המזונות שעלולים להרעיל אתכם

לצד שקדים לא קלויים המכילים ציאניד, פטריות קטלניות ברעילותן ודגי פוגו (blowfish) עתירי הטטרודוטוקסין, יש עוד כמה מזונות יום-יומיים זמינים ותמימים לכאורה שעלולים לגרום לנו נזק. הזיות, בחילות, הרעלה או סתם כאבי בטן עלולים להיות התוצאה בעקבות צריכה לא מדודה של המזונות הבאים: 

 

1. שעועית אדומה

לשעועית יש מוניטין טוב של מאכל מזין ובריא, אבל שעועית אדומה, ובאנגלית Red Kidney Beans, חייבת לעבור בישול במים רותחים במשך 10 דקות לפחות כדי להוציא מתוכה את הרעילות הנגרמת מ-phytohaemagglutinin. סתם בישול של הקטנית הפופולרית במים מבלי להרתיח מזיק אף יותר ועלול להכפיל ולשלש את החומר הרעיל הטמון בה.

 

דבר המומחה: "מכת חום מורידה את הרעל האקטיבי כדי שלא יוכל להיקשר לתאים בגוף", מסביר גיל כדורי, טכנולוג מזון.

 

 

2. אגוז מוסקט

מדובר בתבלין משובח שקמצוץ ממנו על מנת פסטה לא יגרום שום נזק, אבל אכילה של כמות גדולה עלולה להוביל לשורה של תופעות גופניות כמו כאבי ראש, בחילות, סחרחורות ואף הזיות. באגוז יש חומר פסיכו?אקטיבי בשם מיריסטיצין. 

 

דבר המומחה: "כמעט כל תבלין שנצרוך בכמות גדולה – למשל רוזמרין, אורגנו ועוד – יגרום לנו להמרצה מיותרת", אומר כדורי.

 

 

3. אגוז ברזיל

אגוז נוסף שכדאי לשמור על מינון נמוך ממנו, אך מסיבות אחרות, הוא אגוז ברזיל שצורתו כחצי סהר. האגוז מכיל סלניום, וכמויות גדולות ממנו עלולות להיות רעילות לגוף. מומלץ לאכול עד שלושה אגוזים ביום בלבד כדי להימנע מהרעלת סלניום.

 

דבר המומחה: "אגוזים הם בעייתיים מבחינת הגוף", אומר כדורי, "הם אלרגניים בנוסף לעובדה שהם רעילים, ואז התגובה עלולה להיות קשה יותר מהרעלה. אמנם אגוזים הם בריאים ללב אבל יש בהם חומרים כימיים רבים שעלולים להזיק".

 

 

4, משמשים, שזיפים ודובדבנים

אל דאגה, לא מדובר בפירות הנפלאים אלא בחרצנים שלהם המכילים חומרים רעילים ממשפחת הציאניד. שימו לב שלעתים מופיעה אזהרה על גבי מוצרי מזון שונים כמו ריבות, ממרחים, מעדני חלב וכדומה "עלול להכיל חרצנים". ובכל מקרה לא כדאי לפצח את הגלעינים, לבלוע או ללעוס אותם.

 

דבר המומחה: "חשוב לבדוק ברכיבים אם נעשה שימוש גם בחרצנים ואם כן לשמור על מינון נמוך מהמאכל", אומר כדורי.

 

 

5. תפוחי אדמה

תפוחי אדמה עם כתמים ירוקים הם תפודים שנקטפו לפני הזמן משיקולים כלכליים ומכילים סולנין רעיל שאינו פג גם בבישול ואפייה.

 

דבר המומחה: "לא תמיד עוזר להסיר את החלק הירוק ועדיף להימנע מששימוש בתפוח אדמה הירקרק", אומר כדורי.

 

 

6. פירות יבשים

רוב הפירות היבשים הנמכרים בשווקים וברשתות השיווק עוברים תהליכים של ייבוש תעשייתי הכולל שימוש בגופרית ובפוטסיום סורבט. מומלץ שלא לצרוך כמויות גדולות של פירות יבשים כדי לא לגרום נזק למערכת העיכול.

 

דבר המומחה: "חשיפה מוגברת לגופרית עלולה לגרום לקיבה רגיזה ולשאר בעיות עיכול", מסביר כדורי ומציין לסיכום עוד "רעה חולה" של תעשיית המזון והיא אחסון נאות. "כל הגרגירים – דגנים, קטניות וכדומה – שלא אוחסנו בתנאים נאותים עלולים להכיל פטריות שמסוכנות לנו בשם הכולל מיקרו-טוקסין. פטריות אלו גם עלולות להימצא במזון אורגני בתנאים מסוימים" הוא מסכם.

תגובות (0)
הוסף תגובה