מחליקי שיער: האם זה מתאים לכל אחת?

משחר ההיסטוריה שיער הראש מהווה משקל מכריע בתרבות ומיוחסות לו תכונות רבות: החל מרעמת השיער של שמשון הגיבור ועד שיערה של רפונזל הנסיכה שהשתלשל ממרומי המגדל אל עבר הנסיך הנועז שטיפס עליו? 

 

האגדות מספרות כי קליאופטרה עצמה הייתה נעזרת ב"מעצב שיער" שחימם לוחות מתכת ישרות והצמיד אותן לראשה, על מנת להחליק את שיערה, ובמאה ה- 18, נשים אפריקניות נהגו לבלות שעות רבות בסלוני השיער, על מנת להחליק את שערן, מה שגרם ללא מעט ויכוחים על הרצון שלהן להידמות לנשים לבנות.   

 

הטרנד החלק התפשט במשך הדורות ונשים מכל המעמדות ניסו ליישר את השיער. החלום על רעמה חלקה ונחשקת עבר דרך סיכות הראש, רולים מהודקים ואפילו "אבו-עגילה", ואם תשאלו את האימהות שלכן, חלקן אף היו מגהצות את שיערן במגהץ הביתי. 

 

הראשונה שהפכה את הרצון להחליק את השיער לכדי מעשה, היתה מאדאם סי ג'יי ווקר (או בשמה האמיתי Sarah Breedlove) שהמציאה בשנת 1890 את המסרק החם, שהפך למוצר השיער הביתי הראשון בהיסטוריה ונועד להחלקה ביתית של שיער של נשים אפרו-אמריקאיות. המסרק החם אומץ במהרה בקרב נשים ברחבי העולם ועם התפתחות הטכנולוגיה הלכו והתפתחו גם מחליקי השיער הביתיים.

 

 

כיצד החום מחליק את השיער?

לדברי יניב חזן, מנהל מותג "בייביליס", ההתפתחות שחלה בתחום היא לא רק מבחינה טכנולוגית, אלא גם מבחינת הדאגה לשיער. "אם בעבר כל מה שהיה חשוב הוא השיער החלק, הרי שהיום חשובה גם שמירתו של השיער והמחליקים האיכותיים הקיימים כיום עונים גם על הצורך בהחלקה מהירה וטובה, אך גם דואגים למנוע נזק לשיער".

 

מחליקי שיער בנויים בצורת צבת גדולה שבצידיה הפנימיים (בחלק הרחוק מהידית) נמצאים שני לוחות שטוחים, שמתחממים (בעזרת החיבור לחשמל) וכך מתגברים על הקשרים הכימיים בשיער – קשרי המימן, ומשחררים אותם זה מזה, וע"י כך מחליקים את הגלים או התלתלים בשיער.

 

לדברי לובה נגדאי, המפקחת הארצית של ענף טיפוח החן במשרד הכלכלה, בישראל נמכרים סוגים רבים של מחליקי שיער. חלקם איכותיים וטובים וחלקם הם חיקויים שכל מטרתם היא להימכר בזול. תו התקן הקיים במכשירים מהסוג הזה נוגע לבטיחות החשמלית ואינו נוגע כלל בהרס השיער. נגדאי גם מבהירה "אין לנו באמת דרך לבדוק את איכות המוצר, וכאן נכנס שיקול דעת והצורך שלנו לסמוך על היצרן". לכן, בבואנו לרכוש מחליק שיער יש להשקיע מחשבה והכנה בבדיקת חברת מחליק השיער ברצוננו לקנות, מאחר ואיכותו של המכשיר תקבע את איכות החלקת השיער ובנוסף, תמנע נזק לשיער.

 

לדברי חזן, איכות מחליק השיער היא קריטית. "השוק הפרוץ והאפשרות לייצר בסין ולמכור בזול, עלולה להיות הרסנית". "חשוב להבין", לדבריו, "כי כל מוצר שמתחמם מעל ל-200 מעלות לא עושה טוב לשיער ולכן, חשוב לוודא שהמוצר איכותי ומזיק כמה שפחות". נגדאי גם מוסיפה כי "כל מוצר חם שפוגש בשיער – לא עושה לו טוב, ולכן, חשוב לוודא שהמוצר איכותי ומזיק לשיער כמה שפחות". כמו כן, נגדאי ממליצה לרכוש מחליק דיגיטלי ולא מכאני: "אמנם גם במחליק דיגיטלי אנחנו לא יכולים לדעת בוודאות מה הטמפרטורה המדויקת, אך זה מחליק בטוח יותר מאשר המכאני, בו קשה עוד יותר לקבוע את הטמפרטורה המדויקת" היא מוסיפה.

 

רוב המחליקים הקיימים היום, עשויים מחומר קרמי, שנחשב הטוב ביותר בשל היותו חומר טבעי, שמתחמם במהירות. "אולם, יתרונו מהווה גם את חסרונו", מסביר חזן, "בשל העובדה שחומר קרמי הוא חומר טבעי, הוא מתחמם מאוד. השיער, טבעי גם הוא, מתחכך בחומר הקרמי וכעבור פרק זמן שוחק אותו. שימוש במחליק שחוק נתקעת בשיער, מושכת והורסת אותו." לכן ממליץ חזן, לבחור במחליק שיער מחברה מוכרת, להתייעץ ולקרוא היטב את ההוראות לפני השימוש.

 

 

מהי הדרך הנכונה להחליק את השיער?

מעצב השיער רפי חובב ל"שוורצקופף פרופשיונל", בעל מספרה הנושאת את שמו, מסכים עם האמירה שברגע שמשתמשים במחליק שיער איכותי ומקפידים על שימוש נאות, אין פגיעה בשיער.

