היזמית שתעזור לכם לא לשכוח ילד באוטו

לאחרונה, בעקבות גל נוראי של תינוקות שנשכחים ברכבים, צצים לא מעט מוצרים טכנולוגיים שמנסים לתת מענה לבעיה. אחד המוצרים החדשים בשוק הוא אפליקציה שפותחה מתוך ראייה רחבה יותר של פתרונות לאיתור אנשים, ועונה על מגוון רחב של צרכים בכל הגילאים ולכל המגזרים.

 

מאחורי Shareloc– קיצור של Share Location, עומדות ארבע אימהות שפיתחו ביחד מוצר המספק פתרון פשוט לצורך בסיסי. האפליקציה שפיתחו מאפשרת לדעת, במדויק, במהירות ובכל רגע נתון, איפה נמצאים הקרובים לנו.

 

עוד ב Onlife:

 

 

"הכל התחיל לפני בערך שנה וחצי", מספרת קרן גולן, מנכל"ית Shareloc ומהנדסת תוכנה בהכשרתה, "התחלנו לדבר, כמה חברות וקולגות, על כל הנושא של ילדים שנעלמים, חטיפות, גם גלעד שליט היה ברקע. אנחנו מגיעות מתחום של מערכות מידע גיאוגרפיות, ואמרנו – למה בעצם לא שמים על אדם מערכת שמזהה את מיקומו, כמו ששמים על מטוס?".

 

פתרון פשוט לצורך בסיסי. קרן גולן, מנכ"לית Shareloc (צילום: יח"צ)

 

בלי אפליקציה אין בכלל טעם להכנס לשוק

בירור קצר העלה שמוצרים כאלה יש בשוק בשפע, אך שהקטן שבהם הוא בגודל של כף יד. "להתחיל חינוך מחדש של אנשים, על מנת לגרום להם ללכת עם מכשיר בגודל כזה עליהם – לא נראה הגיוני, אז החלטנו לראות איך מקטינים את הדבר הזה", מספרת גולן. במקביל, החלה החברה להתגבש: אל קרן הצטרפו עוד שלוש שותפות, וביחד הן החלו לבחון לעומק את התחום, אפשרויות הייצור, בדיקות ייתכנות, תקנים – והרעיון התחיל לקרום עור וגידים.

 

"איכשהו יצא שכולנו היינו פנויות. אחת פוטרה, אחת הייתה אחרי חופשת לידה שהתארכה, גם אני הייתי בשלב שאני בודקת מה אני רוצה לעשות עם עצמי", משחזרת גולן. המאמץ המשותף נשא פרי ואחרי בחינה של מוצרים קיימים וסקר מקיף בקרב אמהות – חברות, התחילו להתפתח המוצרים שמציעה היום החברה, שהם למעשה מכשירים מבוססי GPSבגדלים שונים, כולם קטנים וקלים בהרבה מהמכשירים המקבילים בשוק.

 

המוצרים עמדו בבדיקות קפדניות ומציעים דיוק ואמינות במחירים נוחים יחסית (כ- 300 דולר לרכישה, או כ- 20 דולר לחצי שנה של השכרה), אבל אחרי תקופת התנסות בה לא מעט חברות של ארבע המייסדות שיחקו עם המוצר, הבינו גולן ושותפותיה שבלי אפליקציה טובה – אין על מה לדבר. "בסופו של דבר החלטנו שעם המוצר עצמו אין לנו עניין להיכנס לתחרות. בכל יום יכולים לצאת עשרות כמותו. אבל הבנו שאם נפתח אפליקציה שתוכל לקרוא כל מכשיר כזה שיוצא – נוכל לעבוד עם כולם", מסבירה גולן.

 

אפליקציה שקוראת את האות מהמכשיר (צילום: יח"צ)

 

המכשירים מתקשרים עם אפליקציה שהלקוח מוריד לסלולרי או למחשב, ומאפשרת מעקב אחרי תנועת הילד או האדם שנושא את המכשיר, וכוללים מגוון רחב של אפשרויות. כך למשל, ניתן להגדיר בפשטות, תוך סימון עם האצבע על המסך, גבול מסוים על גבי המפה, והאפליקציה מתריעה ברגע שהוא נחצה. "קהל היעד הוא בעצם כל האוכלוסייה", מסבירה גולן, "החל בהורים לתינוקות, דרך ילדים ועד לקשישים, ובעצם הוא מתאים גם למגזר העסקי, לכל מי שמנהל ציי רכב או מפעיל פרויקטים עם הרבה עובדים בשטח גדול".

