איך הכשילה הממשלה את הנשים הערביות

מאחר ובעיר (סליחה כפר גדול) הולדתי טייבה, אין בחירות היום בעקבות החלטת שר הפנים גדעון סער, שבטייבה לא יוכלו תושביה לבחור ראש/ת עיר משלהם, גם אחרי שוועדה קרואה ונאמן מנהלים אותה קרוב ל – 6 שנים. הבחירות האחרונות בטייבה היו בשנת 2005. אכן משטר דמוקרטי! אזי ובתור אישה שחשבה לרוץ לבחירות המקומיות לאור היעדר ייצוג נשים ברשיות המקומיות באופן כללי וספציפית בחברה הפלסטינית בישראל ויותר ספציפית באזור המשולש, ולא אוכל ליישם זאת לאור היעדר הבחירות היום בטייבה, אני מוצאת זמן לעקוב אחרי דיוני ועדת השרים לענייני חקיקה ובעיקר בנושא הכי אקטואלי.

 

שלשום, 20.10.2013, התכנסה ועדת שרים לענייני חקיקה ודנה (אחרי דחיה של שבוע, דומני לא הייתה דחייה במקרה) בהצעת החוק הרשויות המקומיות שהוגשה ע"י חה"כ יפעת קריב, זהבה גלאון, פנינה תמנו-שטה, קארין אלהרר, מיכל רוזין ביוזמת קואלצית ארגונים שעבדו למען קידום הצעה זו. 

 

כמי שייצגה את עמותת איתך ??? משפטניות למען צדק חברתי בקאולציה זו אני מודה ובנאיביות שלי הופתעתי לגלות שהממשלה התנגדה להצעה זו, כל כך האמנתי ורציתי שתעבור לנוכח הבחירות שעל הפרק. כל כך רציתי שאנחנו, הנשיםנ נהיה חלק מקבלת החלטות בערים שלנו, בסביבה הכי קרובה לנו ולמשפחתנו, לשאת ולתת בנושאים הכי משפיעים עלינו באופן ישיר ועקיף ובעיקר בתור מין המונה חצי מהאוכלוסיה.

 

חשוב לציין כי ממשלות ישראל מתנגדות להצעה כזו כל הזמן וזו אינה ההתנגדות הראשונה. רק לפני כמה חודשים הצעת חוק דומה הוגשה ע"י חה"כ חנין זועבי גם לא עברה את ועדת השרים לענייני חקיקה. בעבר הוגשו גם הצעות דומות.

 

קידום הצעת חוק לשריון מקום לנשים ברשימות הינו נדבך חשוב מאוד. הנתונים מראים שמאז קום מדינת ישראל לא גדל במידה ניכרת שיעורן של נשים הנושאות תפקידים ניהוליים בעולם הציבורי. ייצוגן בתפקידים בכירים בכנסת וברשויות המקומיות עדיין נמוך. רק כ – 350 נשים מכהנות כחברות מועצה מתוך כ- 3000 חברי מועצה ומתוך 256 רשויות כיהנו רק 5 נשים.

 

בחברה הפלסטינית מצב הנשים הינו הגרוע ביותר. מעולם לא נבחרה אישה ערביה כראשת עיר מלבד פעם אחת כיהנה אישה בכפר יאסיף 6 חודשים ברוטציה. בבחירות שנת 2008 נבחרו רק 6 נשים ערביות כחברות מועצה, אף אחת מהן לא הייתה במשולש.  

 

לאור מצב עגום זה, נוצרה קואליציה של חמשה ארגונים פלסטיניים הפועלים למען ייצוג הנשים הערביות ברשימות הרצות לבחירות. חלקי היה בעבודת עמותת תשרין להחייאת התרבות בטייבה אשר קידמה דיונים בשולחנות עגולים עם התקשורת המקומית, ראשי רשימות, נשים פעילות, הכשרות למועמדות המשולש והמרכז ואכן ניכר להבחין כתוצאה מעבודת הקאלוציה בהצלחת מה בהעלאת הנושא על האג'נדה היומית בחברה הערבית בכלל ובמשולש בפרט וישנה עלייה מסויימת במספר הנשים המתמודדות בבחירות. אמנם רובן במקומות לא ריאליים אבל חלקן כן. זה הזמן לאחל להן הצלחה. 

 

על אף האופטימיות של הארגונים בקאולציה ועל אף הפסימיות בנסיון לקדם הצעת החוק אל מול הממשלה הנוכחית –  לי, כבר ברור, שבלי שריון מקום לנשים ברשימות, לנשים יהיה קשה להיכנס בדרך "המלכה" לרשויות המקומיות ולתפקידים בעלי השפעה ובמקומות קבלת החלטות.

 

כיום אנחנו בעידן ה- 21 והנתונים סביב ייצוג נשים בכלל ברשימות וברשויות המקומיות הינו עלוב כל כך שלחכות לחברות הפטריאכליות בהן אנחנו חיים בכדי שהשינוי יבוא מתוכן זה מיותר וייקח שנים על גבי שנים אם בכלל.

תגובות (0)
הוסף תגובה