האם צמחונים יותר רזים?

סביר להניח שד"ר אטקינס כוסס עכשיו ציפורניים בקברו. אחרי שנים של מחלוקות מה מועיל יותר למשקל: אכילת בשר על חשבון פחמימות או שאולי דווקא הימנעות ממנו לחלוטין, נראה שסוף סוף יש לנו הכרעה. על פי מחקר של אוניברסיטת לומה לינדה שבקליפורניה, יש קשר מובהק בין סוג הדיאטה שאוכלים לבין משקל הגוף. המחקר התבצע על חמש קבוצות שונות של אכלנים: כאלו שאוכלים בשר, כאלו שאוכלים בשר רק מדי פעם (ומכונים סמי-צמחונים), צמחונים שאוכלים גם דגים, צמחונים שאוכלים גם מוצרי חלב וטבעונים לגמרי. כל הקבוצות קיבלו תפריט הכולל מספר דומה של קלוריות, העומד על כ-2,000 קלוריות ביום.   

 

עוד ב-onlife:

·         נמאס מהטופו? קבלו את הטמפה

·         יום שני ללא בשר: עכשיו גם למסעדות בישראל

·         האם צמחונות היא טרנד חולף?  

 

למעלה מ-70 אלף נסיינים בגילאים שונים הסכימו לתרום את גופם למדע, ואחרי חמש שנים של אכילה שיטתית נמצא כי ה-BMI  (מדד מסת הגוף, המחושב על ידי גובה האדם ומשקלו) היה נמוך ביותר אצל קבוצת הטבעונים, ולעומת זאת גבוה ביותר אצל אוכלי הבשר. עוד נתון חד משמעי הראה כי אחוז הסובלים מהשמנת יתר היה הגבוה ביותר בקרב הקבוצה הבשרית (33.3 אחוז), בעוד שאצל הטבעונים הוא היה הנמוך ביותר (9.4 אחוז). אחוז הסובלים מעודף משקל בקרב אלו שחוטאים בבשר רק מדי פעם עמד על 24.

 

צילום: shutterstock

 

כצפוי, מעבר לכך גילה המחקר כי למרות שמספר הקלוריות היה זהה פחות או יותר אצל כל הקבוצות, אלו שבחברו בתזונה בשרית קיבלו פחות חלבון ממקור צמחי, בטא קרוטן, סיבים תזונתיים ומגנזיום. לעומת זאת הם זכו ביותר חומצות שומן המקושרות למחלות לב.

 

כאמור, זו לא הפעם הראשונה שהנושא הזה נבדק. סיגלית פז, דיאטנית קלינית ומנהלת שירות דיאטניות עד הבית בשם "מותר לי", מזכירה כי כבר היו מחקרים שאישרו את אותה הטענה. "כל המחקרים הגדולים הראו שלאנשים הבוחרים בתזונה צמחונית יש BMI  נמוך יותר וכי הם סובלים פחות מהשמנה, סוכרת ושומנים בדם. בגלל שבדרך כלל הם אוכלים יותר מהצומח, הם מקבלים יותר ויטמינים, סיבים תזונתיים ומינרליים, שגורמים לכלי הדם שלהם להיות נקיים ולכן יש להם פחות את התסמונת המטאבולית שמאופיינת בין היתר על ידי השמנה. יש גם הפחתה של צריכה בשומן הרווי, מה שעוזר לגוף להתמודד טוב יותר עם הפחמימות שהוא מקבל ויש פחות אגירה של שומן, בעיקר הביטנית". 

 

אבל לפני שאתם זורקים מהבית את שאריות הפסטרמה ומכניסים במקומן פטרוזיליה וחסה, פז מבקשת להזכיר כי "תזונה צמחונית היא לא תרופת פלא. גם כשבוחרים בה צריך לשמור על האיזון ולוודא שהגוף מקבל מספיק חלבון ואת כל הויטמינים". 

 

גם הדיאטנית הקלינית ליאת הדר ממליצה לא להתלהב יותר מדי מתוצאות המחקר. "זה לא משהו שאני רואה בשטח. אני רואה הרבה צמחונים שסובלים מעודף משקל כי הם לא אוכלים בצורה הנכונה. הרכב המזון שלהם לא טוב, הכמיות שהם בוחרים גדולות מדי והתנהגות האכילה שלהם שגויה, נניח הם אוכלים ארוחה אחת ביום במקום כמה ארוחות קטנות ומסודרות".

 

הדר גם מזהירה מפני מכשולים שנמצאים בתזונה הצמחונית העלולים להשפיע על המשקל. "נניח שמישהו אנמי כי הוא לא אוכל מספיק ברזל. הוא יכול לחוש עייפות וכתוצאה לאכול יותר פחמימות ריקות ומזון מתוק – שרק יחזקו את העייפות ויגרמו לעליה במשקל. לכן צריך ללכת לדיאטנית קלינית, שתבחן את כל הבדיקות, תראה מה חסר לו ותתאים לו תפריט מאוזן". ככה שנראה שגם כשמוותרים על הבשר, אין מנוס מתפריט מאוזן ושאר ירקות.  

 

 

לאתר של סיגלית פז:  http://www.mutarli.co.il/

תגובות (0)
הוסף תגובה