 

Shareloc היא אפליקציה גנרית שמסוגלת, בהגדרה בסיסית מאד של המערכת, לדבר עם כל מכשירGPS , כולל טלפונים חכמים, כמובן. מעבר לזיהוי המיקום, האפליקציה מצוידת בעוד אפשרויות ותוספות משוכללות: ניתן, כאמור, לתחום איזור שעל יציאה ממנו האפליקציה תתריע, ניתן להוסיף לאפליקציה לו"ז או סדר יום שמאפשר מעקב אחרי הפעולות של המטפל/ת או הבייביסיטר (בתנאי שיש שיתוף פעולה מהצד השני, כמובן), ניתן להפעיל אותה בשעות מסוימות סביב האיסוף וההורדה של הילדים, והיא גם מתפקדת כסוג של רשת חברתית.

 

עד כמה מותר לעקוב אחרי בן אדם?

הגדרות הפרטיות של המוצר גם הן משוכללות, ובניגוד לאפליקציות מבוססות GPS אחרות – הן כוללות אלגוריתם שמאפשר למשתמשים להגדיר בדיוק את האנשים שמורשים לעקוב אחרי ילדיהם, ובמקביל לתקשר עם חברים דרך האפליקציה, אבל מבלי לאפשר להם גישה לנתונים של בני הבית האחרים.

 

נושא הפרטיות, אגב, לא מסתיים פה. כמו בכל מכשיר או אפליקציה שמאפשרים מעקב – גם כאן עולה השאלה עד כמה מותר, חוקית אבל גם מוסרית, לעקוב אחרי בן אדם. האפליקציה, כאמור, מאפשרת מעקב צמוד ביותר של מעסיקים אחרי מיקום העובדים, של הורים אחרי ילדיהם וגם של ילדים אחרי הוריהם הקשישים.

 

קרן גולן מסבירה איך זה עובד:

 

עניין הפרטיות, אומרת גם גולן עצמה, הוא שאלה חברתית די בוערת שדורשת, בסופו של דבר, מענה רחב וכולל. בשנים האחרונות, הקשר בין פיתוחים בסגנון הזה לבין חקיקה הופך הדוק יותר ויותר ולא רק בגלל שאלות של פרטיות. כך למשל, מסבירה גולן, אם מוות של תינוק ברכב דומם היה נחשב לתאונת דרכים וחברות הביטוח היו צריכות לשלם – הן היו מחייבות שימוש באפליקציות ומכשירים מהסוג הזה. גם בארצות הברית, חברות הביטוח שמבטחות חולי אלצהיימר מגלות עניין הולך וגדל במכשירים כאלה.  

 

שלווה להורים בלחיצת כפתור

האפשרויות הן כמעט בלתי מוגבלות והמוצר שפיתחו ב-Shareloc  מאפשר, למשל, לפתוח ערוץ שמע שמאזין למה שקורה בסביבת מי שנושא את המכשיר, ללא ידיעתו. במקרה של חטיפה, או של קשיש דמנטי שנעלם, אין ספק שמדובר בכלי יעיל וחשוב. אבל במקרים אחרים, הורים מודאגים עלולים להחליט שכדאי להאזין לשיחות שמנהל ילדם בן ה- 12 עם חבריו. ברור שלא לשם כך מיועד המוצר, ועדיין, מדובר בחדירה קיצונית לפרטיות.

"גם בנושא הזה לא המצאנו את הגלגל", מעדכנת גולן. "היום, מי שרוצה – יכול בקלות רבה לעקוב אחרי כל אחד. כל טלפון חכם שיש לו GPS הוא מכשיר מעקב. נכון, יש כאן פיתוי, אבל גם מקרים של בגידה מתחילים במישהו שלא עמד בפיתוי – אנשים לוקחים החלטות. המטרה שלנו היא לתת מענה ברגע האמת".

 

החכמה באפליקציה טמונה בפשטות שלה, ובמענה המדויק שהיא נותנת לקהל יעד מרכזי – ההורים. "גם האנשים הכי אנטי-טכנולוגיים צריכים להיות מסוגלת להשתמש בו. אם הילד התרחק והאימא לא יכולה בלחיצת כפתור לראות אותו  – לא עשינו כלום", אומרת קרן גולן ושולפת את הסלולרי מהכיס. בלחיצת כפתור אחת מופיע על המסך המיקום המדויק של בתה. זהו אמצע החופש הגדול, ובעצם – לכו תדעו איפה מסתובבים הילדים שלכם. "אה, היא אצל חברה", מדווחת גולן, "שם היא מבלה את ימיה".

 

אז מצד אחד, יש כאן מוצר שמצמצם עוד יותר את האפשרות לפרטיות, אפשרות שגם כך הולכת ומצטמצמת, אבל מצד שני יש כאן אפליקציה קלה ונוחה שיכולה להציל חיים ממש. בין שני הקצוות האלה, בינתיים, היא בעיקר מספקת רגעים קטנים של שלווה. להורים בעידן המודרני – זה שווה הרבה. מאד.

תגובות (0)
הוסף תגובה