5 מזונות אורגניים ששווים את המחיר

החיים יקרים, כל רכישה בסופר מסתכמת בכמה מאות שקלים ולצרוך אך ורק מזון אורגני נקי מריסוסים ומאנטיביוטיקה נשמע כמו חלום רחוק עבור רובנו. נכון, קשה עד בלתי אפשרי לאכול אך ורק אוכל בריא, טבעי ושאינו מרוסס או מהונדס.

עוד ב- onlife: 

 

רגע לפני ההמלצות המנומקות, נתחיל בהתחלה: נהוג לחשוב שאוכל אורגני הוא טרנד חדש ששטף את העולם בשני העשורים האחרונים (ואת ישראל בעשור האחרון בערך), אבל עד מלחמת העולם השנייה כל היבול גודל ללא חומרי הדברה. לאחר מלחמת העולם השנייה החלו החקלאים להיחשף ולהשתמש בחומרי הדברה ובקוטלי מזיקים כימיים שאך זה עתה פותחו ונכנסו לשוק. החומרים הכימיים החדשים פותחו לפתור את הבעיות שעמן התמודדו המגדלים, למשל עשבים שוטים, מכרסמים ומזיקים שפגעו בתוצרת שלהם. אבל כמה עשורים לאחר מכן המגמה השתנתה וכיום נאבקות ראש בראש שתי שיטות  הגידול – אורגני מול קונבנציונלי. אינספור מחקרים תומכים ושוללים צריכה של מזון אורגני מתפרסמים חדשות לבקרים ומותירים קהל צרכנים מבולבל.

 

אם נרד לפסים פרקטיים נגלה שלצרוך אך ורק מזון אורגני זה אומר להוציא הרבה כסף על פירות, ירקות, בשר, מוצרי חלב ועוד. מה עושים? דבקים בחמישה מזונות שממש כדאי לכם לקנות אורגני ועל השאר מוותרים. רויטל הרפז, תזונאית טבעית, מסבירה כי "הכי חשוב להפעיל שיקול דעת בסופר או בשוק ולהבין שלא באמת אפשר לשטוף מהירק או מהפרי את הריסוס. החומרים הרעילים מצטברים דווקא בנוזלי הפרי או הירק, כך שככל שהפרי\ירק עסיסיים יותר (דוגמת אבטיח, מלון וענבים), כך יש סכנה שיש בהם יותר חומרי הדברה".

 

אז מה לקנות אורגני?

 

1. ירקות עליים – "כל העליים למיניהם, כולל עשבי התבלין, הם מאוד עדינים וסופגים הרבה ריסוסים", אומרת הרפז, "מדי פעם נערכות בארץ בדיקות מדגמיות וכמעט תמיד יש חריגות דרסטיות ברמת הכימיקלים בתרד, חסה, פטרוזיליה, בזיליקום, שמיר ובעיקר בסלרי. בכל הבדיקות הוא מככב לרעה".

 

 

2. מוצרי סויה – "דווקא סויה על נגזרותיה כדאי לצרוך אורגני, למשל טופו, חלב סויה, אדממה, מיסו ועוד", מסבירה הרפז, "סויה לא אורגנית עברה ככל הנראה תהליכים של הנדסה גנטית הפוגעים מאוד בפיטואסטרוגנים. פיטואסטרוגנים (אסטרוגנים צמחיים) הם תמימים ומועילים לגוף כשמדובר בצורתם האורגנית. לעומת זאת, כשהם מהונדסים לא ברור מה נוצר בתהליך וזה עלול להיות מסוכן. מפלצתי אפילו".

 

3. ביצים – "כדאי לצרוך ביצים אורגניות על פני רגילות בשל כמויות האנטיביוטיקה וההורמונים שיש בביצים, חד משמעית", אומרת הרפז.

 

 

4. מוצרים מהחי – "הבשר ומוצרי החלב שאנחנו אוכלים מלאים באנטיביוטיקה, בהורמונים ובחומרי הדברה", אומרת נחרצות הרפז, "חלק מהסיבות נסתרות, למשל מי נותן את הדעת על העובדה שהצמחים, דוגמת אספסת, שאוכלות הפרות בארץ כמעט ובכלל לא נמצאים בפיקוח והם גדושים בחומרי הדברה? כך יוצא שאנחנו מקבלים את ההורמונים ואת חומרי ההדברה מכמה מקורות שונים כשאנחנו אוכלים חתיכת בשר".

לדברי הרפז, אחד הפתרונות הוא לצמצם את צריכת הבשר והעוף כי לדבריה אנחנו צורכים מהם הרבה יותר ממה שהגוף שלנו צריך באמת. "פתרון נוסף הוא להעדיף את דרך האמצע ולהעדיף עוף ובקר שגדלו בתנאים מבוקרים ללא אנטיביוטיקה ולאו דווקא רק אורגניים שהם יקרים מאוד".

 

5. תותים – עונת התותים בפתח ואין כמעט מי שלא אוהב את הפרי האדמדם והמתוק, אולם מחקרים מוכיחים שמדובר בפרי מלא בחומרי הדברה מזיקים. "התות נטול הגנה כמעט לחלוטין כי אין לו קליפה או קרום, ובכלל כדי לגדל תותים נעשה שימוש בהמון חומרי הדברה כי מזיקים מאוד אוהבים את הפרי העדין. גם המדבקות ש'מוכיחות' שמדובר בביו-תות הן לרוב בלוף. כל אחד יכול להשיג מדבקות שכאלו. הרי לא מספיק להשתמש בהדברה ביולוגית, יש שורה ארוכה של חוקים ומגבלות שעל המגדל למלא וספק אם מישהו נוקט בכל האמצעים. הפתרון הוא לצרוך תות אורגני או תות שידוע בוודאות איפה הוא גודל ובאילו תנאים, למשל תות שגודל בחממות אטומות תוך שימוש בהדברה ביולוגית בלבד", מסבירה הרפז וממליצה לחפש על גבי אריזות התות את החותמת של "אגריאור" – חברה אירופאית שחותמת על המוצר רק אחרי בדיקות קפדניות עם סטנדרטים ברורים.

 

 

לסיום יש להרפז טיפ חשוב נוסף והוא עונתיות. "כשפירות וירקות גדלים בעונתם הם חזקים ועמידים יותר ודורשים פחות חומרי הדברה, כך אנחנו מבטיחים לעצמנו פחות כימיקלים. תשכחו מהאקזוטיקה של פירות קיץ בחורף ולהיפך, לכו על עונתיות", ממליצה הרפז. 

תגובות (0)
הוסף תגובה