בחירות בירושלים: לא מצביעים למדירי נשים

בבחירות המתקרבות לרשויות המקומיות מתמודדים בירושלים ניר ברקת ומשה ליאון, אף אחד מהם לא הציב אישה ברביעייה הראשונה. בכל הנוגע לראשות העיר – נשים לא נספרות. לא בפוליטיקה הרשמית וגם לא בפוליטיקה של חדרי חדרים, בדילים שנסגרים מאחורי הקלעים, בוויכוחים הפנימיים. הגברים יבחרו להם גם כמה נשים תקבלנה ייצוג ומי מהן תקבל שיריון.

 

עוד ב Onlife:

 

בירושלים לא מצביעים למדירי נשים הוא שמו של דף חדש שנפתח בימים אלה בפייסבוק. העמוד קורא למצביעים הירושלמים לשים פתק לבן בקלפי, אם מי מהמועמדים לא ידאגו לייצוג הולם (שליש) של נשים ברשימות שלהם. ברשימה המשותפת של מרצ-עבודה, אגב, יש שלוש נשים, אף אחת מהן לא הייתה זקוקה לשיריון: לורה ורטון (2), רונה אורבנו (5) ואני במקום 7.

 

המאבק נגד הדרת נשים בירושלים הוא ארוך ומורכב

ירושלים נאבקת כבר חמש שנים בתופעה הפסולה של הדרת נשים, מאבק מהותני ופוליטי, שהתחיל בבחירות הקודמות, במהלכן חברת אגד סירבה לשים את תמונתה של רחל עזריה. עזריה פתחה בתביעה משפטית נגד אגד, שנמשכת עד היום. בינתיים, גם בבחירות האלה, נשים לא תופענה בפרסומי הקמפיינים על אוטובוסים בירושלים.

 

אני לוקחת חלק כבר כמה שנים במאבק נגד הדרת נשים, מהרגע בו הצטרפתי לאורי איילון בקמפיין הראשון של לא מצונזרת, בו תלינו תמונות שלנו מהמרפסות, דרך האירוע הסרת וילונות בקולבן דאנס (בעקבות דרישה לסגירת הווילונות בסטודיו, כדי שלא יראו את הרקדניות) ועד ניהול הקבוצה "לא מצונזרת – נגד הדרת נשים מהמרחב הציבורי" וההצלחות שהביאה למהפך בבירה. כיום העיר שטופה בתמונות רבות של נשים. אבל תמונות זה לא הכל.

 

למאבק נגד הדרת נשים בירושלים יש כמה פנים. הוא עוסק במקומן וזכויותיהן של נשים בירושלים לשוויון במרחב הציבורי בנוכחותן הפיזית ובפרסומים, בתפישה רוחבית של זכויות נשים ללא חלוקה למגזרים – שוויון וזכויות לנשים חרדיות, דתיות, חילוניות וערביות. מתוך התפישה הזאת יש מאבק למניעת אלימות והדרה בכל הקהילות האלה. הוא כולל גם מאבק נוקב בכפייה דתית, ובהשתלטות אורתודוקסית דרך שליטה במוקדי כוח פוליטיים (הכנסת, מועצת העיר, הרבנות הראשית והכותל), ונסיון לקדם את ההבנה שיש גם מתונים חרדים, שממש לא מעוניינים בהדרת נשים ומפחדים מההקצנה הזאת. הדבר מוליד גם כניעה של הציבור החילוני, צנזור עצמי והדרה עצמית, כהתחנפות מסיבות כלכליות ושיווקיות הקשורות לכוחות השוק בירושלים. בסופו של דבר, המאבק נגד הדרת נשים הוא מאבק על ערכי הדמוקרטיה שוויון, וחופש הביטוי לנשים – כאבן היסוד של החברה שלנו, המעצבים את פניה של החברה הישראלית.

 

אין אישה בעיר שלא הוצע לה להיות הבובה התורנית

האם ירושלים יכולה להרשות לעצמה לוותר על ניר ברקת, כאשר מולו מועמד תמוה – משה ליאון מגבעתיים, המריונטה של ליברמן ודרעי שבא להחשיך את העיר? ניר ברקת כן שיתף פעולה, משלב מסוים, במהלך להחזרת הנשים לשלטי החוצות בעיר, ומתגאה בזה כמעט בכל נאום שלו. אך מדוע הוא אינו מבין שאישה היא לא רק דימוי בשלט? וזה עניין מהותי ביותר לשלב נשים במקומות גבוהים ברשימה – בשר ודם, לא רק בתמונה. אז לפני שמישהי מכניסה פתק לבן: יש לנו הזדמנות כאן ליצור שינוי, לעורר הד ולחץ ציבורי כדי שברקת יתקן את הרשימה שלו וייתן את הייצוג הראוי לאhשה ברשימה במקום ראוי.

 

תמצית המאבק בירושלים מתבטאת בייצוג הפוליטי ובריצה של נשים כמועמדות למועצת העיר. היום רק 7 נשים מכהנות במועצת העיר מתוך 31, וכפי הנראה, אחרי הבחירות – עוד פחות. הפוליטיקה בירושלים מתקיימת באופן כמעט מוחלט על טהרת השליטה הגברית. המנגנונים הם מנגנוני מחשבה פטריאכליים, דיכוטומיים ואגרסיביים, בהם המקום לקולה של אישה כמעט נעדר. "קול באישה ערווה" מקבל משמעות חדשה כאשר מנגנונים שוביניסטיים ועסקניים – חוברים לאינטרסים של חרדים להדיר נשים. ומי שם לב בכלל? תהיי יפה ותשתקי.

 

בתקופה האחרונה סיעות שונות שרצות למועצת העיר בירושלים מחזרות אחרי נשים, כדי שיוכלו להתהדר, כמו בנוצות, ש"יש להם אישה ברשימה". אין אישה פעילה בעיר הזאת שלא הוצע לה להיות הבובה התורנית בפלקט, במקום לא ריאלי לחלוטין. גם ברשימות הדמוקרטיות ביותר, אשר מחויבות לייצוג נשים במקום ריאלי – משסים נשים בנשים על מקומן בשיריון, ולא נותנים הזדמנות אמיתית לריבוי נשים שונות מרקעים שונים.

 

אני לא רוצה העדפה מתקנת. אני מבקשת שהשיח ישתנה על מנת שנשים יוכלו להצטרף ולהרגיש חלק ממנו ולקבל את הייצוג שלהן, מתוך תהליך טבעי בפעילות משלבת ועבודת צוות. אני רוצה שיהיה יום לימודים ארוך במסגרות החינוך, כדי  שנשים, שעדיין אמונות על הטיפול בילדים, תוכלנה להתקדם בעבודה ובמסגרות פוליטיות. אני רוצה שיקשיבו לנו כשאנחנו מדברות, ולא ידרשו את כניעתנו המיידית לשיח. אני רוצה שהעובדה שחלק מאיתנו אימהות צעירות בפוליטיקה – לא תהיה לרועץ, אלא תביא גאווה לפעילות, ונלמד להתייחס לטיפול בילדים כמו אל עבודה בקביעת ישיבות ופעילות. אני רוצה שנשגשג. שנהיה נהדרות ולא מודרות, מיוצגות ולא מחופצנות. אז כן, בואו נצביע רק לרשימות שיש בהן נשים במקומות ריאליים, אחרת לא תהיינה כלל נשים במועצה. 

תגובות (0)
הוסף תגובה