הרבנות הראשית: למי המוסד הזה מיועד?

אם הייתי רוצה להיות ציני לגבי זה, הייתי יכול להגיד שאחרי שהשליטה בממסד הדתי של המדינה עברה, החל משנות השבעים ובקונסטלציה פוליטית מסוימת מידי המפד"ל לידי החרדים – עכשיו, בקונסטלציה פוליטית אחרת, הסרוגים מחזירים לעצמם את השליטה. ואת התקציבים, ואת הג'ובים, ואת הכוח.

 

וכאן, לצערי, אני מפסיק להיות ציני. כי אני יודע שמה שמעניין באמת את אנשי "הבית היהודי", שיקבעו מי יהיה הרב הראשי וישלוט ברבנות, זה לא הג'ובים והפינוקים אלא הכוח. להיות מי שמדינת ישראל הפקידה בידם את הכוח להחליט מיהו יהודי ומהי יהדות, כאילו שהיהדות רשומה על השם שלהם בטאבו.

 

עוד ב Onlife:

 

מסתבר שרוב הציבור מטומטם וזקוק לנפתלי בנט שיעזור לו

במסגרת המאבק הפנימי המלוכלך בתוך המגזר הסרוג בין מועמדותם של הרב אריאל החרד"ל והרב סתיו, מרבני צה"ר, שלף נפתלי בנט את הקלף המנצח, מול מי שבשבילם הרב סתיו "ליברלי" מדי: מה אכפת לכם, זה בכלל לא בשבילכם אלא בשביל החילונים. ואת החילונים צריך לפתות פנימה, לא להבריח. הנה זה במילים שלו: "עלינו לזכור שהציבור הדתי פחות צריך את הרבנות. לאדם הדתי יש רב מהישיבה, רב מבית הכנסת, רב שהחבר לוקח אותו. הרבנות מיועדת קודם כל לציבור החילוני וזאת הבשורה שאנו מביאים להם היום".

 

אתם מבינים? יושבים אנשים שלא ממש צריכים את שירותיה של הרבנות הראשית, ומחליטים איזה רב צריך לכפות את השימוש בשירותיה על אנשים אחרים, שלא ממש רוצים או צריכים אותה. ונניח שכן היינו צריכים – אם היא בשבילנו אז למה שלא נבחר את הרב אנחנו? או אולי נבחר בכלל רבה? הרי הנשים סובלות מנחת זרועה של הרבנות הרבה יותר מאשר גברים.

 

מסתבר שיושב ציבור ענק של חילונים ומסורתיים, רוב אזרחי ישראל היהודים, והם כולם מטומטמים. עגלות ריקות, תינוקות שנשבו, לא מחוברים לעצמם ולזהות שלהם ולא יודעים מה טוב בשבילם. צריך להציל אותנו. ומי האבא הגדול והטוב שידאג שנגמור הכול מהצלחת? נכון, נפתלי בנט, שהוא כנראה איזה סופר-יהודי, או שהוא עלה על איזה הר וקיבל שני לוחות אבן משמיים, אחרת אני לא מבין מאיפה היומרה והחוצפה.

 

האבא הטוב שיציל אותנו מעצמנו. נפתלי בנט (צילום מתוך ויקימדיה)

 

נישואים אזרחיים אינם סותרים נישואים דתיים

יש מי שיטענו שרוב החילונים והמסורתיים רוצים להיות יהודים ולהתחתן בחתונה דתית. זה לגמרי נכון. אבל אם זה מה שהם רוצים, אז למה צריך לכפות זאת עליהם? מי מפריע להם לעשות זאת מרצונם החופשי? אין חוק שאומר שצריך לעשות ברית מילה לילדים, אבל כמעט כולם עושים ברית מילה. אין חוק שאומר שאסור לנסוע ביום כיפור, אבל כמעט אף אחד לא נוסע ביום כיפור. בלי כפייה. יש חוק שאומר שרק נישואים ברבנות תקפים בארץ, ומשנה לשנה מספר האנשים שבוחרים להימנע מחתונה ברבנות רק הולך וגדל. תחברו אחד ועוד אחד.

 

נישואים אזרחיים, למרות מה שפמפמו לנו, לא סותרים נישואים דתיים. נישואים אזרחיים אומרים שבני הזוג יירשמו כנשואים על ידי המדינה, אבל יוכלו לקיים איזה טקס שהם רוצים. הם יכולים לחתום על הטפסים, ואז לעשות חופה וקידושין כדת משה וישראל. הזוג ירצה רב אורתודוכסי חייכן ונחמד של צהר? ייקח. רוצה רב חרדי מקפיד על קלה כחמורה? ייקח. רוצה רבה רפורמית או כפיל של אלביס? גם ייקח. רוצה חתונה דתית שוויונית שבה האישה אינה רכוש שעובר לבעלות הגבר? זה מה שיהיהכמו היום, האנשים שרוצים חתונה דתית יתחתנו בחתונה דתית, ומי שלא רוצה, יתחתן בחתונה לא דתית. רק שהוא לא יצטרך לנסוע לפראג בשביל זה.

 

מה בעצם יקרה אם יבוטל מוסד הרבנות הראשית?

אם אכן רוב החילונים והמסורתיים רוצים להיות יהודים ולקיים טקסים יהודיים, שום דבר לא ישתנה, חוץ משני דברים: האחד הוא שטקס הנישואים היהודי יהיה, עבור אלו שיבחרו לקיים אותו, משמעותי וחיובי הרבה יותר. זה כבר לא יהיה הקטע החילוני הרגיל של "אני לא מבין כלום ביהדות אבל רוצה להיות יהודי אז שהבחור הזה עם הזקן יגיד לי מה לעשות, אני אעשה מה שהוא אומר ואז אלכלך עליו כמה הוא היה מגעיל ואיזה נאור אני שאני לא כמוהו". לא, מי שיעשה זאת מבחירה, ייקח אחריות על הבחירה שלו.

 

הדבר השני שיקרה הוא שהיהדות תהיה נחלתם של כל מי שמגדירים את עצמם כיהודים. נפתלי בנט וחבריו לא יהיו בקונטרול, הם לא יהיו הבוסים, תישלל מהם הפוזה המתנשאת והמלאה מעצמה הזאת של מי שרק בזכותם העולם היהודי ממשיך להסתובב. תישלל מהם ההזדמנות לשבת  להם, חבורה של גברים מורמים מעם שכמותם, ולהחליט בינם לבין עצמם האם כדאי להדק את הרצועה ולמנות את הרב אריאל, או שמא לשחרר מעט את הרצועה ולמנות את הרב סתיו.

 

ביטול הרבנות הראשית והנהגת נישואים וקבורה אזרחיים תעשה רק טוב ליהודים וליהדות, ובעיקר לנשים היהודיות. אבל תעשה רע לכמה אנשים שחושבים, משום מה, שאלוהים נתן להם את הזכות להחזיק את כולנו ברצועה הזאת. פתאום, הם יהיו כאחד העם.

תגובות (0)
הוסף תגובה