ג'אנק פוד ונשנושים: החטאים שעולים לנו ביוקר

תזונה בריאה ומאוזנת מומלצת לכולם. אינספור מחקרים, דפי עמדה, רופאים ואנשי מקצוע עוסקים בנושא, אבל המאבק היומיומי להגיע משקל מאוזן, הוא משימה כמעט בלתי אפשרית עבור רבים. תחושות פנימיות של מחסור, רעב והימנעות נקשרות לא פעם עם הדרך להשגת אותו איזון מבוקש ובדרך אנחנו לעיתים מעגלים פינות.

 

עוד ב- onlife:

 

"יש לא מעט מטופלות שמספרות בגאווה איך הן שומרות על תפריט מאוזן ומוקפד כל השבוע ואז בחצי פה מגלות שבערב שישי הן שתו רק בקבוק בירה או אכלו רק גלידה או רק סיימו את שקית החטיף של הילדים, מספרת שרון כץ, דיאטנית קלינית בעלת קליניקה פרטית באזור השרון.

 

"מדובר לא פעם במאבק יומיומי", היא מוסיפה, "הפיתויים נמצאים בכל מקום וחשוב קודם כל להבין שהשינוי צריך להיות בראש כשינוי של אורח חיים ולא של זמן מסויים שמוגדר כדיאטה או כירידה במשקל. זה לא קל ומצריך עבודה אבל לא פעם ידע יכול להוביל לשינוי. כך לדוגמא, גיליתי כי נשים רבות איתן אני עובדת לא מודעות להשפעה העקיפה שיש לפיתויים קטנים, גם אלה שנראים שוליים, על התזונה היומית הכוללת עד אפילו השפעה על המוח."

 

אלכוהול – לא רק משמין

באוגוסט האחרון ציטט מגזין ה- Well Street Journal שורה של מחקרים המוכיחים את הקשר שבין השמנה ואלכוהול. האחרון שבהם בדק את ההשפעה שיש לשתיה של אלכוהול על התזונה בשעות שלאחר מכן. החוקרים בדקו ומצאו שגברים ונשים ששתו אלכוהול ברמות שונות צרכו לאחר המשקה מזון בעל ערך קלורי גבוה, אחוזי שומן מרקיעי שחקים וערכים תזונתיים ירודים – וזאת באופן ניכר ביחס לשגרת התזונה היומית הרגילה שלהם. כל זה לצד כמות גבוה של קלוריות ריקות שיש במשקה עצמו.

 

על פי תוצאות המחקר, הגברים ששתו כמות מתונה של אלכוהול הוסיפו לתזונה שלהם עוד כ- 433 קלוריות נוספות (כמות שווה לצ'יזבורגר כפול). עוד נמצא כי באותו יום צרכו הגברים 61% יותר קלוריות שבאו לידי ביטוי בצריכה מוגברת של שומן רווי ובפחות פירות וירקות לעומת הימים שבהם אותם משתתפים לא שתו אלכוהול בכלל. הנשים במחקר צרכו פחות קלוריות בהשוואה לגברים המשתתפים, ביום בו הן שתו בצורה מתונה. אולם בניגוד לגברים שנטו לאכול בשר, נשים התפתו לאכילת מתוקים אחרי שתיית אלכוהול.  

 

המחקר הזה מצטרף למחקרים נוספים המצביעים על כך שמלבד ההשפעות המזיקות המדוברות שיש לאלכוהול על מערכות הגוף השונות, הוא גורם להשמנת יתר ועל תחושת התיאבון. על פי אריק רים, פרופסור לאפידמיולוגיה ותזונה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרווארד " ללא קשר לסוג המשקה, מי שמבקש לשמור על משקלו ויתרה מזאת, לרדת במשקל, מומלץ שלא ישתה גם כמות מתונה."

 

לצד חוקרים הטוענים שהמשקל תלוי בחילוף החומרים של הפרט ודפוסי השתייה שלו,  מחקרים אחרים מצביעים על השפעות כימיות והורמונליות על מערכות הגוף השונות שלפרט אין שום יכולת לשלוט בהם. "חשוב מאוד לזכור שאלכוהול הוא משפיע אמיתי ומרכזי , בכל הנוגע לשמירה על המשקל", אומרת כץ. "מצד אחד, הוא קרוב יותר לשומן מאשר לפחמימה או חלבון מבחינת התוכן הקלורי שלו ומצד שני אנשים ששותים נוטים להתייחס לערך הקלורי שלו בסלחנות הרבה יותר ביחס למזון שהם אוכלים".

