האם יש סופגניות בריאות?

אם אני משווה סופגניה לחטיפים מטוגנים – יש בסופגניה אחוז שומן נמוך יותר ובהשוואה לממתקים או שוקולד יש בסופגנייה פחות סוכר ויותר פחמימות מורכבות, כך שהיא גם משביעה לזמן ארוך יותר.

 

הסופגניה – למה היא כל כך מושמצת?

ראשית, מדובר במאכל מטוגן המכיל כמות גדולה יחסית של שמן, וכמות גדולה כזו אינה מומלצת לאף אחד, אבל בפרט לאנשים הסובלים מעודף משקל או בעיות בריאותיות שונות (כמו עודף כולסטרול, לחץ דם גבוה, אבנים בכיס המרה ועוד).

שנית, הסופגניות הקנויות מטוגנות לעיתים קרובות בשמן שאיכותו גרועה – בזמן חימום השמן, נוצרים בו חומרים המזיקים לבריאות תאי הגוף, בעלי השפעה מסרטנת, וכמות חומרים אלו עולה ועולה ככל שמחממים ומקררים את השמן, לסירוגין.  

במקרים קיצוניים, בהם משתמשים בשמן במשך ימים רבים, צריכת שמן זה הינה כמעט כדין צריכת רעל. חסרון נוסף: הסופגניה הקנויה מכילה ריבה זולה גדושת צבעי מאכל מזיקים, המשפיעים לרעה בייחוד על הילדים.

 

אלו סופגניות נחשבות לבריאות?

מסתבר שיש הבדל משמעותי בין המאפיות השונות לא רק במחיר אלא גם בערך התזונתי. בקונדיטוריות האיכותיות והמקצועיות, שמקפידות על איכות החומרים – נספג הרבה פחות שמן בסופגנייה בזמן הטיגון, והסופגנייה המתקבלת מכילה אחוז שומן נמוך יותר בצורה משמעותית. 

 

כמובן שגם יש הבדל בריאותי בין מילוי של קרם שוקולד פשוט או קרם שקדים טבעי, או קרם פטיסייר אמתי שמכינים בקונדיטוריה או קרם וניל שאותו הכינו מאבקה עם צבעי מאכל. אין ספק שהסופגנייה הכי בריאה היא זו שמכינים בבית –  אפשר לשלב קמח מלא בחלק מהכמות, לטגן בשמן אורז או שמן קנולה בכבישה קרה וכמובן – לבחור בריבה איכותית.

 

צילום: shutterstock

 

איזו ריבה עדיפה?

צריך לשים לב לאותיות הקטנות על המוצרים – כשכתוב "ללא תוספת סוכר"  באמת מדובר בריבה יותר בריאה אבל  לא בהכרח דיאטתית: יש בה את הסוכר הטבעי מהפרי, ללא תוספת סוכר לבן, וכמות קלוריות שלפעמים דומה לריבה רגילה עם סוכר.

 

ריבה דיאטתית – יש דבר כזה?

ריבה דיאטטית מכילה בערך חצי מכמות הפחמימות שיש בריבה רגילה, אבל גם ממתיקים מלאכותיים ותוספים רבים שמזיקים לבריאות. היא מתאימה לחולי סוכרת אבל פחות לבריאות, וגם לא ממש לדיאטה – בכפית ריבה רגילה יש בערך 20 קלוריות, בדיאטטית 12 קלוריות, וחיסכון של 8 קלוריות לא הופך את הדיאטה למוצלחת.

 

 

דוגמאות לריבות מומלצות:

סנדלפור – מעדן משמש/ דובדבן שחור/ תות שדה

תומר- מעדן משמש

טוסו – קונפיטורת משמש ללא תוספת סוכר

מגה – מעדן פירות יער

 

טיפים לטיגון בריא

אם תצליחו למצוא כזה, השמן הטוב ביותר לטיגון הוא שמן הכותנה – הוא עמיד לחימום ויש לו טעם ניטרלי כל כך, עד כי טעמו אינו מורגש. שמנים נוספים שנחשבים  לעמידים לטמפרטורות גבוהות הם שמן אורז, שמן קנולה ושמן תירס. צריך לזכור, שבכל מקרה – בזמן טיגון ממושך נוצרים בשמן חומרים מסרטנים. והופכים את השמן למזיק לבריאות. וככל שזמן הטיגון ארוך יותר, כך גם נספג יותר שמן למאכל המטוגן. ולכן כדאי לחמם את השמן מראש לטמפרטורה הרצויה, ורק אז לטגן.

 

כדי לבדוק אם השמן הגיע לטמפרטורה רצויה לטיגון, ניתן להכניס כף עץ (את הידית) לתוך השמן המתחמם. כאשר השמן חם דיו, יעלו בועות סביב כף העץ (הנובעות מן הלחות הטבעית הקיימת בעץ). סופגניות גדולות מאוד יש לטגן יותר זמן, עד שחלקן הפנימי מוכן גם הוא. בזמן הטיגון הארוך, נספג יותר שמן, וכך בכל סופגניה הרבה קלוריות. עדיף, לכן, להכין סופגניות קטנות יותר.

 

כשמדובר בבצק שמרים, לאחר הכנת עיגולי הסופגניות ולאחר ההתפחה האחרונה, יש להניח לבצק להתייבש מעט בחלקו החיצוני, שיהיה אפילו מעט נוקשה למגע, במקרה כזה הסופגנייה תספוג פחות שמן בטיגון.

 

לשלב סופגניות בדיאטה

ניתן לכלול סופגניות גם בדיאטות: במקום ארוחת הערב אפשר לאכול סופגנייה (אחת), אפילו כל יום במשך חג החנוכה. סופגנייה ממוצעת מכילה בין 450 ל- 600 קלוריות. הסופגניות הקטנות יותר שיש בהן מילויים מתוחכמים – מכילות כ- 250-400 קלוריות. לעומת זאת, ארוחת ערב דיאטטית בריאה, הכוללת 2 פרוסות לחם קל, 3 כפות גבינה, ביצה קשה, וסלט ירקות עם כפית שמן אחת – מכילה כ- 350 קלוריות. אם אוכלים סופגנייה במקום ארוחת הערב, בכל יום בחג החנוכה, צורכים סה"כ בין 100 ל- 250 קלוריות יותר מאשר הדיאטה המומלצת.  

 

ניתן לאזן את כמות הקלוריות על ידי ויתור על ארוחת ביניים אחת במשך היום (עשר, ארבע או לילה), או פשוט להתחשב בעובדה בשבוע זה של חנוכה יורדים מעט פחות במשקל.

 

כאן המקום להזכיר שוב, כי דיאטה נכונה צריכה להכיל את האוכל ממנו ניזונים בדרך כלל, האוכל הרגיל של כל המשפחה, אך בכמויות שונות ובארוחות מסודרות. רק כך אפשר להפחית במשקל מבלי להשפיע לרעה על הבריאות, מבלי לעלות בחזרה במשקל, ותוך כדי לימוד הרגלי אכילה נכונים ובריאים שיישארו למשך כל החיים.

 

המשפט המנצח – להתאים את הדיאטה לחיים, ולא את החיים לדיאטה. 

תגובות (0)
הוסף תגובה