המבורגר לארוחת צהריים:מזיק או מזין?

סוף החופש, חלק גדול מהארוחות של הילדים הן ברשתות המזון המהיר, ובאופן מפתיע, ההמבורגר עצמו פחות מזיק.

 

החסרונות העיקריים בארוחה כזו הם בעיקר השתייה המתוקה – בכוס גדולה של מיץ או שתיה מוגזת יש לפחות 8 כפיות סוכר שמיותר לגוף מכל הבחינות,  וגם הצ'יפס. ברשתות ששאלתי, מחליפים את השמן של הטיגון פעם בשבוע. וכדאי לדעת שכבר כמה דקות אחרי שהשמן מחומם לטמפרטורה כזו – נוצרים בו חומרים מסרטנים וחומרים מזיקים אחרים, והכמות הולכת ועולה כל הזמן, אחרי כמה ימים – צ'יפס שמטוגן בשמן כזה בהחלט מזיק לבריאות.

 

עוד באונלייף:

 

ברשתות ההמבורגר המהירות משתמשים בבשר בקר טרי בלי חומרים משמרים, ולמרות שאני צמחונית אני חייבת להודות שלבקר יש לא מעט יתרונות: יש בו הרבה חלבונים איכותיים שדרושים לבניית הגוף והשרירים, בהשוואה לעוף או דג יש בו יותר ברזל וויטמין B12, שדרושים למניעת חולשה ועייפות, יש בו יותר אבץ שחשוב למערכת החיסון.

 

למרות השם הרע שיצא לבשר הבקר, כעתיר שומן וכולסטרול, מפתיע לגלות כי דווקא בבקר יש חלקים רבים שהם דלי שומן יותר מאשר עוף. החלקים דלי השומן של הבקר הם הפילה, פילה מדומה, שייטל, ירכה (צ'אק), כתף, צוואר, וסינטה. אלו מכילים פחות קלוריות ופחות שומן מאשר בחלקים שונים של עוף.

 

כמות הכולסטרול בחלקים דלי השומן של העוף והבקר אינה גבוהה יחסית.– פחות מ- 100 מיליגרם של כולסטרול במנה של מאה גרם. זאת ועוד – מחקרים שיצאו לאחרונה מעידים על כך שכולסטרול והשומן הרווי שנמצא בבשר אינו בהכרח האחראי למחלות הלב ולעליה ברמות הכולסטרול בבדיקות הדם שלנו. ובנוסף לכל, השומן בבקר מכיל בתוכו גם חומצות שומן חד בלתי רוויות, שלאחרונה אף נמצאו כעוזרות להפחית את הסיכון למחלות לב.

 

כמות הקלוריות הממוצעת בחלקי הבקר הדלים בשומן היא בממוצע  150 במאה גרם, ו 3 עד 10% שומן. מי שרוצה דווקא את סטייק האנטריקוט עתיר השומן, יצרוך גם כמות קלוריות לא מבוטלת: מעל 250 קלוריות במאה גרם של סטייק, בסטייק עסיסי של 300 גרם – 750 קלוריות בסטייק אחד בלבד.

 

בסך הכל מדובר בפחמימה שהערך הבריאותי שלה לא שונה בכלל ממנה של פסטה או של אורז לבן. חשבו על זה – את הלחמנייה מכינים מאותו קמח לבן בדיוק, ממנו מכינים את בצק הפסטה או את הפתיתים.אם משלבים את ההמבורגר, עם לחמנייה מקמח מלא – מתקבלת ארוחה שהיא אפילו עדיפה משניצל מטוגן עם פתיתים למשל.

 

 

 

 

המבורגר אפשר גם בבית. אבל איזה?

רבים מניחים, שההמבורגר עצמו  פחות מומלץ יחסית לארוחת צהריים בבית, אבל גם במקרה זה – תלוי מהי ארוחת הצהריים בבית. אם רוצים לעשות המבורגר בבית, כדאי לדעת שיש הבדל בין המוצרים המוכנים שנמצאים ברשתות השיווק:

 

בדקתי חלק מהמוצרים, ובהחלט יש כאלו שעדיפים יותר. כאלה שמכילים 10% שומן או פחות, שמכילים אך ורק בשר בקר ללא תוספים, ללא חומרים משמרים. גם ההמבורגר הצמחי בין המומלצים, יש בו רק 5% שומן ובלי שומן רווי בכלל.

 

הפחות מומלצים מכילים 15-20% שומן, עם תוספים כמו מעכבי חמצון או מונוסודיום גלוטמט שעדיף להיזהר ממנו במיוחד כשמדובר בילדים.

 

המומלצים:

טיבון ויל –  100% המבורגר

טיבון ויל – סטייקבורגר

טבעול- המבורגר מהצומח 5%

 

הפחות מומלצים:

זוגלובק – המבורגר מזרחי

טירת צבי – סטייקבורגר

טירת צבי – המבורגר אמיתי

 

 

ילדים עם נטייה להשמנה-  מתאים?

אם אתם מצליחים לוותר על צ'יפס – אז לדעתי אין בעיה לשלב מדי פעם המבורגר גם לילדים עם נטייה להשמנה. המבורגר בגודל רגיל מכיל כ-200 קלוריות, יחד עם הלחמנייה מתקבלת ארוחה של בערך 400 קלוריות, וזה לא יותר מארוחת צהריים רגילה של ילדים.

כשאתם מכינים את ההמבורגר בבית – כדאי לשים לב דווקא לכמות המיונז שהוספתם – לא רק שמדובר במוצר מלא בחומרים משמרים, יש בו 60 קלוריות בכפית קטנה.

תגובות (0)
הוסף תגובה