אנגליה: תגמול כספי לנשים מיניקות

ממש במקביל לסערת ההנקה בציבור אצלנו, התעוררה לאחרונה באנגליה יוזמה חדשה: אימהות שזה עתה ילדו יקבלו 200 פאונד בשוברי קניות במטרה לעודד אותן להיניק את התינוקות שלהם. מדובר בתכנית פיילוט המיועדת לכ- 130 נשים באזורי דרום יורקשייר ודרבישייר וממומנת באמצעות שיתוף פעולה בין הממשלה למחקר הרפואי. אם המהלך יזכה להצלחה, יש כוונה להרחיב אותו לפיילוט ארצי בשנה הבאה.

 

עוד ב- און לייף:

·         הנקה באמצע הקניון: על מה המהומה?

·         אין עידוד הנקה- יש טרור כלכלי

·         חוק ההנקה: כשגבר נכנס לנו לחזייה

 

השימוש בתמריצים כספיים אינו חדש בשירותי הבריאות. הבריטים כבר ניסו את הטריק הזה בעבר כדי לעודד אנשים להפסיק לעשן או לרדת במשקל, אבל זו הפעם הראשונה שמתבצע ניסיון לעודד הנקה בקנה מידה כל כך גדול. במסגרת התכנית, יוצעו שוברים התקפים לרכישה בסופרמרקטים ובחנויות שונות לאימהות מאזורים בהם שיעורי ההנקה נמוכים. על מנת לזכות בערך המלא של השוברים, צוות רפואי יתבקש לקבוע האם הנשים מניקות במשך שישה חודשים. מי שהיניקה רק בששת השבועות הראשונים תקבל 120 פאונד בלבד. 

 

הצוות שיזם את הפרויקט טוען כי אי-הנקה מהווה גורם משמעותי להבדלים בבריאות תינוקות. אבחנה זו נסמכת על מחקר לפיו הנקה מסייעת במניעת בעיות בריאותיות, כמו כאבי בטן ודלקות בחזה, וכן מובילה להישגים חינוכיים טובים יותר. ד"ר קלייר רלטון מאוניברסיטת שפילד, שמובילה את הפרויקט, אמרה כי היא מקווה שהתמריצים הכספיים ייצרו תרבות בה הנקה נתפסת כנורמה. "זו דרך להעניק הכרה לערך של הנקה לתינוקות, לאימהות ולחברה", הוסיפה.

 

לעומתה, ג'נט פייל מהמכללה המלכותית למיילדות, מטילה ספק ביוזמה: "המניע להנקה לא יכול להיות מתן תגמול כספי. זה חייב להיות משהו שהאם רוצה לעשות מתוך עניין בבריאותו וברווחתו של הילד שלה". לטענתה, התשובה טמונה באספקת צוות זמין ונגיש שיעניק תמיכה מקיפה לאימהות טריות לאחר לידה.

 

גם אצלנו היו ניסיונות רבים ואגרסיביים להיכנס לאימהות לחזייה – ד"ר ליזה רובין, מנהלת המחלקה לאם, לילד ולמתבגר במשרד הבריאות הצהירה שיש לחייב אימהות להיניק. גם חבר הכנסת דני דנון הגיש הצעת חוק שדרשה לחייב כל אם שבוחרת להפסיק להיניק לעבור הדרכה ולחתום על מסמך שהיא מבינה את ההשלכות, אך בכל זאת בוחרת שלא להיניק.

 

אך בזמן שארגוני הבריאות רוצים שנחתום על חוזה בו אנחנו מתחייבות להיות "אימהות טובות יותר", נשמעים גם קולות אחרים לגמרי. רק לפני כמה ימים, אם שהיניקה בקניון סירקין התבקשה על ידי מנכ"לית הקניון שלא להיניק בתחומיו. האירוע, מן הסתם, עורר מחאה בפייסבוק וגרם למאות נשים להחליף את תמונת הפרופיל שלהם בפייסבוק לתמונה שלהן מיניקות. 

 

אבל לא רק בארץ חוגגים הצביעות והמסרים הסותרים: בזמן שמוצגים בפנינו עוד ועוד מחקרים המבטיחים שהנקה תגרום לילדים חכמים ומאושרים יותר, אלישיה סילברסטון זכתה לקיתונות של בוז בכל מהדורות חדשות הבידור ברחבי העולם, אחרי שצולמה כשהיא מיניקה את בנה בן השנתיים תוך שהיא צועדת ברחובות לוס אנג'לס. עוד אישה שעוררה סערה בארה"ב ומחוצה לה היא ג'ימי לין גרומט, שצולמה לשער המגזין "טיים" כשהיא חולצת שד ומניקה את בנה בן הארבע. 

 

מתוך הראיון שהעניקה ג'ימי לי גרומט אחרי תמונת השער שעוררה סערה

 

אז רק עוד בקשה קטנה מאתנו, האימהות שבחרו להיניק או כאלה שוויתרו מטעמי נוחות או קשיים כאלה ואחרים – אנחנו לא עוד מספר בסטטיסטיקה של שיעורי ההנקה, ובטח לא זקוקות שתחלקו ציונים או תמריצים כלכלים על התפקוד שלנו. הלחץ המופעל עלינו במחלקות היולדות ומיועצות ההנקה בבתי החולים מספק לנו רגשי אשמה לכמה שנים טובות. עכשיו תנו לנו לקבל את ההחלטה אם להיניק או לא בעצמנו – ופשוט צאו לנו מהציצי.

תגובות (0)
הוסף תגובה