הקשר בין עומס יתר ואכילה מופרזת

כמה פעמים קרה שהחלטתם לעשות דיאטה? קבעתם לעצמכם יעדים, התארגנתם ו… העומס לא אפשר לכם לבצע את המתוכנן, כי לא הספקתם להכין או לשבת ולאכול, חטפתם "משהו על הדרך" ובערב מצאתם את עצמכם מתנפלים על חפיסת שוקולד או על העוגה שנשארה מביקור האורחים? אם כן, יכול להיות שאתם סובלים מעומס יתר והאכילה הפכה להיות ה"פתרון" לתחושת העומס. החדשות הטובות: יש מה לעשות בנידון.

 

עוד באון לייף:

 

החיים שלנו תובעניים למדי. אנחנו חייבים להיות זמינים תמיד ועבור כולם, להיות גם עובדים מצטיינים וגם הורים למופת, לזכור, לארגן, לטפל. כל זה דורש מאיתנו ריכוז מנטלי אדיר, כדי לנהל את העומס הזה בצורה הטובה ביותר.

 

הנקודה המעניינת היא, שגם אם נחליט ל"לעצור את המירוץ", אפילו לרגע, נגלה שזה לא כ"כ פשוט ושהתמכרנו לעומס.  כמה מאיתנו יכולים לנהל שיחת טלפון ללא התעסקות נוספת? כמה מאיתנו יכולים לא לבדוק מייל או לא להיכנס לפייסבוק יום שלם? להתמקד רק בדבר אחד?

 

איך אכילה הפכה לחלק בלתי נפרד מפעילות אחרת 
האכילה, גם היא הפכה להיות חלק מאותם דברים, שאנחנו עושים על הדרך, כדי לא לאבד זמן יקר. כמה מאיתנו אוכלים, בלי לקרוא עיתון, לבדוק מיילים, לשלוח סמס, לפתוח דואר וכדומה? גם הארוחות המשפחתיות הפכו לנדירות יותר ושולחן האוכל הוחלף בשולחן הקטן מול הטלויזיה או בשולחן מחשב, כשכל אחד אוכל מתי שבא לו.

 

לחטוף אוכל מול הטלוויזיה. צילום: shutterstock

 

מספר מחקרים מצאו כי העומס בחיינו מהווה סיבה מרכזית לאכילה המופרזת שלנו.

נמצא שהעומס המנטלי הוא אחד הגורמים לחוסר היכולת שלנו לעמוד מול ה"פיתויים הטעימים, הנה כמה סיבות:

  1. הגוף והמוח באמת זקוקים ל"תדלוק" נוסף. הגוף, זקוק לאותו "תדלוק" בגלל שעות פעילות נוספות על מנת להחזיק את עצמו ער. המוח זקוק ל"תדלוק" בגלל ריבוי מחשבות על המטלות והמשימות העומדות בפנינו.
  2. פיצוי רגשי. מתי באמת יוצא לנו בין כל ה"ריצות" והסידורים שלנו, לעשות משהו שמסב לנו הנאה? להשקיע זמן בעצמנו? הפסיכולוגים מדברים על "חסך בהנאה" והאוכל תופס את המקום של אותן ההנאות החסרות.

איך נצליח לעמוד בפני העוגה הטעימה, כאשר כל היום עבדנו, התרוצצנו, טיפלנו ודאגנו? העוגה הזו מהווה פיצוי מצוין, כיוון שמזון המכיל סוכר,  מגביר יצירת הסרוטונין, הנחשב ל"הורמון ההנאה" ונותן תחושה מדומה של מצב רוח טוב.  רק שהתחושה מדומה, כיוון שלסוכר יש תכונה של "חבר מביא חבר" ואחרי פרק זמן קצר, נתפתה לפרוסה נוספת של עוגה או לממתק אחר.

