כל השיטות לטיפול בפטריה הוגינלית

למרות שמדובר בתופעה נפוצה, מעט מאוד מעיזות לדבר עליה בקול. לכן, הרגשנו שהגיע הזמן להעז ולהרים את הכפפה. אחרי הכול, כ- 75% מהנשים יסבלו לפחות פעם אחת בחייהן מפטריה וגינלית, ול- 40% מהן זה עתיד לחזור יותר מפעם אחת.

 

 

יובש בנרתיק, גרד בלתי ניתן לשליטה, הפרשות מוגברות, צריבה, עייפות, נפיחות, אודם וכאבים בזמן קיום יחסי מין הם רק חלק מהתופעות המטרידות של הפטריה, שכל כך מוכרות לנשים. ואם נדמה לכן שלפעמים הן נעלמות רק כדי לחזור שוב אחרי כמה שבועות, כנראה שיש לכן סיבה טובה. "הפטריה נמצאת באופן טבעי בגוף האישה", מסבירה איריס כהן, רוקחת בכירה ומנהלת סניף סופר פארם, "היא מתפרצת כאשר מתרחשים מצבים שונים ורבים אשר גורמים להפרת האיזון הטבעי בפלורה של הנרתיק. כך, למשל, כאשר אנחנו נוטלות אנטיביוטיקה למחלות מגוונות ואותה אנטיביוטיקה מחסלת גם את החיידקים הטובים בנרתיק, אשר אחראים לאיזון הפטריה. באותו מצב עלולה הפטריה להתפרץ, במיוחד אם לא נוטלים באותו זמן פרוביוטיקה".

 

אבל לא רק אנטיביוטיקה יכולה לגרום לפריצה של הפטרייה, כי אם גם לא מעט מצבים בהם אין באפשרותנו לשלוט. כך, למשל, כל ירידה ברמה החיסונית בגוף וכן הריון או סוכרת. "יש נשים שמספרות על התפרצות של הפטריה באופן קבוע במשך שנים לפני המחזור החודשי", מספרת כהן. עוד בין הגורמים גם בגדים רטובים, בגדים הדוקים, גרביונים, וכן אופן ודרך הניקוי באזור הרגיש ו/או מוצרי היגינה מסוימים היוצרים שינויים בחומציות, בלחות או בחום של אזור הנרתיק. "יש גם עדויות שמקשרות את התפרצות הפטריה לתזונה עשירה בסוכרים ופחמימות", מוסיפה כהן. "הפטריה חוגגת על מצע של סוכרים ולכן תזונה שעשירה במתוק, קמח לבן, מוצרי חלב, סוכר לבן, פירות, עוגות, פסטות, מאפים ומיצים עשויה לגרום להתפרצות".

 

צילום: Shutterstock

 

בניגוד לקלילות שבה הפטריה עלולה להתפרץ, ההשפעה שלה על איכות החיים יכולה להיות כבדה ביותר, ואף להשפיע על חיי הזוגיות. "מדובר במשהו שאי אפשר להתעלם ממנו", אומרת כהן. "זה מטריד, מעצבן והנשים רק רוצות שזה יעלם כמה שיותר מהר".  לכן אין פלא שנשים מחפשות לבעיה טיפול פשוט ומהיר ולרוב אפשר למצוא אותו בבתי המרקחת. "בדרך כלל כשאישה מגיעה אלי, אני מציעה אפשרויות של תרופות אנטי פטריתיות, כמו למשל נרות של אגיסטן וגינלי. במידה ומדובר בכאבים חזקים שלא עוברים אחרי 3-6 ימים, אני ממליצה ללכת להבדק על ידי רופא, וזה משום שיש אפשרות שמדובר בדלקת הנגרמת על ידי חיידקים ולא פטריה, ובמצב כזה נדרש טיפול אחר ומדויק".

