8 דרכים להתמודד עם הכמיהה למתוק

אנשים רבים מנסים מדי יום לפצוח בתהליכי דיאטה ולהוריד ממשקלן, בדרך כלל עם הרבה מוטיבציה, אך רובנו נשברים מהר מאוד. אחת הסיבות הנפוצות לכך היא הכמיהה הבלתי נשלטת למתוק. הסיבה העיקרית היא בקבלת החולשה כפגם באישיות והימנעות מבדיקת העניין לעומק וניסיון לפתרון. 

 

עוד ב- onlife:

 

מכורה למתוקים, שונאת כושר. מה עושים?

 

 

קארין שי, אם לשניים, נלחמת ב-7 ק"ג מיותרים שיושבים עליה. האם היא תצליח למצוא את האיזון שהיא מחפשת? בלוג מיוחד

 

הנה כמה סיבות לכך שאתם מתקשים לשלוט על עצמכם בכל הנוגע לאכילת מתוקים.

1. התחלת היום עם מתוקים

מי לא מכיר את ההרגל של לפתוח את הבוקר עם קפה ועוגיה? לאחר צום של לילה רמות הסוכר בדם נמוכות וכן גם רמות האינסולין. להזכירכן, מתוקים הם פחמימות הנספגות בבת אחת לדם, כך גם העוגיה שנאכלת בבוקר – מנה מרוכזת של סוכר שנספגת בבת אחת ומעוררת את הלבלב להפריש אינסולין בכמות מוגזמת לדם (בבוקר קיימת תנגודת קטנה לאינסולין שמובילה להפרשה גדולה יותר על מנת להכניס את כל הסוכר לתאים).

 

וכך מתחיל לנו אפקט היו-יו: הרבה אינסולין בדם מוביל להכנסה מוגברת של סוכר לתאים וכתוצאה מכך ירידה חדה של רמות הסוכר בדם. רמות נמוכות מדי של סוכר בדם יובילו את הגוף לבקש סוכר במיידי, איך? ממתקים. ושוב הסוכר עולה בבת אחת, ושוב הלבלב מפריש יותר מדי אנסולין וכך נוצר הביקוש הבלתי נגמר למתוק.

 

רוצים להימנע מכמיהה עזה למתוק? התחילו את היום עם ארוחה מאוזנת של חלבונים, ירקות ופחמימות מורכבות אשר יעלו את רמות הסוכר בדם באופן איטי והדרגתי. 

 

 

2. המנעות מלחם/אכילת פחמימות פשוטות

רבים מאתנו מפחדים לאכול לחם שנתפס כמזון "מנפח" ומשמין. לעומת זאת, אנחנו מרשים לעצמנו יד חופשית בכל הנוגע לאכילת פריכיות, קרקרים, אורז, תפוחי אדמה ואטריות. לחם מקמח מלא הינו פחמימה עשירה תזונתית (מכילה כמות גדולה יותר של ויטמינים ומינרלים) ובריאה הרבה יותר מכל פחמימה פשוטה אחרת שתצרכו כגון אלו המוזכרות מעלה. הפחמימות הפשוטות גורמות לעליית האנסולין בדם ובכך להורדה דרסטית של רמות הסוכר בדם – מצב אשר מוביל לחשקים עזים למתוק.

 

רוצים להימנע מכמיהה עזה למתוק? הפסיקו לפחד מלחם מקמח מלא ואכלו אותו בכמויות נכונות (2 פרוסות בכל פעם) במקום שאר הפחמימות הפשוטות בתפריטכם.

 

עצה קטנה: המנעו מלחם קל, בשביל לשבוע מהלחם תצטרכו לאכול כמות גדולה יותר של לחם קל בהשוואה ללחם המלא הרגיל – ההרגל ההתנהגותי לאכול כמויות גדולות יותר אינו מועיל לשמירה על אכילה נכונה ושמירה על המשקל בטווח הארוך.

 

 

3. חוסר איזון של רכיבי המזון בתפריט.

דיאטות רבות מאופיינות בדלות פחמימות. הן אמנם מובילות לעיתים לירידה מהירה במשקל, אך תוך זמן קצר אנחנו מוצאים את עצמנו בחיפוש אחר הפחמימה הנכספת.  

מאחר וזו לא מגיעה הגוף מתחיל לבקש את הפחמימות הנספגות מהר – המתוקים.