 

הפתרון:

  •  כדאי להיות מודעים לקשר שבין שתייה ותזונה.
  •  לנסות לשתות אחרי שאתם כבר שבעים כך תצמצמו את הנשנושים שליד הבירה או המשקה.
  •  לצמצם כמויות עד כמה שניתן.

 

צילום: Shutterstock

 

נשנושים – עולם ומלואו

"אני לא אוכלת כלום ומשמינה, את המשפט הזה אני שומעת על בסיס יומיומי", מספרת כץ, "ככל שאנחנו מתבגרים המאמץ לשמור על משקל רצוי הופך לקשה יותר ויותר. שגרת החיים שלנו, העובדה שאנחנו ממעיטים בבישול ביתי, מדלגים על ארוחות ומוותרים בקלות על פעילות גופנית גורמת לרבים לעלות במשקל ולא להצליח לרדת. אחת הרעות החולות של כל שגרה תזונתית היא נשנושים. אנחנו חוטפים עוגיה במשרד, טעימות בסופר, מלקקים  מהגלידה של הילדים שלא ילכלך, משהו מהצלחת לפני שהיא מגיעה למדיח ועוד. כשאנחנו מתחילים לנשנש אנחנו מאבדים שליטה, ולכן מודעות היא מילת מפתח."

 

הפתרון:

  •  ארוחות מסודרות, שלוש פעמים ביום, בלי לפספס, אם אפשר בשעות קבועות.
  •  טיפ קטן, שיכול לעזור, צחצחו שיניים שלוש פעמים ביום, גם רופא השיניים שלכם יודה לכם וגם כשהפה נקי חושבים פעמיים לפני שמכניסים משהו לפה.

 

 

אוכל מהיר, ולא רק בדוכן בקניון

רוב המזון שמצוי כיום ברשתות השיווק בארץ בעולם המערבי הוא מזון מהיר. חברות המזון הגדולות מספקות פתרונות רבים לשגרת החיים המהירה והצורך שלנו להכין ארוחות מהירות, לאחר יום עבודה מעייף.

 

לצד המבורגרים ונקניקיות (גם כאלה הנמכרות בתוך לחמניה), יש לנו את "הפריווילגיה" להכניס לסיר או לתנור מרקים מוכנים, תבשילים ריחניים ומאכלים שנחשבים למסורתיים. אותם מזונות מהירים עשירים בקלוריות ריקות, בסוכרים, מלחים ושומנים. אבל לא רק, מסתבר שהמזון המנחם הזה משפיע על המוח בדרך שגורמת לנו לחזור ולקנות אותו שוב ושוב גם שאנחנו יודעים שמדובר במזון בעל ערכים תזונתיים ירודים.

 

ספר של מייקל מוס Salt Sugar Fat: How the Food Giants Hooked Usשיצא לאחרונה עוסק בהתמכרות למזון ללא ידיעתנו. מוס חושף את התהליכים שמושקעים על ידי יצרניות המזון במטרה ליצור מזון שיגרום לנו לא להפסיק לאכול.

 

"כשנשים מספרות לי שהן לא יכולות לעצור אחרי קוביית שוקולד אחת ומרגישות שקט רק אחרי שאכלו את כל החפיסה, לעיתים המודעות לכך שהמזון אותו הן בוחרות לאכול 'נבנה' ככה שהן לא תצלחנה לעצור, המודעות הזאת לעיתים עושה שינוי", אומרת כץ.   "ברור שתמיד אפשר לחשוב : זה כבר לא בשליטתי, במלוא מובן המילה. אולם מנסיוני נשים שקראו את הספר עשו שינוי באיך שהן מסתכלות, קונות ואוכלות את אותם מוצרי מזון."

 

הפתרון:

  • לדעת, להבין את ההשפעה המקיפה ולהמנע.
  • להעדיף פירות וירקות, מזון עשיר בסיבים תזונתיים ולשלב פעילות גופנית כשגרה.
תגובות (0)
הוסף תגובה