מה אתם צריכים לדעת על מיץ הפטל שהילדים שותים

התרכיזים המרוכזים להכנת מיצים בטעמים שונים – הם פתרון נוח. לא צריך לסחוב בקבוקי מיץ גדולים, אפשר להכין את המיץ בדרגת הריכוז והמתיקות כל אחד לפי טעמו, וגם לא תופסים הרבה מקום במקרר. אבל האם המיץ המתקבל דומה בערכו התזונתי למיץ הקנוי המוכן? ברוב המקרים, הם לא יתאימו למי ששומר על בריאותו, אבל למרות זאת – יש כמה הפתעות מעודדות על המדפים.

 

עוד באון לייף:

משקאות ממותקים מסוכנים לבריאות

סוכר: למה הוא כל כך מסוכן?

משקאות דיאטתיים משמינים ומסוכנים לבריאות  

 

יש תרכיזים שנחשבים לבריאים?

ילדים הם קהל היעד העיקרי של התרכיזים. הרגילים שבהם מכילים בעיקר סוכר, יחד עם חומרי טעם וריח, חומצות מאכל, חומרים מייצבים, מווסתי חומציות, חומרים משמרים, וצבעי מאכל מזיקים. הסוכר במיץ תורם לתחושת שובע ועלול להפחית את כמות המאכלים הבריאים שהילדים אוכלים, למחסור בחלבונים או ויטמינים, לעיכוב בגדילה, לעייפות, ואפילו להחלשת המערכת החיסונית.

 

כדאי לזכור שההרגל לשתות מתוק במקום מים עלול לגרום להשמנה: בכוס מיץ יש כ-80-100 קלוריות, כלומר כמעט כמו חטיף שוקולד או גלידה, ואם שותים 3 כוסות זה כמו ארוחת צהריים שלמה. בנוסף לכך – חלק מתרכיזים מכילים תוספים אחרים שאינם רצויים לבריאות, וצבעי מאכל סינתטיים שעלולים לגרום לאסתמה או להיפראקטיביות בקרב ילדים.

 

בטבלת הערכים התזונתיים של התרכיז כמעט בכל המקרים כתוב כמה קלוריות מתקבלות למאה מ"ל משקה מוכן. החיסרון בכך הוא שרוב האנשים שוכחים להכפיל את הקלוריות הללו, כי בכוס אחת ממוצעת יש 200 מ"ל. כך שאם כתוב 44 קלוריות למאה מ"ל, הכוס מכילה 88 קלוריות.

 

כשקונים תרכיז להכנת מיץ, מה צריך לבדוק?

הכי טבעי ובריא הוא רכז תפוחים טבעי, עוד תרכיזים מומלצים הם אלו שמכילים רק רכיבים טבעיים, ללא צבעי מאכל סינתטיים או חומרים משמרים ותוספים אחרים ( צבעי מאכל טבעיים מופקים מירקות ופירות, והם לא מזיקים לבריאות).

 

יש גם יתרון לאלו שמועשרים בוויטמינים, למרות שחשוב לזכור שבכל זאת מדובר במוצר מתועש שמכיל לא מעט סוכר. העובדה שהוא מועשר עדיין לא הופך אותו למזון בריאות, וכוס מיץ כזו היא לא תחליף לירקות ופירות טריים. הסירופים הפחות מומלצים הם אלו שמכילים פרט לסוכר, גם הרבה חומרים משמרים, צבעי מאכל מזיקים ותוספים אחרים שלא רצויים לבריאות.

 

בחלק מהמקרים אם קוראים את רשימת הרכיבים אפשר לגלות דבר תמוה – בסירופ בטעם פסיפלורה אין בכלל פסיפלורה או חומרי טעם של פסיפלורה, אלא תרכיז של רימונים. וסירופ בטעם ענבים מכיל תרכיז מיץ תפוחים עם מעט חומרי טעם של ענבים.

