ספא במקום רופא: טיפולי העיסוי הבריאים ביותר

ביקור בספא וקבלת עיסוי נתפס עדיין בתודעה בעיקר כסוג של פינוק. התפאורה הקבועה של אורות מעומעמים, נרות ומוזיקת רקע נעימה, מאפשרת לרוב האנשים להירגע ולחוות שעה של התרכזות בעצמם ללא הפרעה. אך האמת היא שעיסויים רבים עשויים לסייע לגוף להתגבר על בעיות בריאותיות. החל מהקלה על סימפטומים של כאבים כרוניים ועד טיפול בכאבי ראש, כאבי מחזור או עצירות.

 

עוד באון לייף

 

 

1. לכאבים כרוניים בשרירים

"אנשים רבים כיום סובלים מכאבים כרוניים בשרירים, כתוצאה ממתח יומיומי, מישיבה לא נכונה וממושכת מול מחשב, או כתוצאה מיציבה לא נכונה. במצבים הללו, מצטבר מתח בשרירים והמתח הזה הוא למעשה הצטברות רעלים, שיוצרים מעין "קשרים" בתוך השריר שאותם ניתן לפרק ביעילות על ידי עיסוי שימריץ את הדם", מסבירה איזבל לשקאר, המנהלת המקצועית של כולה ספא (קום איל פו). אז איזה עיסוי מתאים?

 

"ישנן שתי גישות לטיפול בבעיה: הגישה המערבית מציעה עיסוי רקמות עמוק והגישה מהמזרח מציעה את השיאצו. עיסוי רקמות עמוק הוא עיסוי ממוקד מאוד, שמבוצע על אזור מסוים, בקצב איטי ותוך הקשבה לגוף. מדובר בעיסוי שהוא תהליך: תחילה מחממים את השריר ולאט לאט נכנסים לרקמת השריר ומטפלים. העיסוי לא אמור להיות כואב והוא מבוצע ללא בגדים ובעזרת שמן"., אומרת לשקאר.

 

השיאצו (מהתורה הסינית) מבוצע עם הבגדים וללא שמן, מתוך אמונה שיש לשמור מחיצות בין המטפל למטופל. זוהי שיטה שעובדת על לחיצות ומתיחות ומתייחסת לגוף לא בהיבט של השרירים – אלא בהיבט של ערוצי אנרגיה (הנקראים מרידיאן).

 

 

2. כאבי ראש, לחץ ותשישות

תחת הכותרת הזו כמעט כל אדם שני מוצא שיש לו צורך בטיפול. במלון הרודס ים המלח ממליצים כפתרון לבעיה עיסוי שנקרא "לומי לומי". עיסוי זה עשוי לסייע מאוד בהפחתת כאבי הראש וההתכווצויות באזור הגב הנלוות למצבי לחץ ותשישות. מדובר בעיסוי קצבי ונמרץ שבמהלכו עובד המטפל בעיקר עם אמות ידיו ובתנועות מעגליות וזורמות על הגוף. הטיפול מבוצע במשך 50 דקות.

 

מעסים רבים ימליצו על עיסוי מיוחד לאזור הפנים שביכולתם לסייע לפתרון הבעיה. לשקאר: "ישנו גם עיסוי ראש ופנים ייחודי המיועד להורדת מתח כרוני שהצטבר בכתפיים ובצוואר ומסייע גם בשחרור הלסת, הרקות ואזור העיניים – שלושתם מוקדי לחץ בפנים. במקרים האלה גם עיסוי חד פעמי יכול להקל על המטופל".

 

עם זאת, לדברי ד"ר מוטי לוי, רופא ראשי בכללית רפואה משלימה, יש להיות זהירים בקבלת טיפול עבור כאבי ראש. "כאבי ראש יכולים לנבוע ממגוון סיבות. חלקן יומיומיות ופשוטות וחלקן מסוכנות – לדוגמא גידול, או אפילו פריצת דיסק. עיסוי יכול להקל בכל מקרה, אבל מומלץ מאוד להגיע אל הטיפול כשיודעים מהי הסיבה לכאבי הראש על מנת למנוע נזק".