 

לדברי חובב "הכלל החשוב ביותר בשימוש עם מחליק שיער הוא לא לחזור על אותו איזור למעלה מפעמיים". עוד הוא מסביר כי מחליק שיער פועל על טכנולוגיית חום. ברגע שמצמידים את שני לוחות המתכת אל השיער, השיער מתחמם ומתיישר, ממש בדומה לגיהוץ. ברגע שעוברים יותר מפעמיים עם המחליק על אותה קצוות שיער, השיער כבר חם והוא פשוט נחרך.

 

נגדאי מוסיפה ואומרת כי בכל מקרה, רצוי להימנע משימוש יומיומי במחליק השיער: "השיער הוא חלבון מת ובכל מגע עם חום, הוא נהרס עוד קצת, גם אם היה קר כשבא במגע עם החום. שימוש יומיומי יגרום לפיצול השערה עד לשבירתה".

 

השיטה הנכונה ביותר לעבוד עם המחליק היא לעבור על קצוות שיער פעמיים, לתת לה להתקרר ובינתיים להחליק קווצה אחרת וכך הלאה. בצורה כזו המכשיר נוגע בכל פעם בשיער קר ולא פוגע בו.

 

דוגמא לשימוש לא נכון במכשיר לשיער (במקרה זה, מתלתל) ניתן לראות בסרטון היוטיוב שכבש את הרשת. צפו בהדרכה שהשתבשה:

 

 

אז למה לא פן או החלקה קבועה?

"פן לא מחליק שיער", קובעים פה אחד חזן וחובב, "פן עושה רוח. מה שמחליק את השיער היא פעולת הלחיצה של השיער אל המברשת." הם אף מוסיפים "השימוש בפן מסורבל יחסית, דורש שתי ידיים ולרוב נדרשת הגעה למעצב שיער. השימוש במחליק שיער הוא קל מאוד ונוח לתפעול ביתי."

 

מנגד, ההחלקה הקבועה מיועדת למי שמעוניינת בשיער חלק כל הזמן, אבל עליה לקחת בחשבון את "ההתמכרות", שכן יש לחדש את ההחלקה כל חודשיים בערך, עם גדילת השורש.

 

"אני מאוד בעד שימוש במחליק שיער", מוסיף חובב, "אם משתמשים בו נכון, מציצים קצת על סרטונים ביוטיוב ומשחקים עם אפשרויות השימוש השונות שלו, יכולים ליצור דברים נפלאים בשיער."

 

נגדאי מוסיפה כי "אין ספק שמחליק השיער הביתי הוא הדור הבא של הפן ולמרות הנזקים שהוא גורם, אי אפשר להילחם בקדמה. כמו בכל דבר אחר בחיים, כל התורה היא במינון. מינון חכם ימנע נזק".

 

למי שבכל זאת בוחר להשתמש במחליק, ממליצה נגדאי להקפיד על שימוש בשמפו איכותי, מסכת הזנה וגזירת הקצוות המפוצלים אחת לשישה שבועות. "מי שממש חייבת להחליק את השיער כל יום", היא מוסיפה, "עדיף לה לעשות החלקה יפנית. על ההחלקה צריך לחזור אחת לכמה חודשים וזה לבטח יהרוס את השיער פחות מאשר שימוש יומיומי במחליק".

 

כמובן שישנם קולות אחרים שלא מסכימים עם היתרונות של המחליק, ביניהם מעצב השיער ז'אן כהן. לפיו, "התוצאה המתקבלת משימוש במחליק שיער היא לא טבעית ולא מתאימה לישראליות. מתקבל מראה חלק מידי וחסר נפח שאני באופן אישי מאוד לא אוהב."

 

עוד הוא מוסיף כי "מי שמעוניינת בשיער חלק – שתגיע פעם או פעמיים בשבוע למעצב השיער שלה ותצא עם פן שנראה טבעי, מעניק חיות לשיער ולא מדביק אותו לפרצוף."

 

אז איך בוחרים את המחליק שיער הנכון עבורך?

מחליקי שיער נבדלים בתכונות רבות ויש להתאים את הקנייה לסוג השיער, תוך תשומת לב לקצב ומהירות החימום של לוחות מחליק השיער, לגודל לוחות ההחלקה – צרים או רחבים, האם טמפרטורת המחליק ניתנת להתאמה אישית או לא ונוחות השימוש במחליק.

 

משטח עבה יתאים לשיער צפוף באורך בינוני, ומשטח ארוך וצר יתאים לשיער ארוך, כיוון שהוא מצליח להגיע הכי קרוב לשורש. כיום קיימים גם מחליקים קטנים המיועדים לשימוש בשיער קצר- גברים, נשים בעלות שיער קצר או אפילו לפוני.

 

"לסיכום", מסביר חובב, "מחליק שיער מתאים לכל סוג של שיער. מאפרו ועד קצר. הכל תלוי בגודל הפלטות ובמידת החום. היחידות שיש לי סייג אליהן, הן בעלות שיער דליל מאוד, שלהן הייתי ממליץ לא להשכיב את השיער, אלא להשתמש במחליק הגלי וליצור נפח."

נגדאי מסכמת ומוסיפה כי "למרות ששוק מחליקי השיער הוא שוק פרוץ יחסית, ואולי דווקא בגלל זה, יש לבחור היטב את החברה ממנה רוכשים את המכשיר ובשום אופן לא להשתמש בו באמבטיה עם רגליים יחפות".

תגובות (0)
הוסף תגובה