 

תרכיזים דיאטתיים

רוב התרכיזים הדיאטתיים, מכילים תוספים וממתיקים מסוגים שמזיקים לבריאות ולכן הם פחות מומלצים. שימו לב להבדלים בין המוצרים: יש סירופים דיאטטיים שמכילים כ- 6 קלוריות לכוס, אבל יש גם סירופים שנקראים "קלים" או דיאטטיים, ובכוס אחת יש בממוצע 30 קלוריות כך שאם שותים 2-3 כוסות מיץ, כמות הקלוריות היא שוות ערך לכריך מלחם קל. ובלי קשר, אני חושבת שתמיד עדיף קצת סוכר- מתחליפים דיאטתיים.

 

את התרכיזים הממותקים אפשר לחלק ל- 3 (לפי רמות של תכולת סוכר)

  • תרכיזים רגילים, מכילים 38-48 קלוריות ל- 100 מ"ל של מיץ, כלומר, כמאה קלוריות בכוס.
  • תרכיזים "קלים" שמכילים סוכר וממתיקים מלאכותיים, מכילים  כשליש ממספר הקלוריות של התרכיזים הרגילים – בסביבות 15 קלוריות ל- 100 מ"ל, כלומר, כמעט 30 בכוס.

·         סירופים דיאטתיים שאינם מכילים סוכר בכלל – מכילים כ- 0-4 קלוריות למאה מ"ל.

 

הדירוג:

במקום הראשון: התרכיזים שמכילים חומרים טבעיים, ללא חומרים משמרים, כמות גדולה של פרי.

במקום השני: התרכיזים ללא חומרים משמרים וצבעי מאכל, מכילים תוספת של אנטיאוקסידנטים טבעיים ורכז פרי, אבל גם ממתיקים מלאכותיים שנחשבים למזיקים.

והפחות מומלצים – כשרשימת הרכיבים כוללת יותר תוספים מזיקים.

 

שם החברה

טעמים

קלוריות

במאה גרם סירופ

קלוריות

בכוס

משקה מוכן

מה מעניין ברשימת הרכיבים

מקום ראשון

 

 

 

 

 

סיידר הגליל

 

רכז תפוחים טהור

 

44

רכז תפוחים טהור 100%

ויטמינצ'יק

שקוף

ענבים, אפרסק, תפוח

352

39

רכיבים טבעיים

מועשר בויטמינים

שופרסל

פטל, ענבים

280

80

רכיבים טבעיים

מועשר בויטמינים

פריגת

 

תפוחים, לימונים,

ענבים, פטל

 

80

רכיבים טבעיים

ויטמינצ'יק

פטל, ענבים, תפוח

אננס, לימון, מנגו

אבטיח

352

100

רכיבים טבעיים

מועשר בויטמינים

גזוז

קולה, ענבים

 

88

רכיבים טבעיים

 

עסיס

 

לימון דיאט

60

 

הממתיק המומלץ: סטיביה

יש חומרים משמרים

מקום שני

 

 

 

 

 

פריגת

 

דיאט תפוחים, אשכוליות, רימונים

דיאט ענבים, לימון

 

32

ממתיקים הפחות מומלצים

מרמולייט

 

תפוחים, תפוזים,

פטל, לימון

 

8

ממתיקים הפחות מומלצים

חומרים משמרים

סודה קלאב

 

קולה, תפוז

 

29

חומרים משמרים

ממתיקים פחות מומלצים

סודה קלאב

דיאט תפוזים

 

 

2

ממתיקים לא בריאים

חומרים משמרים

עסיס

 

תפוזים דיאט

פטל דיאט

16

4-5

ממתיקים פחות מומלצים

מקום שלישי

 

 

 

 

 

עסיס

 

אננס, ענבים, פטל

352

100

צבעי מאכל מזיקים

יכין

 

אשכוליות, תפוזים

ענבים, תותים

 

4-5

ממתיקים הפחות מומלצים

חומרים משמרים

צבעי מאכל מזיקים

סירופ פלוס

דובדבן, לימון, תפוזים

תות שדה

342

 

חומרים משמרים

צבעי מאכל מזיקים

תגובות (0)
הוסף תגובה