עודף חלבון: האם הוא גורם לנזק בריאותי?

ניהול אורח חיים בריא מבחינה תזונתית מתמקד, בין היתר, בהגדלת כמות הרכיבים המזינים בתפריט שלנו. מאז ומתמיד הורגלנו לחשוב כי חייבים לאכול מדי יום ביצים, בשר וגבינות על מנת לקבל חלבון איכותי חיוני להתפתחות, לבניית שרירים ולשמירה על המערכת החיסונית. קיימת  "בהלת חלבון" בקרב רבים שחיים בדאגה שהתפריט שלהם דל מדי במרכיב חשוב זה.

 

עוד ב- onlife:

 

אחת השאלות הראשונות שכל אימא שפוגשת אותי היא: האם לדעתך הילד שלי מקבל מספיק חלבון? המציאות שונה בהרבה מן ההיסטריה סביב הנושא. התפריט שלנו כולל כמות רבה, אפילו רבה מדי של פרוטאין (שמו המקצועי של החלבון). אנשים קונים תוספים בדמות אבקות, משקאות וחטיפי חלבון והם נעשים פופולריים יותר ויותר. הנזק שהם עלולים לגרום אינו מספיק ידוע.

 

מהו חלבון?

זהו אחד הרכיבים המרכזיים הנחוצים לגופנו, הוא בונה את השרירים, התאים והאנזימים, את מערכת החיסון ואחראי על תהליכים נוספים וחשובים.

 

כמה חלבון באמת צריך?

המינון המקובל  לפי ה- RDA(מועצת המחקר הלאומית האמריקאית) הוא  0.8 גרם חלבון לכל קילוגרם משקל גוף לאדם מבוגר, כלומר, בין חמישית לשליש מתצרוכת הקלוריות היומית. תינוקות זקוקים לכמות גדולה יותר, והדרישה יורדת בהדרגה ככל שאנו גדלים.

על פי הנתונים והסקרים של משרד הבריאות האמריקאי, נשים וגברים צורכים כמות כפולה של חלבון מזו המומלצת! כדי להגיע למינון האופטימלי לא צריך בכלל להתאמץ, תפריט ממוצע של אדם בחברה המערבית כולל בתוכו כמויות מספקות ואפילו עודפות של חלבון.

 

 

עודף חלבון עלול לגרום לנזק

  • כמות גדולה של חלבון מן החי מעלה את כמות השומן הרווי בתפריט היומי, שמן שגורם לנזק ללב, לכבד וכלי הדם.
  • חלבון עודף מעמיס הן על הכבד והן על הכליות המסננות תוצרי עיכול של חלבון
  • קיימים מחקרים הטוענים כי צריכת חלבון עודף מעלה את רמת החומציות בגוף, חומציות גבוהה פוגעת בפעילות כל מערכות הגוף.
  • עודף חלבון מוביל למחסור בסידן ופוגע בעצמות

 

מי זקוק לתוספת חלבון?

קשישים, אנשים לאחר פציעה או כווייה קשה, קשישים, אנשים בתת-תזונה או לאחר ניתוח. רצוי להתייעץ בנושא עם איש מקצוע לפני נטילת תוסף כלשהו.

חלבון מהווה לרוב שם נרדף לבשר ומוצרי חלב, אך חלבון איכותי ניתן למצוא במוצרים מן הצומח דווקא. הבונוס במוצרים מן הצומח הוא בכך שמלבד חלבון אנו מקבלים סיבים, נוגדי חמצון וויטמינים נוספים הנחוצים לנו מאוד.

אפילו איגוד הרופאים הישראלי יצא בהנחיות חדשות ופורצות דרך: "הימנעות מבשר, דגים, חלב ומוצריו וביצים מחייבת התייחסות מיוחדת להשלמת רכיבי תזונה, ובראשם חלבון ואנרגיה. מבחר של מזונות עשירים בחלבון כגון קטניות, זרעים ודגנים המשולבים יחדיו לאורך היום, יבטיחו את איכות וכמות החלבון המתאימים, וכן את כמות האנרגיה המתאימה".

כלומר, גם גוף בריאותי רשמי מכיר בכך שלא חייבים בשר וחלב בתפריט על מנת לקבל את כל מה שצריך.

 

מה לאכול כדי לקבל חלבון איכותי מן הצומח?

קטניות: שעועית בכל הצבעים, גרגרי חומוס, עדשים.

דגנים מלאים: אורז מלא, קינואה, כוסמת, שיבולת שועל

אגוזים וזרעים: פקאן, אגוזי מלך, שקדים, גרעיני דלעת, גרעיני חמניה

 

 

כדי שלא תלכו לאיבוד, הנה מתכון טעים במיוחד להכנת ממרח חלבוני ומזין, על טהרת מרכיבים מן הצומח שמתאים גם לטבעוניים:

 

ממרח אפונה, עדשים ואגוזים

עשיר בחלבון מן הצומח, קל להכנה ומאוד מאוד טעים, מעולה במקום גבינה בכריך שלכם. 

 

רכיבים:

4 בצלים, חתוכים לקוביות

כפית שמן זית

כוס אפונה ירוקה קפואה, חלוטה במים רותחים

כוס עדשים כתומות, מבושלות

חצי כוס אגוזי מלך

חצי כוס שקדים

2 כפות חמאת בוטנים טבעית ללא תוספות

1 שן שום כתושה

כפית שטוחה של מלח ים אטלנטי

קורט פלפל שחור טחון

כפית שטוחה של פפריקה מתוקה

רבע כפית כמון טחון

 

אופן ההכנה:

 להזהיב את הבצל בשמן זית במחבת על אש קטנה, כעשר דקות. 

להכניס למעבד המזון את כל המרכיבים יחד ולטחון למרקם חלק ומשחתי. 

להעביר לצנצנת זכוכית ולאחסן במקרר עד חמישה ימים.

 

לאתר של פאולה: http://www.paulanatural.co.il/contact.php?id=103

לדף הפייסבוק: https://www.facebook.com/paulanatural

 

 

 

 

 

 

תגובות (0)
הוסף תגובה