיניהם שמעניקים איכות משנית מסוימת למריחת החמרים הללו. מבחינה פרקטית- התזה במכונים יעילה לעצלנים היות שמישהו עושה את העבודה עבורך, אך מביכה עבור ביישנים. היתרון הוא שניתן לרסס אזורי גוף אשר במריחה עצמית הגישה אליהם קשה יותר".

 

כדי להשיג מראה אחיד על הגוף, אומרת גילר, חשוב לעשות פילינג טוב של העור לפני מריחת קרם לשיזוף מלאכותי, ויש להקפיד להסיר באמצעותו תאים מתים בייחוד באזור הקרסוליים,  הברכיים והמרפקים משום במקומות אלו שכבת התאים העליונה מעובה במיוחד ולכן יתקבל צבע כהה יותר במגע עם קרם משזף.. בנוסף, מציינת גילר, יש למרוח קרם לחות עם כל הגוף כיממה לפני השימוש כדי להשיג אפקט אחיד.

 

גילר מוסיפה וממליצה להמתין בעמידה למשך 5-10דקות לאחר מריחת התכשיר על מנת שלא יווצרו כתמי פסים על העור, ומציעה להשתמש במייבש שיער על מנת לייבש ולקבע את החומר על העור.

 

הדבר העיקרי שחשוב להקפיד עליו, מסכימות גילר וד"ר מרקוס, הוא הוא הצורך לזכור לשטוף את הידיים היטב לאחר השימוש במשזפים הביתיים, שכן עור כפות הידיים הינו בעל שיכבה קרנית עבה וייצבע בצבע כתום, מביך ובוהק שיהווה תזכורת ארוכת טווח לטעות הקטנה שעשינו לפני חמישה ימים.

 

מה השפעתו של החומר על העור? האם הוא מזיק?

"בכל תכשירי השיזוף ללא חשיפה לשמש, הנזק העיקרי הוא בכך שעלולים לשכוח שבשימוש בהם אין למעשה הגנה מספקת מקרינת השמש, ושחשוב למרוח תכשירים עם מסנן הגנה גבוה. במלים אחרות, מראה העור השזוף מטעה ומשכיח לעיתים את הצורך במסנני הגנה. בנוסף, תופעת לוואי אפשרית של שימוש בתכשירי שיזוף מלאכותי היא דלקת עור אלרגית שתתבטא באודם, גרד קילוף, ובמקרים קיצוניים אף בשלפוחיות. אנשים בעלי נטיה גבוהה לתגובות אלרגיות יכולים לנסות למרוח את המשזף על פיסת עור קטנה חבויה לפני השימוש על חלקים נרחבים".

 

האם ניתן להשתמש במשזפים למיניהם על עור פצוע, מגורה או כזה עם אקנה?

"רצוי שלא. שימוש על עור פגוע עלול לגרום לגירוי נוסף של המקום הפצוע. הדבר נכון גם לגבי עור עם אקנה. מעבר לכך, קשה לצפות את התוצאה שתתקבל על עור לא אחיד ודלקתי".

 

האם ישנו הבדל בין משזף מינראלי ללא מינראלי?
"להערכתי החומר הפעיל דומה בשניהם. קוסמטיקה מינרלית נחשבת ליותר 'טבעית', אולם אין לכך ביסוס מדעי, שכן גם מוצרים על בסיס מינרלי "נהנים" ממרכיבים כחומרים משמרים ומייצבים אשר בלעדיהם התכשירים יתפרקו או יזדהמו תוך ימים", אומרת גילר.

 

מיטות שיזוף. מיותר ומסוכן

 

אפקט השיזוף – הברונזר

"בכל התכשירים האפקט נראה החל מהשימוש הראשון, אך הוא תלוי בגוון העור. הברונזר הוא איפור המקנה לעור מראה שזוף ואף משמש להצללה וחיטוב הפנים. כשאר תכשירי האיפור, הוא יורד מן העור בשטיפת פנים או בשימוש במסירי איפור", מסבירה גילר,. "הברונזר מופיע לרוב בכמה גוונים בצורת אבקה, כאבן מבריקה או מאט וניתן להשתמש בו על כל הפנים, עם דגש על עצמות הלחיים והלחיים". פתרון מעולה למי שרוצה נגיעה של שיזוף רק בפנים.

 

ד"ר מרקוס מסבירה כי השימוש בברונזר אינו מזיק, אך כמו כל תכשיר קוסמטי אחר, גם הוא עלול לגרום לתגובות דלקת עור או אלרגיות כתוצאה מהמגע:" בשימוש בברונזר אין סתימה של נקבוביות יותר מאשר בשימוש במייק אפ, לדוגמא. חסרונו העיקרי הוא בכך שהוא יורד בשימוש במים וסבון- ולכן לטעמי השימוש קצר הטווח בו והצורך להניח אותו באופן אחיד מהווה עבודה רבה בשביל אפקט קצר מועד".

 

 

6 המומלצים (עפ"י רונית גילר) 

(מצוין המחיר המלא, על רובם קיים מבצע בימים אלה)

פודרה משזפת של קלרינס: 2 גוונים במוצר אחד,

ניתן למריחה על כל הפנים ולהדגיש עם הצבע הכהה בלחיים ( 275 שקלים)

 

פודרה משזפת של פופה (174 שקלים)

 

 

מטליות שיזוף עצמי של לייף. (29.99 שקלים)

 

ספריי לשיזוף עצמי של לנקום. (172 שקלים)

 

 

מייבלין – ברונזר באבקה (104.99 שקלים)

 

 

 

 

natural bronzer של גרנייה (לפנים ולגוף. 69.99 שקלים)

תגובות (0)
הוסף תגובה