מתנגדות למינוי צבי סגל לפרקליטות המדינה

השנה היא שנת 2007. בבית המשפט המחוזי בירושלים דנים בפרשת אונס קבוצתי בנערה בת 15. השופטים, צבי סגל, משה דרורי, ויורם נועם מבקשים מהנערה להדגים את האונס שעברה.

כך זה תואר בפרוטוקול הדיון:

השופט צבי סגל: "היכן אגן הירכיים של האנס היה?"

השופט משה דרורי: "הטוסיק שלו היה באוויר?"

הנערה: "כן באוויר", (ומדגימה).

השופט סגל: "ואיבר המין?"

הנערה: "מה זאת אומרת?"

השופט סגל: "אזור המפשעה שלו ביחס לאזור המפשעה שלך – איך היה?"

השופט סגל: "תדגימי לנו"

הפרשה התפוצצה לפני כארבעה חודשים והגיעה לשיאה כששרת המשפטים ציפי לבני הגישה תלונה לנציב תלונות השופטים אליעזר גולדברג, כנגד שלושת השופטים. בתלונתה ציינה לבני כי בדיון המדובר, דרש עורך הדין של ארבעת הנאשמים (מנחם בלום) מהנערה, לכרוע על ארבע ולהדגים לו, לשופטים, לעורכי הדין ולנאשמים באולם, כיצד נאנסה.

?ככל שיש אמת בדברים, הרי מדובר בסיטואציה קשה מאוד ומשפילה עבור קרבן האונס", כתבה לבני, "למותר לציין את הצלקות הנפשיות הקשות שמותירה התקיפה בנפש הנפגעת, מעבר לפגיעה הגופנית. במקרה שפורסם נאלצה הנערה לכרוע על ארבע באולם בית המשפט, ולהדגים בפני השופטים איפה עמדו ארבעת האנסים ואיך בוצע בה האונס. והשופטים, לא רק שלא עצרו את המעשה, אלה הקשו בשאלות משל עצמם עד שהנערה נשברה וברחה מן האולם".

הגישה תלונה לנציב תלונות השופטים. ציפי לבני

הנציב דחה את תלונתה של לבני וכינה אותה "עלילת דברים", כמוסיף חטא על פשע: "בהדגמה הקצרה שהדגימה המתלוננת לא הייתה משום פגיעה בכבודה… מסקנתי מהחומר שבפניי היא כי בית המשפט הקפיד לשמור על כבודה של המתלוננת לאורך כל חקירתה, וגילה הבנה למעמד הקשה והמביך שבו הייתה נתונה…"

זו לא הפעם הראשונה ששופטים בישראל מבזים נפגעות תקיפה מינית. לרוע המזל, מערכת המשפט בישראל נוטה להגן באופן אוטומטי על שופטים כאלה. מילא להגן, אבל עכשיו היא גם מבקשת לקדם אותם.

ביום חמישי האחרון ביקש השופט צבי סגל להתמנות למשרת פרקליט המדינה. מינוי השופט צבי סגל לתפקיד כה בכיר, לאחר שלא מנע השפלה של נפגעת אלימות מינית תחת קורתו כאב בית הדין, אינה מקובלת עלי. אם ימונה לתפקיד, יהיה זה בבחינת יריקה בפרצופן של כל אותן נשים שחוו בבתי המשפט בישראל את האונס השני.

לשופט לקח בדיוק ארבעה חודשים להתגבר על הביקורת החריפה שהוטחה בו והוא כבר מרגיש מחוזק ומוכן לג'וב הבא. הנערה, לעומת זאת, טרם התאוששה. בראיון טלוויזיוני לא קל לצפייה העידה עד כמה טראומטית הייתה עבורה "חוויית" ההליך המשפטי.

הזדהיתי מאוד עם הדברים שנאמרו בראיון עמה. השאלה אם היא אולצה להדגים את האונס או לא אינה העניין המרכזי, אלא העובדה שההליך המשפטי גרם לפגיעה נפשית קשה, לדבריה.

מבהירה כי אין לי כל עניין אישי עם השופט סגל ושורות אלה לא נכתבות על מנת להכפישו, חלילה. המטרה היא מחאה והמשך המאבק לשינוי התפיסה וההתנהגות של מערכת המשפט כלפי נשים, כלפי נפגעות ונפגעי אלימות בכלל ואלימות מינית בפרט. מערכת המשפט חייבת להפוך למקום בטוח יותר ומוגן יותר, אחרת נגיע למצב בו לא ירצו לעשות בה שימוש. אין לי ספק שלא מעט נשים וגברים שנפגעו לוקחים את המצב הנוכחי בחשבון ורבים מוותרים על ה"תענוג".

הגיע הזמן להתקין מצלמות בבתי המשפט ולתעד את מהלך המשפט כולו, כדי שאם דברים יישנו, תהיה אפשרות לצפות ולחקור את האמת. כמו כן, נדרשת שקיפות, שאינה קיימת כיום, מצד הנהלת בתי המשפט. כשמוגשת תלונה על ידי שרת משפטים נגד התנהלות בלתי הולמת של שופט זה או אחר, הציבור זכאי לראות את הדברים ולשפוט בעצמו. לא יעלה על הדעת לנצל את הדלתיים הסגורות לצורך הגנה אוטומטית על שופטים שגרמו לעוולות, מכל זן שהוא.

הצטרפו אלינו לדף המחאה בפייסבוק – "מדגימות אזרחות ולא נותנות את פרקליטות המדינה לשופט צבי סגל".