5 המזונות הבריאים שיזיקו לשיניים

מחלת העששת, או כפי שהיא באה לידי ביטוי – חורים בשיניים היא מחלה שכיחה מאוד שחוצה ימים ואוקינוסים. כולם סובלים ממנה נשים, גברים, ילדים ומבוגרים ללא הבדל דת, צבע או גיל. התזונה מהווה גורם מכריע ולעיתים אפילו קריטי בבריאות הפה והשיניים. דפוסי האכילה שהשתנו, ההרכב התזונתי של המזון אותו אנו אוכלים, משך הזמן שהאוכל מצוי בפה, ואפילו תכולת משחות השיניים – לכולם יש השפעה על התפתחות העששת בפה של כולנו.

 

עוד באון לייף:

 

אנחנו יודעים שממתקים עושים חורים בשיניים ולכן משתדלים להתרחק או להמעיט בצריכתם של אותם מתוקים, אך מסתבר שישנם מזונות נוספים שהמחקר בדק ומצא שיש להם קשר דינמי וישיר לתקינות השיניים, צמיחתם ועמידותם. כתב העת האמריקאי לתזונה רפואית עסק בהרחבה בקשר שבין סוכרים ותזונה – כאלה שנמצאים במזונות שונים שאנו אוכלים מידי יום. המזון אותו אנו אוכלים מעורר בפה תסיסה שגורמת לרמת חומציות נמוכה המהווה כר מצויין לייצור והתרבות של חיידקי העששת. וכך מזונות בריאותיים שמהווים לעיתים אלטרנטיבה תזונתית מצוינת לסוכר לבן ולשתייה ממותקת, במיוחד בעקבות הערכים התזונתיים המועילים שבהם, מוצאים את עצמם כמזונות שמסוכנים לשיניים.

 

מיץ פרי טבעי סחוט טרי : רק פעם בשבוע

קשה מאוד לקחת את היתרונות התזונתיים שיש לכוס מיץ תפוזים סחוט טרי – ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים שמחזקים ותורמים למערכות הגוף השונות. אבל מסתבר שלצד היתרונות התזונתיים, יש גם לא מעט חסרונות. בכתב העת לרפואת שיניים כללית בשיקגו, ארה"ב, התפרסם תוצאות מחקר שחשף את הקשר שבין שתיית משקאות חומציים טבעיים לשחיקת השיניים. החוקרים טענו שרבים לא מודעים להשפעה ההרסנית שיש לצריכת משקאות בעלי רמת חומציות נמוכה, בהם: מיצים טבעיים, משקאות אנרגיה ומשקאות מוגזים, על רקמת השן. 

 

מבדיקה אחרת שערכו חוקרים בבריטניה עולה כי עדיף לתת לילדים חופן של מטבעות שוקולד וכוס מים מאשר כוס מיץ פירות וקופסת צימוקים, מבחינת הנזק שגורמים המזונות הללו לשיניים. החוקרת ד"ר קאתי הארלי, דיקנית הפקולטה לרפואת שיניים בבריטניה קראה להורים שמעודדים שתייה של מיצים טבעיים כאלטרנטיבה בריאה ומזינה לילדיהם, להפחית את צריכת המשקאות הללו: "משקאות אלה צריכים להיחשב כפינוק של פעם בשבוע", כך עפ"י הארלי.

 

 

פופקורן: בריא, אבל לא לשיניים 

הפופקורן זכה בשנה האחרונה לתואר החטיף הבריא. מחקר שהתפרסם השנה הגדיר את הפופקורן כחטיף האופטימלי לילדים, כיוון שהחוקרים מצאו שיש בו רמות גבוהות של נוגדי חמצון, אפילו יותר מאשר בפירות וירקות.

אבל לפופקורן ולתירס חיסרון משמעותי – האכילה שלהם משאירה שאריות בין השיניים ובחלל הפה זמן רב. שאריות מזון בפה גורמות למצב שבו אין אפשרות לרוק לנקות את הפה, לאזן חומציות ולבנות את השכבה החיצונית של השן. משך הזמן שמזון נמצא אצלנו בפה הוא קריטי להתפתחות עששת, ולכן ההמלצה היא לצחצח שיניים אחרי כל ארוחה במטרה לנקות את שאריות המזון מהפה ובכך למנוע או להגביל את התפתחות העששת. מזון שקשה לנקות אותו מבין השיניים – יהפוך במהרה למצע לחיידקים. כתוצאה מכך, נוצר מצב שבו חיידקי העששת מקבלים תנאים טובים להתרבות. 

 

 

בננה: מלאה בסוכר ונדבקת כמו צ'יפס

הבננה מקבלת מקום של כבוד לצד דגני הבוקר, צ'יפס, עוגות ושוקולד על פי המחקר שפורסם במגזין האמריקאי לתזונה רפואית. לבננה מדדים פוטנציאלים ליצירת עששת: מכילה הרבה מאוד סוכרים, נדבקת לשיניים ונחשבת למזון שקשה לניקוי טבעי מרובד השן. לצד זה, חשוב לזכור את הערכים התזונתיים שיש לבננה – היא מועילה למערכת הלב בשל רמות אשלגן גבוהות, שומרת על השרירים, מקור נפלא לויטמין c, מגנזיום ועשירה בויטמין 6 B.

 

 

ממתיקים טבעים בריאים ומזיקים לשיניים

כל שף עם אוריינטציה בריאה שמכבד את עצמו, מחליף באופן מיידי את הסוכר הלבן בממתיק טבעי. דבש, מולסה, מייפל, אגבה וסילאן מככבים בראש התחליפים הבריאותיים. אבל מסתבר כשמדובר בבריאות השיניים, השפעתו של סוכר לבן שווה ערך לכל התחליפים. יותר מזה, לאותם תחליפים השפעה גרועה יותר על השיניים כי הם נשארים זמן רב יותר על השיניים. לעומתם, ממתיקים מלאכותיים מזיקים פחות לשיניים, אבל להם השפעות בריאותיות קשות והרסניות.

 

 

עדיף שוקולד מפירות יבשים

בבתים רבים פירות יבשים משמשים כתחליפים בריאים לחטיפים המתוקים. תזונאים בכל רחבי העולם מכנים את הפירות היבשים הטבעיים, ללא תוספות צבע או חומרים משמרים, כממתק מהטבע. הם מכילים ויטמינים מקבוצת B, סידן, מגנזיום, מינרלים, ברזל, פלבונואידים ופוליפנולים. הם חסרי שומן וללא כולסטרול, עשירים בחומרים נוגדי חימצון ומקור נפלא לסיבים תזונתיים. לצד היתרונות שבהם, כדאי לזכור שהם מכילים הרבה מאוד סוכר. צימוקים, לדוגמא, מכילים כ- 60% סוכרים. אותם סוכרים משמשים מצע להתפתחות חיידקי העששת על רובד השיניים.

 

 

 

לכן בכל הנוגע לבריאות השן פירות יבשים, מהסוג הרך והדביק, מזיקים הרבה יותר משוקולד. אז בפעם הבאה שתחשבו להחליף את השוקולד בתמרים, תזכרו שיש בהם כמות דומה של סוכר בזו שיש בשוקולד. אומנם סוכר טבעי, אבל הפירות היבשים בניגוד לשוקולד דביקים ועתידים להשאר בפיות הילדים זמן רב הרבה יותר משוקולד שנשטף בקלות ובמהירות באופן יחסי מחלל הפה ומהרווחים שבין השיניים. תעשו אתם את הבחירה.

תגובות (0)
הוסף תגובה