גן הרעב: הקשר בין השמנה למטען הגנטי שלנו

אם יש לכם תמיד מקום לקינוח, יש לכם עכשיו את התירוץ המושלם – ייתכן שזה קשור לגנים שלכם. מחקר בריטי חדש מגלה שה-DNA  של אנשים רבים בעצם מונע מהם את תחושת השובע ומשאיר אותם עם תשוקה למאכלים מתוקים ושומניים.

 

האחראי לכך הוא גן ה-FT0     גן הנמצא בשכיחות גבוהה בקרב אחוזים גדולים באוכלוסייה, ושהתגלה לפני מספר שנים. אבל בעוד שחוקרים גילו כי יש לו השפעה על השמנה, הם עדיין לא גילו את הסיבה. התגלית הזו עשויה, לדעת החוקרים, להוביל למציאת הפתרון לבעיה העולמית של השמנת יתר.

 

 

עוד באון לייף:

 

מהו "גן הרעב"?

גן ה-FTO, שנמצא בדנ"א אצל מחצית מהאוכלוסייה האנושית, מונע מהנושאים אותו את תחושת השובע בסיום האכילה והם סובלים במיוחד מתאווה לסוכר ומאכלים שומניים. נושאי זוג גנים פגומים כאלה נמצאים בסיכון של 70% להיות בעלי עודף משקל. שאר האוכלוסיה (30 האחוזים הנותרים) הנושאים רק גן אחד פגום, הם בסיכון של 30% להיות שמנים.

 

במחקר התגלה כי נושאי הגן אינם מרגישים לאחר האכילה בנפילה ברמת ההורמון גרלין  – הורמון האחראי על תחושת הרעב. אנשים אלה אוכלים כ- 200 קלוריות נוספות ביום, ומשקלם הממוצע גבוה בכ-3 ק"ג. בנוסף, נמצא שבקרב בעלי "גן הרעב", דיאטת הרזיה נועדה לכישלון.

 

במחקר, שנערך על-ידי צוות בריטי מאוני' לונדון קולג', התבקשו גברים צעירים, נשאים ולא נשאים של הגן המסוים, לדרג את עוצמת הרעב שלהם לפני ואחרי ארוחה. בדגימות הדם של המשתתפים נבדקה רמת ההורמון גרלין, האחראי לתחושת הרעב. רמות הגרלין הן בדרך כלל גבוהות לפני האכילה, וצונחות לאחריה. בבדיקה נמצא שבקרב גברים בעלי "גן הרעב" רמות ההורמון נשארו גבוהות יחסית גם לאחר סיום האוכל. הם אף הרגישו רעבים יותר מהאחרים. 

 

לאחר הארוחה, הוצגו למשתתפים בניסוי תמונות של מאכלים, והם נשאלו עד כמה המאכלים נראו מושכים בעיניהם. למרות שזה לא מכבר אכלו, בעלי "גן הרעב" חשבו שהעוגות, המאפים, הצ'יפס וההמבורגרים עודם מפתים.    

 

מנהלת המחקר, ד"ר רייצ'ל באטרהם,  מסבירה כי חלק מאתנו נולדים עם הצורך הביולוגי לאכול יותר. "ללאותם אנשים יש רמות גבוהות יותר של גרלין ולכן הם יותר רעבים, ובנוסף המוח שלהם מגיב לאותו הורמון ולתמונות של מאכלים בצורה שונה. זו מכה כפולה".

 

תוצאות המחקר עשויות להאיץ את המחקר בכל הנוגע לטיפול בהשמנת יתר. כרגע ניתן לטפל בהורמון הזה ע"י תרופות, אבל ד"ר באטרהם מוסיפה: "ניתן להפחית את מינון הגרלין ע"י פעילות גופנית כמו ריצה או רכיבה על אופניים או על ידי דיאטה עתירת חלבונים."

תגובות (0)
הוסף תגובה