טחינה: כמה דברים שכדאי לדעת אחרי תחקיר כלבוטק

כבר לפני מספר חודשים החלפתי את הרכיב העיקרי בטחינה הביתית שאני מכינה מטחינה גולמית קנויה לשומשום מלא. השיקול היחידי היה כמובן בריאותי, אבל עם הזמן גיליתי שזמן ההכנה דומה לזמן הכנת טחינה מטחינה גולמית, וכן שהטעם ערב יותר לחיך.

 

היתרונות הכרוכים בהכנת טחינה ביתית משומשום במקום מטחינה גולמית הם רבים:

         טריות: חומר הגלם הוא שומשום שנקנה טרי ולא שומשום שלא ידוע תאריך טחינתו.

         טעם: ברגע שמצליחים להבין את המתכון המדויק של הכנת הטחינה הביתית מהשומשום (ותיבול בהתאם לטעם האישי האהוב), הטעם הרבה יותר טעים מטחינה גולמית קנויה.

        ערכים תזונתיים: בטחינה, גרגירי השומשום עוברים תהליך של קלייה. ויטמינים רבים נהרסים בחום, בעיקר ויטמינים מסיסי מים (למשל, ויטמינים מקבוצה B). מצ"ב טבלת השוואה של ערכים תזונתיים: מההשוואה ניתן לראות כי בולט במיוחד שהשומשום המלא מכיל יותר מפי 2 ברזל מהטחינה הגולמית, יותר מפי 5 חומצה פולית, יותר מ-60% יותר אבץ, אך במקביל מכיל פחות קלוריות.

 

     

ערכים תזונתיים ל-100 גרם

טחינה גולמית משומשום מלא ללא תוספת מלח

שומשום מלא

קלוריות

625

573

חלבונים (גרם)

22.7

17.73

פחמימות (גרם)

2.1

23.45

סיבים תזונתיים (גרם)

12.4

11.8

שומנים (גרם)

58.4

49.67

מתוכם שומן רווי (גרם)

9.2

6.957

נתרן (מ"ג)

7.9

11

סידן (מ"ג)

906

975

ברזל (מ"ג)

6.4

14.55

זרחן (מ"ג)

616

629

אשלגן (מ"ג)

390.5

468

מגנזיום (מ"ג)

324

351

אבץ (מ"ג)

4.7

7.75

חומצה פולית (מק"ג)

18.9

97

ניאצין (מ"ג)

5.7

4.515

תיאמין (מ"ג)

0.7

0.791

 

הערות לטבלה:

  • שומשום מלא- הנתונים מאתר משרד החקלאות האמריקאי.
  • טחינה גולמית- הנתונים נלקחו בצורה אקראית מטחינה גולמית משומשום מלא, ללא תוספת מלח, שהייתה מצויה בביתי. הטחינה היא של מותג ידוע ונפוץ.
  • ההשוואה נעשתה על-פי הנתונים המופיעים על גבי הטחינה הגולמית. הערכים היחידים שלא הושוו הם שומן טרנס וכולסטרול השווים לאפס בשני המקרים.
  • לקחתי עבור ההשוואה טחינה משומשום מלא, ללא תוספת מלח, של מותג טחינה ידוע ונפוץ. הדגימה אקראית ונלקחה לפי מותג טחינה המצוי בביתי.

מתכון שלי להכנת טחינה ביתית משומשום מלא:

הרכיבים:

         100 גרם שומשום מלא.

         5-6 עלי פטרוזיליה.

         1 שן שום גדולה (או 2 קטנות).

         מיץ מחצי לימון בינוני (או מלימון גדול).

         מלח לפי הטעם.

ההכנה:

         מסננים ומשרים 100 גרם שומשום מלא למשך הלילה בצלחת זכוכית. להשאיר מעט מקום בצלחת, כי השומשום סופח מעט מים ומתנפח. (למה כדאי להשרות? ראו בפוסט על חומצה פיטית).

         בבוקר מסננים. שופכים את השומשום לתוך בלנדר ומוסיפים מים כך שיכסו את השומשום (ניתן לחלופין להוסיף את המים בהם השומשום הושרה בלילה). אם לאחר הערבול רואים שהמרקם סמיך מדי, ניתן להוסיף מים עד לקבלת המרקם שאוהבים.

         שופכים לקערה ומתבלים בדיוק כמו שמתבלים את הטחינה הרגילה.

דרך אגב, ניתן באותו האופן להכין בבית טחינה משומשום לבן (מקולף) למי שלא אוהב את הטעם של השומשום המלא (למרות שהשומשום המלא עשיר יותר בויטמינים ומינרלים). במקרה של השומשום הלבן, אין העדפה להשריה בלילה מבחינה בריאותית.

המתכון פורסם לראשונה באתר healtip

לפוסטים נוספים על תזונה ואורח חיים בריא היכנסו לאתר:
אתר healtip

התמונה באדיבות: Suat Eman/freedigitalphotos.net


תגובות (0)
הוסף תגובה