משקשקים ולא מפחד: איך צורכים חלבון נכון?

הימים בהם רוקי היה מערבל בבלנדר קרטון ביצים כבר מזמן נעלמו מהעולם. היום מתעמלים המבקשים להוסיף לתזונה שלהם כמות חלבונים בלתי מבוטלת יכולים לבחור בין אינסוף אפשרויות של טעמים, המגיעים או כשייקים או כחטיפים. הנגישות שלהם, כמו גם הטעמים המפתים, הפכו אותם לפופולאריים לא רק אצל ספורטאים מקצועיים, אלא גם עבור חובבי טרנדים של דיאטות ומתעמלים מתונים יותר. אבל על רקע ההתלהבות, אולי נשכחה הסיבה שלשמה עושים את זה – אז החלטנו לעשות קצת סדר.

 

עוד באון לייף: 

 

חלבון הוא אחד מאבות המזון החשובים ביותר, שבין השאר אחראי לבניית השריר ורקמות הגוף. הוא מגיע ממזונות שונים ובנוי מחומצות אמינו שונות. אומנם הגוף שלנו יודע לייצר חלק מאותן חומצות אמינו רצויות וחיוניות בעצמו, אבל את החלק האחר הוא חייב לקבל מהתזונה שלנו. ואכן, כאשר אנחנו אוכלים ארוחות מסודרות המכילות את כל אבות המזון, הגוף מקבל את כמות החלבון אותו הוא צריך. אבל מיותר לציין שהתזונה של רובנו רחוקה מלהיות מאוזנת, ואי לכך משאירה אותנו עם חסרים.

 

למי זה טוב?

"ישנן מספר אוכלוסיות שזקוקות לתוסף של חלבון אשר מגיע בצורת שייק או חטיף", מסביר רפי פרחי, רוקח בכיר ברשת סופר-פארם. "אלו ספורטאים המבקשים לבנות שריר אחרי אימון ממושך ואנשים שעברו הליך רפואי כזה או אחר שבעקבותיו הם לא אוכלים ארוחות מאוזנות, מסיבות שונות. במקרה כזה, שייק או חטיף החלבון מאפשרים להם לקבל את כמות החלבון לה הגוף שלהם זקוק, יחד עם מרכיבים תזונתיים חשובים אחרים".

 

מאמץ גופני ממושך ואינטנסיבי גורם להרס מסוים של סיבי השריר. מידת ההרס תלויה ברמת העומס בזמן האימון, רמת הכושר הגופני של המתאמן ומשך האימון. אחרי האימון, יבקש הגוף לבנות מחדש את השריר, וזהו זמנו של החלבון לפעול. "שייק חלבון וחטיפי חלבון נותנים לספורטאים שעוסקים בפעילות גופנית לאורך זמן אפשרות לבנות את השריר בסיום האימון", מסביר פרחי. "אם ניתן לגוף את החלבון לו הוא זקוק, הוא יבנה את עצמו טוב יותר, חזק יותר וההשתקמות הגופנית לקראת האימון הבא תהיה טובה יותר ומהירה הרבה יותר".

 

צילום: Shutterstock

 

אז אחרי שהשתכנענו, הגיע הזמן להבין איך בעצם בוחרים נכון. מי שמעוניין להתחיל לקחת חלבונים, ימצא אותם בחנויות טבע, במכוני הכושר ובמחלקת הספורט החדשה של הסופר-פארם, שכוללת גם שאר עזרים לספורטאים, כמו משקאות איזוטוניים, תוספי תזונה, ויטמינים. כמובן שיש להתייעץ עם איש מקצוע על מנת למצוא את תוסף החלבון המתאים, אבל עוד לפני כן יש כמה דברים שצריך לדעת לפני שמחליטים ללכת על זה, או אולי יותר נכון יהיה לומר – לרוץ עם זה.  

 

מצא את ההבדלים

על מדף החנויות יש אפשרות לרכוש אותם כשייקים או כחטיפים. בעוד שהראשון מגיע בצורת אבקה שאותה יש צורך לערבב עם חלב או נוזל אחר, השני מאפשר אכילה ממש באמצע האימון עצמו, בהתאם להמלצות. "ישנם מתאמנים שמבצעים אימונים ארוכים, כמו למשל נשים שמתאמנות לטריאתלון, מירוץ או לכל תחרות או אירוע ספורט ארוך אחר. אימונים כאלה עשויים לאורך שלוש שעות ואפילו יותר. בזמן אימון שכזה אותה מתאמנת או מתאמן – אין הבדל כאן בין זכר לנקבה – יכולים לקבל את מנת אנרגיה לה הם זקוקים באמצע האימון, כשהם אוכלים חטיף. ליתר דיוק, מומלץ לאכול את החטיף מהשעה השניה לאימון כאשר מדובר באימון ארוך".

 

אבל ההבדל בין התוספים השונים לא מסתיים רק בצורה שבה הם מגיעים, אלא גם ביחסים השונים שבין החלבון לפחמימות. "החלבון נספג טוב יותר בגוף שלנו כאשר מעורבת בתהליך גם פחמימה", מסביר פרחי, "לכן, אם אתם מבקשים להוסיף מנה מכובדת של חלבון, היחס של אחד (פחמימה) לארבע (חלבונים) יהיה אידאלי ביותר. מי שזקוק ליותר אנרגיה מאשר חלבון, יפנה לחטיף המכיל יחס גבוה יותר של פחמימה ביחס לחלבון".

 

הבדל נוסף הוא הזמן שבו מומלץ לצרוך את החלבונים: כאמור, חטיף מומלץ לאכול מהשעה השנייה של האימון ואלך, ואילו השייק נלקח רק עד כשעה לאחר סיום האימון, והוא בעל יכולת ספיגה מהירה יותר מהחטיף. "השייק הוא פתרון טוב למתאמנים שלא מתכוונים לאכול ארוחה מאוזנת לאחר האימון", מסביר פרחי. "לפעמים מתאמנים יודעים שאחרי האימון מחכה להם נסיעה ארוכה לעבודה או לבית, והם יודעים שבקרוב הם לא עומדים לאכול ארוחה מסודרת ומאוזנת, ולכן במקרים כאלו השייק הוא פתרון טוב, מזין וטעים."

תגובות (0)
הוסף תגובה