אנדרה פז'יק: הדוגמנית הכי מצליחה בעולם היא בכלל גבר

אנדרה פז'יק (Andrej Pejic) עומד ערום לגמרי ומדגמן לצילומי השער של גיליון יוני של ווג ברזיל. הוא רזה וגבוה מאוד. שערו הבלונדיני עם רמזים לשורשים עובר את כתפיו. את עיקר תשומת הלב מרכז איזור החלציים שלו. הוא תוחב את איבר מינו בין הרגליים ונראה לא אחרת מאשר בחורה רזה מאד ונטולת חזה.

 

תמונת השער שנבחרה לבסוף היא פרובוקטיבית גם עבור שלוחת המגזין הפרועה שנוהגת להציג בחורות מעורטלות על השער על בסיס חודשי. אנדרה פז'יק עומד עירום כולו עם מבט מצועף למצלמה, מבליט יריכיים נשיות למדי וציפורני ידיו צבועות בצבע מטאלי אופנתי.

 

פזי'ק הוא פרובוקציה מהלכת בעולם האופנה העולמי. מאז פרץ בתצוגות הגברים בחורף 2011, הוא מקפץ בהתלהבות בין הגדרות מגדריות ומופיע על המסלול – ובחייו הפרטיים – בבגדי נשים וגברים, לפי מצב הרוח היומי. הוא נחשב כיום לדוגמן מבוקש ומצליח בעולם (מקום 41 לפי אתר models.com) וזכה שפניו היפות יתנוססו על גבי קמפייני ענק בכיכר טיימס סקוור בניו יורק, כשדיגמן עבור מארק ג'ייקובס ו- apropos.

 

פז'יק גם רשם על שמו היסטוריה קטנה בתעשיית האופנה כשסגר את תצוגת האופנה לבגדי נשים של ז'אן פול גוטייה ב-2011 (עוד חובב פרובוקציות), כשהוא לבוש שמלת כלה מפוארת ומאופר כאישה. פז'יק הוא בין הדוגמנים היחידים כיום בעולם שמדגמנים באותה קלילות בגדי נשים וגברים (לצידו צועדת הדוגמנית הטרנסג'נדרית ליאה טי).

 

אנדרה פז'יק בתמונה השערורייתית גיליון ווג ברזיל

 

מקופאי במקדונלדס לדוגמנית מצליחה

הוא נולד בבוסניה לאם סרבית ואב קרואטי שהתגרשו בטרם מלאו לו ארבע. במהלך המלחמה בבוסניה ברחו הוא, אמו ואחיו הגדול לסרביה והתיישבו במחנה פליטים ליד בלגרד. בשנת 2000, כשפז'יק היה בן שמונה, היגרה המשפחה הקטנה לאוסטרליה. מבחינת הילד הצעיר מדובר היה במשבר תרבותי. "לא ידעתי מילה באנגלית" סיפר לדיילי טלגרף "לקח לי שנה לפתוח את הפה ולהעיז לדבר". בגיל 14 החל להאריך את שערו הבלונדיני הטבעי ולהתנסות בלבישת בגדי נשים. "הוא רצה לשחק עם בובות בארבי ומכוניות בארבי" סיפרה אמו ל-Women's Weekly האוסטרלי "הייתי צריכה להחביא את הצעצועים שלו כשהאורחים באו. הוא רצה לגדל את השיער שלו כמו בת וללבוש בגדים של בנות. בסוף הרשיתי לו והוא אמר שהוא מאושר".

 

תחילת קריירת הדוגמנות של פז'יק לוטה בערפל, אך הסיפור הרשמי שהוא מקפיד לחזור עליו כולל בתוכו מקדונל'ס, עבודה כקופאי וסקאוטר שהזמין צ'יזבורגר ולא הצליח להחליט אם האדם בקופה הוא בחור או בחורה. "הוא פשוט אמר לי בוא לסוכנות שלי ובאתי" סיפר בראיונות. פז'יק בן ה-17 הוחתם במקום ונשלח למכון כושר כדי להתאים לסטנדרט המצ'ואיסטי של דוגמני האלפא. "לא ידעו מה לעשות איתי" סיפר לפוסט "ואז הגיע שבוע האופנה לגברים בפריז ביוני 2010 והכל השתנה".

 

כבר בתצוגה הראשונה תהה אתר התעשייה WWD "מי זו הילדה הבלונדינית היפהפיה הזו?" וחלק מאתרי האינטרנט מיהרו לסמן את הדוגמן כמוביל טרנד הדוגמנים השבריריים, על סף הנשיות.

 

דוגמנות טרנסג'נדריות כהצלחה פוליטית

בעונה שלאחר מכן כבר זגזג פז'יק בין אופנת הגברים לנשים והפך לקוריוז הכי לוהט בתצוגות. מארק ג'ייקובס הגדיר אותו כמוזה, הוא צעד עבור וויויאן ווסטוד, הוא צולם לווג האיטלקי על ידי סטיבן מייזל ולווג פריז, נבחר למקום ה-98 ברשימת הנשים הסקסיות ביותר של מגזין FHM  (מקום אחד לפני ליידי גאגא!) והחל להתלבש כמו אישה גם בין התצוגות ולחטוף קמפיינים מדוגמניות ותיקות.

