המאכלים שמשפרים את הזיכרון

תלונות על ירידה בזיכרון הופכות ליותר ויותר נפוצות. אנשים שוכחים שמות של אנשים קרובים, מספרי טלפון ומטלות חשובות שצריך לעשות במהלך היום. מסתבר שגם לתזונה יש השפעה לא מועטה על הזיכרון. כדי שלא שתשכחו, מומלץ להכניס את המאכלים לרשימת הקניות הקבועה.

 

עוד ב- onlife:

·         כוח המוח: מזונות שעוזרים לתפקוד

·         איך נמנעים מהיפראקטיביות באמצעות תזונה?

·         להזריק אנרגיה לגוף  

 

 

סוכר וקפאין

לארוחת הבוקר יש השפעה על היכולת המוחית בכל גיל. מחקרים הוכיחו, שילדים שאוכלים ארוחת בוקר מראים הישגים גבוהים יותר בלימודים ומצליחים יותר במבחנים בביה"ס. ועל פי מחקרים אחרים בהם נתבקשו אנשים לפתור מבחנים (בשעות הבוקר המוקדמות), התגלה  כי אנשים שאכלו ארוחת בוקר הצליחו במבחני זיכרון יותר, מאשר אנשים שלא אכלו דבר.

המרכיבים בארוחה שתרמו לשיפור בזיכרון הם: קפאין– שביטל את העייפות ושיפר את היכולת לקלוט נתונים חדשים. וסוכר– בו המוח משתמש להפקת האנרגיה הדרושה לפעילותו, אולם בניגוד לאיברים אחרים בגוף, אשר מסוגלים להפיק אנרגיה ממקורות תזונתיים שונים, המוח מסוגל להפיק אנרגיה אך ורק מגלוקוז.

 

 

במחקר נוסף שבחן את היכולת הזיכרון, חילקו קבוצה לשניים: בראשונה נתנו לאנשים מבוגרים לשתות משקה המכיל סוכר, ובשנייה – משקה עם סוכרזית. האנשים ששתו את המשקה שהכיל סוכר הצליחו יותר בכל מבחני הזיכרון. השפעה זו נתגלתה הן בקרב צעירים, והן בקרב קשישים. צריכת הסוכר קיצרה את זמן התגובה והעלתה את היכולת במשימות שדורשות עיבוד נתונים מהיר.

 

למרות שהסוכר משפר זיכרון, חשוב לזכור שהוא אינו מכיל דבר פרט לקלוריות (כמעט 400 קלוריות למאה גרם). לא סתם מכנים סוכר "אנרגיה ריקה"- אין בו ויטמינים, מינרלים, חומצות אמינו או חומצות שומן. צריכה מוגזמת של סוכר עלולה להפחית צריכת מזונות בעלי ערך תזונתי גבוה, מאחר שהסוכר גורם לתחושת שובע. השפעה זו בולטת במיוחד בקרב ילדים: כאשר צורכים הרבה ממתקים, יתכן עיכוב בגדילה ובהתפתחות, עקב חוסרים תזונתיים באבות מזון חשובים.

 

ויטמינים

ויטמינים A  ו- Cשמצויים לרוב בירקות ופירות טריים, עוזרים לשמור על פעילות תקינה של המוח. חומצה פולית שמצויה בעיקר בעלים ירוקים ובקטניות משפרת את הזיכרון,

אומגה 3- שעשירה בדגים, אגוזים ופשתן, משפרת את זרימת הדם למוח,

 

שוקולד- מועיל לזיכרון?

שוקולד מכיל שילוב של סוכר וקפאין – ולכן מסייע בריכוז במהלך מבחנים, אבל במקרים מסוימים הסוכר המרוכז עלול להזיק. נקודה חשובה נוספת: גם פחמימות מורכבות כמו לחם מלא מתפרקות בסופו של דבר לסוכרים שדרושים למוח.

 

שתייה משפרת את הזיכרון

נמצא ששתייה מועטה ומצב של התייבשות, פוגעים בזיכרון ובריכוז. אדם מבוגר צריך לשתות 10 כוסות מים ליום.

 

 

מה עלול לפגוע בתפקוד המוח ובחשיבה?

  • מחסור בויטמין 12Bעלול לגרום לבעיות זיכרון עד נזק בלתי הפיך למוח. ויטמין 12B מצוי בבשר, דגים, ביצים ומוצרי חלב. אבל לרבים יש בעיות ספיגה שלו. עבור אלו שסובלים  מבעיות זיכרון ותשישות, מומלץ לעשות בדיקת דם ולבדוק האם יש מחסור בויטמינים, כולל 12.
  • מחסור בויטמין 6Bשניתן לצרוך בדגנים מלאים, עלול לפגוע בזיכרון.
  • לציטין שנמצא בחלמון ביצה דרוש לחשיבה וריכוז.
  • צריכת כמות גדולה של ממתיקים מלאכותיים עלולה לפגוע במוח.
  • גם אלכוהול בכמות גדולה עלול לפגוע בצורה בלתי הפיכה במוח. חשוב להיזהר משילוב של אלכוהול ותרופות ללב, ללחץ הדם וכדורי שינה (האלכוהול גורם להאצת פעילות התרופה עד פי 10 – מה שעלול לעורר תחושות של בלבול וקשיים בחשיבה).
תגובות (0)
הוסף תגובה