 

3.כאבי מחזור

אחד הכאבים הנפוצים ביותר בקרב נשים הוא כאב המחזור, אשר אצל חלקן מגיע גם כמה ימים לפני קבלת המחזור. עיסויים, כך מתברר, או באופן ממוקד יותר עיסויים באזור עקב כף הרגל, עשויים להיות בעלי השפעה מצוינת על הפחתת הכאבים הללו. הסוד הוא בהגעה לטיפול דווקא לפני שהכאב מתחיל.

 

"באופן כללי, כדאי לדעת שפעילות גופנית והליכות לפני המחזור אמורות להקל על הגוף בגלל השיפור בהזרמת הדם", מציינת לשקאר. "מבחינת עיסויים, ההמלצה לכאבי מחזור היא רפלקסולוגיה – שיטת טיפול שמתייחסת אל הרגל כאל מפה של הגוף כולו. מערכת הרבייה של האישה משתקפת בכף הרגל באזור העקב ועיסוי נכון וממוקד באזור זה בהחלט עוזר להפחתת כאבי מחזור".

 

מדוע מומלץ להגיע לפני תחילת הכאבים? "רפלקסולוגיה, כמו שיטות טיפול רבות שמגיעות מהמזרח, פועלת בעיקר כרפואה מונעת ולכן המטרה היא למנוע מהגוף את הכאב. כדאי לציין שישנם טיפולים שכלל אינם מומלצים לתקופת המחזור כמו טיפול באבנים חמות למשל, שרק מגביר את זרימת הווסת ועשוי לגרום לחוסר נוחות אצל המטופלת".

 

 

4. בצקות

הבצקות איננה נחלתן הבלעדית של נשים בהריון. למעשה, גם ישיבה ממושכת, או אכילה של מזונות מלוחים מדי עשויה לעתים לגרום לבצקות – בעיקר באזור הרגליים. מעבר להיבט האסתטי, היווצרות עודפי הנוזלים בחלקים השונים של הגוף עשויה גם להכאיב. "ניקוז לימפטי הוא עיסוי ייחודי שמפעיל את מערכת כלי הדם ומערכת הלימפה ומסייע להפחית את הנפיחויות ולהמריץ את זרימת הדם", מציינת לשקאר. "עיסוי כזה מסייע לנקז את עודפי הנוזלים ולהקל על הסימפטומים".

 

עם זאת, חשוב לדעת שלא בכל מקרה של בצקות כדאי לפנות לעיסוי ולוותר על שירותיו של רופא. גם במקרה הזה, מזהיר ד"ר לוי מפני טיפול לא נכון. "בצקות עשויות לנבוע גם כן בשל סיבוכים, מחלות לב, או בעיות במערכת הלימפה. חובה לברר לפני הגעה לעיסוי מהי הסיבה לבצקות ורק אז להגיע לעיסוי, שכן עיסוי לא נכון עלול לשחרר קרישי דם ולגרום נזק למטופל".

 

5. לספורטאים בלבד

שיגעון הספורט שהדביק כבר רבים, נחשב אמנם לטרנד בריאותי מוצלח, אך לא פעם מזמנת הפעילות הגופנית האינטנסיבית גם לא מעט כאבים. אם אתם אכן ספורטאים ומעוניינים בהקלה על הכאבים, כדאי שתעשו עיסוי ספורטיבי מיוחד. מדובר בעיסוי עמוק ואינטנסיבי שמתאים בעיקר לספורטאים – הוא משחרר שרירים תפוסים ומשפר את תפקוד מערכות הגוף. עיסוי כזה בדרך כלל נמשך במשך 70 דקות ומטפלים מוסמכים מוכשרים לצורך עיסוי כזה.

תגובות (0)
הוסף תגובה