כלכלת המשפחה: כך תחסכו הוצאות בקיץ

מכירים את השיר שמבטיח לנשים הרווקות גשם של גברים? הללויה! אבל בכל קיץ, לנשים ולגברים הנשואים וההורים לילדים יש גשם של הוצאות, מכל הסוגים: קייטנות, חופשות, פארק שעשועים ואטרקציות, מנוי לבריכה, אוכל בחוץ, בילויים, ציוד לבית הספר וגם חשבון חשמל מנופח בגלל המזגן שפועל כל היום והלילה. איך אפשר להתמודד עם הגשם הזה בלי להתרושש?

 

עוד ב Onlife:

 

1. הכן תקציבך לקיץ

לא צריך להיות מופתעים בכל שנה מחדש. זה לגמרי ודאי שמדי שנה, אחרי האביב, מגיע הקיץ, ולגמרי בטוח שבכל קיץ יש חופש גדול, ולכן אפשר להתכונן לאירוע המתמשך הזה מבעוד מועד.

 

כאשר מתכננים תקציב ממוצע לחודש למשפחה יש לקחת בחשבון את ההוצאות שיש בקיץ ולהוסיף אותן לתקציב: קייטנות, בילויים, ציוד לבית הספר, מנוי לבריכה. המשמעות היא שרוב השנה מוציאים מתחת לממוצע ונשאר עודף תקציבי, כדי שבחודשי הקיץ, בהן ההוצאה עולה על הממוצע, נתאזן.

 

אם לא תשמרו על ההוצאות שלכם כל השנה, וההוצאות השוטפות שלכם יהיו בדיוק הממוצע של ההכנסות (שלא לדבר על ממוצע גבוה מההכנסות), אז בחודשי הקיץ תיכנסו לגרעון רציני. אם למשל, ילדכם מבקר בצהרון בעלות של 1,000 שקל לחודש, קחו בחשבון בתקציב החודשי 1,200 שקל לחודש. כך תחסכו 2,000 שקל למימון קייטנות הקיץ מעבר לעלות הצהרון. אותו הדבר לגבי בריכה, ציוד לבית הספר ועוד.

 

אתם יודעים מראש שהוצאות הקיץ עומדות להגיע (צילום: Shutterstock)

 

2. חסכון לטווח קצר

דרך אחרת למימון הוצאות הקיץ, ובעיקר הוצאות על חופשות, היא חיסכון לטווח קצר (כמו פק"מ). כדאי מאוד להפריש מדי חודש סכום לחיסכון זמין לטווח קצר. גודל החיסכון צריך להתאים לתכנית שלכם לקיץ: חופשה בחו"ל (10,000-35,000), קיטנה (2,500-4,000), חופשה בארץ (4,000-8,000), ציוד לביה"ס (500-1,000 לילד).

 

החיסכון תלוי גם ביכולת שלכם. אין טעם להפריש מדי חודש 2,000 שקל לפק"מ לצורך טיול בחו"ל, אם אתם מגדילים את המינוס כל חודש בגלל זה. אם הטיול חשוב לכם, תצטרכו להוריד הוצאות במקום אחר. אחרת – תכננו לפי היכולת שלכם. אל תשכחו לחסוך לטווח קצר גם להוצאות חד פעמיות לא מתוקצבות כמו: מכשירי חשמל, רהיטים, טיפול שיניים ועוד. אפשר להוסיף לחיסכון לטווח קצר הכנסות חד פעמיות שקיבלתם: בונוס, הבראה, מתנה. לפעמים אפשר לתכנן חופשות על חשבון כספי קרן השתלמות שמשתחררים. אבל הכי חשוב: לתכנן, לקחת בחשבון את הוצאות הקיץ ולהכין להם כסף.

 

3. להקטין הוצאות

מי שהייתה לו שנה קשה ולא הצליח לחסוך ולהתכונן להוצאות של הקיץ, יצטרך לעשות מאמץ למזער את הנזק ולהקטין את ההוצאות ככל הניתן. לא כולם חייבים לנסוע לחו"ל, וגם לא כולם יכולים להרשות לעצמם חופשה באילת או בצימר בצפון. לא חייבים את הקיטנה הכי טובה (ויקרה), ולא מוכרחים לשעשע את הילדים בכל יום באטרקציה אחרת (אפשר גם לבלות איתם זמן איכות לגמרי בחינם). זה יכול היה להיות כיף ונחמד לכולם, אבל אם אין כסף, אז לא. כי תשלמו על זה ביוקר אחר כך.