 

בבתי המרקחת אפשר למצוא מגוון רחב של טיפולים ללא מרשם רופא, שיכולים לבוא כטבליות, משחה או נרות. "נשים לא רוצות להתחיל לקחת טיפול של חודשים, הן רוצות להפסיק את הגרד והכאב כמה שיותר מהר. טיפול ללא מרשם יכול לקחת כמה ימים, בעוד שישנם בשוק גם כדורים אותם ניתן לקחת דרך הפה, פעם אחת, אבל הם רק במרשם רופא". חשוב לזכור שזיהומים פטרייתיים יכולים לעבור גם ללא טיפול, אולם קיים סיכוי שהם יובילו לזיהומים חמורים יותר. בנוסף, חשוב להתייעץ עם רוקח או עם איש מקצוע מיומן לפני בחירת הטיפול, גם אם הוא ללא מרשם, שכן שילוב של תרופות אלו עם מצב בריאותי מיוחד, כמו הריון, סוכרת או מחלות אחרות, עלול לגרום לתופעות לוואי. בנוסף ממליצה כהן שלא להשתמש בטמפונים או קונדומים בזמן הטיפול, בגלל רגישות של האזור. "בכלל, עדיף להמנע מקיום יחסי מין בימי הטיפול גם בשל החשש להדבקת בן הזוג".

 

צילום: Shutterstock

 

רק סיפורי סבתא?

 

הרשת מלאה בהמלצות על תרופות סבתא כאלה ואחרות, בהן מריחת חומץ תפוחים, בליעת קפסולות שום, שימוש באלוורה, שימוש בשמן עץ התה כנרות או כתרחיץ, החדרה של יוגורט המכיל חיידקים פרוביוטיים לנרתיק בעזרת טמפון ועוד. עם זאת, כהן לא ממהרת לאמץ אותן. "אני לא מבינה למה אישה תרצה לשטוף את הנרתיק שלה בחומץ כאשר יש מוצרים הרבה יותר ידידותיים ומתאימים לכך. אני לא אומרת שזה לא עובד, לפעמים כן ולפעמים לא, אולם הטיפולים הללו בדרך כלל לוקחים זמן, ומניסיון שלי אישה שסובלת מפטרייה לא מחפשת למשוך את הטיפול הרבה זמן".

 

בעוד שהטיפול בפטריה הוגינלית קל יחסית, המניעה נחשבת לכמעט בלתי אפשרית. "ישנם מצבים שונים בחיים שהם בלתי צפויים, כמו מחלה או שינויים הורמונליים. אולם נשים שיודעות שהן בסיכון יכולות לנסות למנוע את ההתפרצות הבאה". איך? הינה תשע המלצות להורדת הסיכון:

1. המנעות מסבונים הגורמים גירוי לאזור הנרתיק ולנרתיק עצמו.

2. המנעות משימוש בנייר טואלט מבושם, כמו גם במוצרי הגיינה המכילים בושם.

3. החלפה תכופה של מוצרי היגינה, תחתוניות, תחבושות וטמפונים.

4. המנעות ממוצרי היגינה המכילים פלסטיק.

5. לבישת תחתוני כתונה לא הדוקים.

6. שילוב של פרוביוטיקה בזמן לקיחת אנטיביוטיקה.

7. ניגוב האזור אחרי פעילות מעיים ו/או מתן שתן בתנועה שמתחילה מהחלק הקדמי ועוברת לאחורי.

8. תזונה מופחתת בסוכרים ובפחמימות ריקות.

9. החלפה של בגדים רטובים, כמו בגד ים אחרי רחצה בבריכה או בים.

 

"אין ספק שמדובר באחת הבעיות המטרידות ביותר", מסכמת כהן. "לצערי, כמעט כל אחת מאתנו תזדקק לטיפול לפחות פעם אחת בחייה, אבל לפחות אפשר להתנחם בעובדה שבימינו עומדות בפני הנשים מגוון רחב של אופציות לטיפול בבעיה". 

תגובות (0)
הוסף תגובה