 

יותר מזה, פז'יק אוהב לעטוף את ההצלחה שלו במסרים  פוליטים. "זו לא רק אופנה" אמר לכתבת BBC בלונדון. "לאנשים הרבה יותר קל לקבל היום טרנסג'נדרים, נישואים אזרחיים ואימוץ ילדים על ידי זוגות הומואים בגלל שהם נחשפים אלינו יותר. זה רק טבעי שטרנסג'נדר יופיע על מסלול הדוגמנות גם בבגדי נשים וגברים".

 

אנדרה פז'יק על מסלולי התצוגה. צילום: רויטרס

 

זגזוג בין מגדרים, טרנסג'נדרים ואנדרוגינוס אינם דבר חדש בתרבות המערבית אך אפקט ההפתעה והזעזוע שלהם עדיין נשמר. הופעתו של זיגי סטארדאסט בגילומו המשכנע של דייוויד בואי פירנסה עשרות שמועות, כתבות, מערכות יחסים ואפילו תערוכה במוזיאון אלברט וויקטוריה. גרייס ג'ונס נחשבת לאייקון אופנתי על זמני גם ארבעים שנה אחרי שפרצה והופעותיה של טילדה סווינטון על השטיח האדום עדיין מעוררות תהיות אצל חלק מהצופים. אבל המקרה של פז'יק הוא שונה. הוא אמנם מגיע עם סקרנות, בלבול ומקדם פרובוקציה אוטומטי, אך הפך לתופעה של ממש, בעיקר כי הוא מוגדר על ידי עורכי אופנה ומעצבים כ"אישה המושלמת", דווקא מכיוון שהוא נעדר כל מאפיין נשי טבעי ומצליח להגשים עבור רובם פנטזיה עיצובית הרחוקה שנות אור מהלקוחה הממוצעת (זו שאמורה ללבוש את הבגדים הללו).

 

אישה משודרגת: דוגמנית שהיא גבר

אנדרה פז'יק מצליח כל-כך כדוגמן בגדי נשים, דווקא כי הוא נטול כל מאפיניים ביולוגים שכאלו מלבד פנים רכות ושיער ארוך. התקשורת אוהבת להגדיר אותו כ"גבר בעולם של אישה" אך אנשי המקצוע מתייחסים אליו כאישה משודרגת – נושא שצריך להדאיג כל בחורה שאוהבת אופנה. מנהל מחלקת האופנה של מגזין הארפרס בזאר, למשל, הגדיר אותו כ"קולב המושלם" והלל את פרופורציות הגוף שלו, "הבגדים נראים עליו הכי טוב מכיוון שהוא גבוה ורזה", ומנהלת האופנה של ווג, הארייט מאייר, הסכימה שהוא "מדהים ביופיו עם פנים מאד בולטים. הכל נראה עליו מעולה", ועורכת האופנה של הדיילי טלגרף הודתה ש"הרבה מעצבים מעצבים לאידיאל בלתי אפשרי. מטר שמונים בלי ירכיים וחזה. איפה תמצאי היום אישה כזו? אנדרה נחשב מושלמת להוט קוטור. הבגדים מתאים לו בצורה מושלמת ואין צורך לערוך התאמות באיזור החזה או התאמות בכלל".

 

פז'יק מודע כמובן ליתרונותיו הבולטים בתחום אופנת הנשים על פני נשים אחרות. כשנשאל אם הוא מעדיף לדגמן בגדי נשים או גברים, הודה ש"יותר נוח לי עם בגדים נשיים. הם יושבים יותר טוב. בבגדי גברים אני צריך לעבוד יותר על הנוכחות הנשית שלי". ויש הטוענים כי הצלחתו של פז'יק היא פשוט ביטוי ויזואלי לתפיסת העולם של הדור הנוכחי. "בעולם אופנה של עמימות מגדרית" גרס ה-BBC  "שימוש בגבר כדי להראות אופנה נשית הוא דבר מקובל לגמרי. כולנו בודקים גבולות וחוקרים מיניות היום, אז מדוע שזה לא יתבטא גם באופנה?".

 

אז מה זה אומר עלינו, שהאישה המושלמת היא בעצם גבר? שכל שוק האופנה לנשים, הנשלט מבחינה קריאטיבית על ידי גברים שאוהבים גברים ומבחינה כלכלית על ידי גברים מבוגרים (לבנים ועשירים) בכלל לא רואה אותנו. את הנשים עם הירכיים, החזה והתחת, שמתאמצות להגיע למטר שבעים מלמטה. נכון, אופנת הוט קוטור, שמוצגת על ידי פז'יק וחברותיו ממילא לא מכוונות אלינו, אבל זו תהיה היתממות וקריאה לא נכונה של המפה האופנתית העולמית. שהרי כל פריט שמוצג על מסלולי ההוט קוטור בפריז, לונדון, ניו יורק או מילאנו, מתורגם תוך ימים ספורים לרשתות הקמעוניות הגדולות ומשם לקניון הקרוב לביתכן. נכון, הפרופורציות מעודכנות לקהל היעד, הבדים הנגזרים זולים יותר – אבל כשהמקור הוא כל כך מעוות מלכתחילה, אל תתפלאו אם שוב לא תמצאו ג'ינס בזארה שנסגר עליכן.

תגובות (0)
הוסף תגובה