 

טיפים להפחתת העומס בחיינו ואיזון האכילה:

1.      אכילה מסודרת – חשוב לקחת החלטה ברורה, שאכילה מסודרת ומזינה היא בין אותם הדברים החשובים ולפנות עבורה "מקום כבוד" בלו"ז היומי, גם על חשבון משהו אחר. התארגנות מבחינת האוכל מונעת אכילה מופרזת. הגוף הרעב בצורה קיצונית גובה, לאחר מכן, מחיר קלורי ובריאותי כבד.

2.      פסק זמן למנוחה– גם הגוף וגם המוח שלנו זקוקים למנוחה. מספר דקות של "התנתקות" מהרשת (טלפון, אינטרנט), ישיבה נינוחה, עם עיניים עצומות, יכולים לעשות את העבודה. הפסקה המוקדשת רק ל "אני העצמי"  יכולה להטעין אותנו בכוחות מחודשים להמשך היום ולמנוע אכילה מיותרת שתפקידה – מילוי מחסנים אנרגטיים.

3.      הוצאת אוכל ON THE GO  מהתפריט – כמה פעמים אנחנו אוכלים תוך כדי עבודה, גלישה במחשב, שיחה בטלפון, בישולים. הגוף שלנו "לא אוהב" את זה. פעולת האכילה חייבת את הזמן, את המקום ואת התשומת לב המגיעה לה. החזרת המודעות לצלחת, הנאה מהארוחה, ישיבה רגועה, גם אם זה לכמה דקות, תספק לגוף את ההנאה ואת הצרכים הפיזיולוגיים שלו.

4.      שליטה מול וויסות – הרבה פעמים אנחנו אומרים לעצמנו את המילה "שליטה", גם באכילה. אנחנו מנסים לשלוט בהרבה תחומים בחיים, האם גם באכילה אנחנו צריכים לשלוט? לאחרונה, עוסקים בוויסות האכילה. לשלוט, זה להיות כל הזמן במצב של דריכות ואת זה אנחנו חווים מספיק בחיים העמוסים שלנו. וויסות היא יכולת להתנהל בצורה מתונה, רגועה ותוך כדי קבלה של מצבים מסויימים שהם יוצאי דופן. אחת הסיבות ל"שבירה" בדיאטה, היא ה "שחור או לבן", "100% או כלום". אם מטרתנו היא לווסת את האכילה, אנחנו נשאף למצב האופטימלי, תוך כדי קבלה של ה"מעידות".

5.      תרגול הרפיה – בהרפיה או מדיטציה, אנחנו מתנתקים מהמודע, גם אם זה לכמה דקות ונותנים לגוף מנוחה מהמירוץ היומיומי. לרוב, אחרי תרגול הרפיה, אנחנו ממשיכים את היום בתחושה, כאילו "תדלקנו" את המחסנים הפנימיים והתמלאנו באנרגיה.

6.      פעילות גופנית – מכל סוג, זהו כדור פלא, גם למצבי עומס. עבודה על הגוף משחררת אנדורפינים ומשרה תחושה רעננה ואנרגטית. פעילות גופנית לא חייבת להיות אירובית, זו יכולה להיות יוגה, פילאטיס, פלדנקרייז ומתיחות. הגוף ישמח לכל תנועה שנספק לו ויחזיר לנו בתחושה של חיוניות והמשך תפקוד תקין.

7.      ההנאות שלי – לעתים, אנחנו אוכלים כדי לפצות את עצמנו על ההנאות החסרות לנו. כדי לחוות את הדבר האמיתי ולא את התחליף, כדאי להכין רשימה של כל הפעילויות שכיף לנו לעשות, שגורמים לנו הנאה ולהכניס את הפעילויות האלה ללוח הזמנים. הנאה האמיתית תוריד את הצורך בתחליפים.
 

חיי איכות הינם חיים מאוזנים בכל האספקטים. חושב למצוא את הדרך האישית המתאימה והיעילה ביותר להוריד את עוצמת העומס בחיים, למלא את החיים בחוויות חיוביות ולדאוג לצרכים הפיזולוגיים של הגוף.

.

הכותבת היא חברת עמותת עתיד, עמותת הדיאטנים והתזונאים בישראל

תגובות (0)
הוסף תגובה