שופטים לא מבינים דבר בנושא אלימות מינית

לפני למעלה מחודש נכחתי בדיון מיוחד של הוועדה לקידום מעמד האשה, שעסק בהכשרות שופטים בנושא תקיפות מיניות ואונס, בעקבות התבטאותו של השופט נסים ישעיה, שבוע קודם לכן. שרת המשפטים ציפי לבני אף הצהירה בתחילת הדיון, כי בכוונתה לפעול בעניין מול הנהלת בתי המשפט. מאז לא קראתי או שמעתי על איזו שהיא התקדמות בנושא.
טענות על מקרים נוספים בהם התבטאו שופטים באופן שערורייתי, הופנו אל מנהל בתי המשפט, השופט מיכאל שפיצר, שנכח בדיון ויצא להגנת השופטים: "לבוא ולהטיח בכל השופטים, נדמה לי, עם כל הכבוד, שזה מרחיק לכת. מ-2006 ועד היום נחשפו ארבעה מקרים בלבד. שניים טופלו באופן מידי ונחרץ והשופטים שהבינו את חומרת האמירות שלהם, פרשו באופן מידי”.
עוד ב Onlife:
המקרים שהתפרסמו בשנים האחרונות ומובאים כאן בהמשך (לפחות אלו הידועים לי), מלמדים על הטעייה של מר שפיצר את הוועדה וניסיון הקטנה בוטה של התופעה החמורה הזו.
ממקרים אלה עולה, כי לא מעט שופטים אינם מבינים בעצמם, דבר וחצי דבר, בנושא אלימות מינית (מילולית ו/או פיזית) וקרבנות אלימות מינית. סחבת נוספת בעניין הכשרה והדרכת שופטים בנושא, תביא לנזקים נוספים שרק ירחיקו, יותר ויותר, את המתלוננות ממערכת המשפט, אין צורך לפרט את הסכנה הרבה שבדבר.
להרחבת הידע אודות כל מקרה ומקרה, כל שצריך הוא לגגל את שם השופט.
1. השופט נתן נחמני, בדיון בתיק על הטרדה מינית של ילדה על ידי קרוב משפחתה, מטיל ספק באופיו של ליקוק, כאילו דובר על דיון בטיב טעמם של טילון או קסטה בחוף הים: "אז מה אם הוא מלקק אותה, יש לבדוק אם מדובר במעשה הנושא אופי מיני".
2. השופט יעקב צבן, סגן נשיא ביהמ"ש המחוזי בירושלים, מזכה רופא מביצוע מעשה מגונה בילדה בת 13, אף שמצא את גרסתה אמינה.
3. השופט בדימוס נסים ישעיה תורם מן הידע הכללי שלו לנאנסת: "יש נשים שנהנות מאונס".
4. השופט שלמה נחשון אטינגר מבית המשפט לתעבורה בפתח-תקווה, העיר הערה סקסיסטית לתובעת משטרתית: "אני רואה שז' את מוצאת מהר".
5. השופט בדימוס אריה אטיאס, מבית משפט השלום בתל-אביב, קיבל פרס מהפרקליטות, שהחליטה לסגור את תיק החקירה נגדו, אחרי שנחשד בביצוע עבירת מין בקלדנית שעבדה תחתיו, במשך תשע שנים. התיק נסגר בעקבות מסקנה שקיימים קשיים ראייתיים, זאת בניגוד להמלצת המשטרה להעמידו לדין באשמת בעילה אסורה בהסכמה תוך ניצול מרות ביחסי עבודה.
6. השופט מאיר שנהב, סגן נשיא בית משפט השלום בהרצליה, פרש במפתיע לאחר שזומן לבירור בהנהלת בתי המשפט בעקבות מידע אנונימי שהגיע, ולפיו הטריד מינית עובדת בבית המשפט, שהייתה כפופה לו.
7. השופט אהרון אמינוף, סגן נשיא בית המשפט המחוזי בנצרת ועמיתותיו להרכב, השופטות נחמה מוניץ וגבריאלה דה-ליאו לוי, הרשיעו אב באונס בתו וגזרו עליו 16 שנות מאסר. בהכרעת הדין, כתב השופט אמינוף (בניגוד להסכמתן של עמיתותיו), כי ייתכן שהסיבה שהבת התלוננה נגד אביה רק בגיל 18 הייתה כיוון ש"במשך שנים נעמו לה מעשי הנאשם, והיא חפצה בהם ולא טרחה לספר על מעשיו עד לאחר אירוסיה, מפחד שיתגלה שאיננה בתולה".
8. לקינוח, אירוע ישן יותר ובכל זאת שייך למשפחה המפוקפקת הזו. השופט ציון קפאח, שופט בית משפט השלום בת"א, החליט בשנת 2003 לשחרר למעצר בית גבר בן 32 שהואשם בביצוע מעשים מגונים בבת 9, במשך 4 שנים. בהחלטתו כתב שהשתכנע מדברי הסנגור, כי לילדה יש "אופי מתירני" והיא, כלומר הילדה, אף יזמה חלק מהמפגשים עם החשוד ונהנתה מהם. "הנאשם במעשים מגונים הוא אולי זאב, אך הילדה המתלוננת אינה כיפה אדומה כלל ועיקר", כלשונו. מזכירה לכן, מדובר בילדה בת 9. רק מציינת שמאז קודם השופט ציון קאפח והתמנה ב-2010 לשופט בבית המשפט המחוזי בתל אביב.
  • שקיות הקאה מחולקות ביציאה מהטור, תמשיכו לעקוב בתקשורת, בטוח שזה לא הסוף.

 

קווי הסיוע של מרכז הסיוע לנפגעות ונפגעי אונס ותקיפה מינית:

1202 – קו נשים

1203 – קו גברים