 

רוצים להימנע מכמיהה עזה למתוק? דאגו לשלב בארוחותיכן מנה סבירה של פחמימות מורכבות. לדוגמא: לחם מקמח מלא, תירס, עדשים, אפונה, שעועית, אורז מלא.

 

 

4. שעות רבות ללא אכילה

בכל שעה ביום אנו צורכים אנרגיה על ידי הליכה, חשיבה, נשימה וכו'. פחמימה היא צורת האנרגיה הזמינה ביותר לניצול ע"י גופנו. כאשר עוברות שעות רבות ללא אכילה (הדד-ליין שהבוס הציב לך הוא לא תירוץ) גופנו תשוש וחסר אנרגיה, גם אם לא תמיד נרגיש זאת. במצב כזה גופנו מבקש אנרגיה באופן מיידי, ומיהן הפחמימות שנספגות הכי מהר אם לא המתוקים למיניהם?

 

רוצים להימנע מכמיהה עזה למתוק? דאגו לאכול כל שלוש שעות משהו קטן על מנת לחדש את מאגרי האנרגיה בגוף. אין זמן? גם פרי יכול לתת קצת אנרגיה.

 

 

5. חוסר שעות שינה

בעולם של זגזוג אינסופי בין בית לקריירה, הדבר הראשון שנפגע הוא שעות השינה שלנו. כאשר אנו לא דואגים לנוח מספיק ולהטעין מצברים, אנחנו מעייפים את גופנו. כאשר הגוף עייף הוא יחפש אנרגיה, וניחשתם נכון: האנרגיה הזמינה ביותר מהאוכל היא פחמימות.  

 

רוצים להימנע מכמיהה עזה למתוק? דאגו לישון שנת לילה טובה ורציפה בכל ערב, מומחים ממליצים על לפחות 7-9 שעות שינה בלילה.

 

 

6. חשיפה לא מספקת לאור שמש

כמה פעמים הרגשת טוב כאשר יצאת לשמש לאחר שעות ארוכות של ישיבה בחדר סגור? אחת הסיבות לכך היא ייצור הסרוטונין בחשיפה לשמש. הסרוטונין הוא מוליך עצבי המיוצר במח, אשר משפיע על מצב הרוח ומוביל להרגשה טובה. רבים מאיתנו מבלים את רוב היום  במבנים סגורים. חוסר החשיפה לשמש מוביל לירידה ברמות הסרוטונין בדם ומכך למצב רוח ירוד. אחת ההשפעות של אכילת שוקולד היא הגברת ייצור הסרוטונין ובכך שיפור מצב הרוח.

 

רוצים להימנע מכמיהה עזה למתוק? היחשפו יותר לשמש (תוך הגנה על העור כמובן).

 

 

7. חיים משעממים / אכילה רגשית

אורח החיים הלחוץ והתובעני שרובנו חיים בתוכו, מוביל אותנו לרגעי משבר רבים של שעמום (לא בהכרח חוסר מעש), לחץ וחרדה. כאשר מול כל אלו איננו מצליחים למצוא זמן כדי לעשות פעילויות מרגיעות ומהנות אנו מפרים את האיזון. אכילת המתוקים מובילה לייצור מוגבר של סרוטונין אשר משפר את מצב הרוח שלנו.

 

רוצים להימנע מכמיהה עזה למתוק? פנו זמן בלו"ז המאוד עמוס שלכם ובצעו פעילות מהנה ומרגיעה כדרך קבע כמו יוגה, סרט טוב או זמן איכות עם בן או בת הזוג.

 

 

 

8. המנעות

רבים שרוצים לרזות מאמינים שכדאי להימנע ממתוקים, במהלך תהליך ההרזיה. כך אנחנו מוצאים את עצמנו שמים לב לכל פרסומת על שוקולד שמופיעה בטלוויזיה או לחלונות הראווה של הקונדיטוריה השכונתית. פלא שהכמיהה מתגברת בזמן דיאטה?

 

רוצים להמנע מכמיהה עזה למתוק? דאגו לאכול בכל יום מנה קטנה ומדודה של המתוק שאתם אוהבים. רוצים עוד?  נסו להתאפק וזכרו שמחר אתם תאכלו מזה עוד פעם. קצת מנחם, לא?

 

 

לאתר עמותת עתיד

תגובות (0)
הוסף תגובה