פורנו: ככה הילד שלכם לומד איך להיות גבר

בכל מקום ובכל שעה, ניתן למצוא ברשת בארץ ובעולם, מאמרים מחקרים וכתבות המתארים מערכת סבוכה של  קשרים בין נערים, מיניות לא בריאה, פורנו ואלימות מינית. ולמרות כל המידע הזה, אפשר לראות שאיננו מטפלים בסוגיה כיאות. בתוך עולם פרוץ לכל מידע מכל סוג, אנחנו דנים את רוב הנערים הצעירים לחיי מיניות לא הדדית, פחות בריאה ויותר פוגענית.

 

עוד באון לייף

 

מספר נקודות חשובות לציון:

1. זו לא אינפורמציה חדשה ומפתיעה, שחשיפתם של נערים לפורנו בגיל צעיר מעצבת בקרבם תפיסת מיניות תוקפנית, חסרת כבוד ורכות, שמעכבת אותם מלפתח יחסי מין בריאים, עם עצמם ועם בני בנות זוג מאוחר יותר בהמשך חייהם.

 

2.  זו גם לא אינפורמציה מפתיעה וייחודית, לדעת שבני נוער החל מגיל 11 נחשפים ברשת לצפייה ממושכת ולא מבוקרת, היוצרת במוחם קישור נטול מודעות והבנה , קישור שמחבר בין ריגוש מיני לבין יחסי השפלה ושליטה.

 

2. זה גם לא מפתיע לגלות שלמרות ההבנה שלנערים ולנערות יש צורך עמוק בחוויה מאשררת מיניות ומכילה – הוא  אינו נענה כראוי. זאת בגלל שהאפשרות העיקרית והסבירה שלהם לבחון, להכיר ולעבד את היותם סובייקטים מיניים חושקים ומתפתחים – נותרת עדיין בידי מערכת החינוך בידי יועצות ומורות. וכן כן… הן אלה שצריכות לדבר עם מתבגרים ומתבגרות (בדרך כלל 40 בכיתה) על קרי לילה, זקפה וחשק (דמיינו את הסיטואציה). וידוע לכולם, שכמעט שאין יועצים או מורים, וגם כשיש – איך אפשר לעבור משיחה על זקפה לא רצונית בשיעור התעמלות להמשך למידה בשיעור עצמו, כשהמורה מנחש-יודע מה קורה לי עכשיו בראש (ובמכנסים).

 

לצד מערכת החינוך שאינה מעניקה מלחמה הולמת למסרים אלה, אפשר לומר שגם הורים נוטים להימנע מתיווך. גם קבוצות שווים אחרות, כמו תנועת נוער, מתנ"סים ומערכות חינוך לא פורמאליות אחרות, שלרוב הינן אופציות רלוונטיות רק לחלק מכלל בני הנוער, חסרות לרוב הידע והיכולת לייצר את התיווך הדרוש לילדים.

 

הנער לומד מהפורנו איך להיות גבר

לבני הנוער אין במערכת החינוך אלטרנטיבה רשמית, מוסדרת ולגיטימית, שלא מביכה אותם ויכולה להעניק להם אפשרות להביע חשש, פגיעות וחוסר ידע. העובדה הזו יוצרת ומחזקת את אותו שיח נערי-ילדי- גברי (לצערנו זה לא נגמר בשנות ההתבגרות) שהולך ונהיה יותר מתגסס- כוחני- תוקפני.

 

מטרת השיח הזה היא לצמצם את תחושת חוסר האונים הלגיטימית של ילד -מתבגר, שללא אלטרנטיבה מתווכת,  לומד מהפורנו איך עליו להיות "גבר" יוזם, כובש, שלוקח את השליטה לידיים (אחרת הוא יישאר חננה והומו – מי רוצה להיות כזה ולקבל כאפה מהחברה?). ילד- נער–גבר שצריך בכל רגע לדעת מה לעשות ולהצליח –  כל הזמן ולאורך שעות.

 

סרט הפורנו של בר רפאלי

סרטון הפרסומת מעורר הסערה של  בר רפאלי מעביר מסר בעייתי: לא משנה אם אתה גבר מכוער – אם תשלם מספיק, תוכל לקנות כל אישה

 

לכתבה המלאה

ברור שזה לא סקסי (וסליחה על משחק המילים הקלישאתי), לדבר על "מיניות" בתקופה קריטית שבה יש 'ערכים' חשובים יותר לטפל בהם. ולכן נייצר עוד בתי מדרש פלורליסטיים, נחזק את ההכנה לצה"ל, ונשלח עוד צעירים וצעירות לפולין.

 

אולם כל התוכניות הללו ביחד ולחוד לא יצליחו לטשטש את העובדה שמתחת למילים יפות מסתתר ניסיון גמלוני, לא מדויק שקצת יורה לכל הכיוונים, ובניסיון הנואל לצמצם אלימות אנחנו רק מחזקים אותה.

 

 

תנו להם לדבר על מין, בחופשיות, בפתיחות

על מנת שצעירים לא ילמדו לעצב את עולמם המיני כדיאלוג בין ריגוש למיניות כוחנית ולעיתים אף משפילה. ולא ירגישו חייבים להכניס את עצמם לתוך תבנית מצומצמת שמחברת בין "גבר גבר" ל"כובש" יש לפעול לצמצום העיוות.

 

כיצד? מעל הכול לראות את הקשר ולהיות מודעים\ות- "האקדח על שולחן המטבח" הינה התארגנות שמציגה זווית אפשרית של הקשר בין גבריות מצולקת לאלימות ממשית מיידית ומסוכנת.

 

אפשר לאתגר את התעקשותה של מערכת החינוך המתחסדת להימנע מדיון מעמיק בשיח של מיניות חושקת באופן לגיטימי. אפשר לתבוע שיעורים דיפרנציאליים, שמערבים דמויות מודל אפשריות, שמייצרות מעגלים אינטימיים שיאפשרו לשוחח באופן מבוקר וביקורתי על תשוקה, מיניות, מושאיה ואופניה.

 

לדבר לדבר לדבר ובלי להתבייש – כדי לייצר בכל הזדמנות שיח ביקורתי שמשיב מלחמה למסרים הללו, ועוזר לתווך אותם. לדבר כדי שהשיח יהיה על כל האפשרויות האחרות, הלגיטימיות והבריאות לבטא גבריות. כדי שהאפשרויות האלה יהיו נוכחות תדיר כחלק בלתי נפרד מהדיאלוג ומהחיים שלהם: בבית, בתנועת הנוער, בחוגים, ובכל מרחב אפשרי. 

תגובות (0)
הוסף תגובה