 

איך להקטין הוצאות

קיטנה
עד גיל 3, הגן הפרטי נותן מענה עד השבוע השני של אוגוסט. אם אין לכם איך לשלם לקיטנה, תצטרכו להסתדר עוד כשלושה שבועות עם סבים וסבתות, משפחה וחברים שיכולים לעזור, וכן לנצל את ימי החופשה שלכם – שבוע אבא, שבוע אימא או משהו דומה. זה קשה, זה לא נוח – אבל גם להיות במינוס זה קשה ולא נוח.

בגילאים 4-6 עדיף לנצל את הקיטנה המוצעת בגן ומסובסדת על ידי הרשויות. כך גם שומרים על רצף במבנה ועם החברים, וזו גם כנראה הקיטנה הזולה ביותר שתמצאו. בגילאים 7-9 חפשו את האפשרות הקרובה לבית והמסובסדת על ידי הרשויות. שכנעו את ההורים של החברים ללכת יחד לקיטנות הזולות, למרות שיש אפשרויות הרבה יותר מסעירות ומרתקות ואפילו מעניינות – אם לא הכנתם לזה תקציב, תאלצו להתפשר.

 

מעל גיל 9, זה לא כיף גדול, אבל אם אין ברירה (וכסף), אפשר לוותר לגמרי על קייטנות. הילדים יכולים להעסיק את עצמם, בלי שתפצו אותם בכסף. ברור שהם עלולים להיות כל היום מול המחשב והטלוויזיה, ברור שזה לא אידאלי – אבל האידיאל הוא שיהיה לכם איך לממן את הטוב ביותר לילדים, ואם אין לכם – צריך להתפשר.

 

בילויים
כבר לקחתם חופש, ואתם בבית עם הילדים ומיד מחפשים לאן לקחת אותם כדי "לשרוף" את היום. אל תרגישו צורך להתנצל ולפצות את ילדיכם בפעילות יקרה. זכרו שזה חופש וצריך לנוח. אם הילדים היו בגן ובקייטנה כל החודש, נסו להישאר איתם שבוע אחד בבית. תכינו תכנית לכל יום, רק לשעתיים בבוקר, למשל לסדר את ארון הצעצועים, או לבשל יחד ארוחת צהריים, או להכין קינוח, עבודות גבס, משחקי קופסה ועוד.

 

תתפלאו כמה מהר הזמן עובר בבית. וכבר ארוחת צהריים, כלים, לנוח ונגמר היום. אחר הצהריים אפשר ללכת לגינת השעשועים, לבריכה, לים. רצוי לקחת את ארוחת הערב ופירות ולעשות פיקניק, כך תחסכו את הצורך לקנות שם אוכל ואת הבלגן של ארוחת ערב בבית. בכלל, העדיפו ים על בריכה, גינת שעשועים על לונה פארק ומה שבחינם על מה שעולה הרבה כסף וצפוף.

 

יש בילויים כיפיים שלא עולים כסף (צילום: Shutterstock)

 

הצטיידות לבית הספר
גם בחוק חינוך חינם יש הוצאות שחובה לתקצב בתקציב המשפחה: תשלומי הורים לבית הספר (300-1000 לשנה, תלוי בגיל), ספרים וציוד, וגם חולצות בית ספר ונעלי ספורט. גם בסעיף זה ניתן לחסוך מאות שקלים על ידי קניית ספרים משומשים, הימנעות מלקנות ציוד של מותגים יקרים, ולהעביר תיקים, קלמרים, תלבושת ושאר ציוד אפשרי מהגדולים לקטנים.

 

לבסוף, שתפו את ילדיכם בתכנון הקיץ. כך הילד לומד שיש מגבלות תקציב, שצריך להשוות, לבדוק, לבחור ולתכנן. הילדים צריכים להיחשף מגיל צעיר לשיקולים כלכליים, לבעיית המחסור ולמציאת פתרונות יצירתיים. תכניסו להם טוב לראש: לא מוציאים יותר ממה שמכניסים! ראו מה קרה למדינה שלנו.

 

  • הכותבת היא יועצת לכלכלת משפחה בעלת תואר ראשון בכלכלה ושני במנהל עסקיםלאתר של דורית בן יוסף משפחה בפלוס
תגובות (0)
הוסף תגובה