לשמור על המשקל: 5 כללי זהב

ארגוני הבריאות העולמיים מתייחסים למשקל לא כעניין של יופי ואסתטיקה, אלא כאחד הגורמים הכי משפיעים מבחינה בריאותית. משאבים כלל עולמיים מושקעים כדי לעצור את מגפת ההשמנה בקרב בוגרים וילדים. ישנם מקומות בעולם בהם הקמפיינים, ההסברה והמאמצים אכן השתלמו ותופעת השמנת היתר אכן ירדה, אבל למרות ההצלחות הבודדות זה עדיין אחד הנושאים היותר מדוברים בקרב הקהילה הרפואית, המדעית והמחקרית.

 

עוד באון לייף:

 

השמנה פוגעת באינספור תחומים בחיינו: היא גורמת למחלות רבות (בהן: סוכרת, מחלות לב וכלי דם, סוגים מסוימים של סרטן, לחץ דם גבוה, שבץ, דלקות פרקים, כולסטרול, בעיות בדרכי הנשימה, מחלות כיס מרה, מחלות מערכת העיכול ועוד) משבשת את איכות חיינו, ומלווה בקשיים נפשיים וחברתיים.

 

 

מעצלנות למוטיביצה ומשם לתוצאות

קארין שי, אם לשניים, נלחמת ב-7 ק"ג מיותרים שיושבים עליה. בואו לקרוא על התהליך שהיא עוברת. בלוג מיוחד

 

 

 

"לא סתם מדובר באחד הנושאים הכי מדוברים ונכתבים", אומרת זוהר בראל, דיאטנית קלינית המלווה ילדים ומבוגרים בהקניית הרגלי חיים מאוזנים, "מדובר במאבק של ממש. מצד אחד אנחנו מוצפים באוכל, כל הזמן ובכל מקום ומצד שני התרבות שלנו מבוססת על צפייה רבה בטלוויזיה, שעות עבודה רבות מול המחשב – בקיצור, תרבות של ישיבה וחוזר תזוזה. התזונה מורכבת ממזון דל בערכים תזונתיים ועשיר בקלוריות וסוכר ואת רוב שעות היום אנחנו מבלים בחוזר תזוזה אם לא סבלנו מעודף משקל לפני, אז אין דרך להמנע מאגירת קילוגרמים מיותרים בשגרת החיים הזאת."

 

 

 

"מדובר בשינוי חיים, ואני לא מגזימה", אומרת בראל, "מנסיון שלי אין נוסחת קסמים, ואם משהו מבטיח לכם גלולה או תרסיס או קורס שיעשה את השינוי ותורידו את הקילוגרמים העודפים לנצח – יהיה נכון לפקפק באמינותו. אבל מה שכן, ישנם 5 כללי זהב שיגרמו לשינוי חייכם וחיי הסובבים אותכם וישמור את משקלכם מאוזן לאורך זמן."

 

סגנון חיים

סגנון החיים הוא אחד הגורמים שישפיעו על המשקל. במה אתם עובדים,  איך אתם מבלים את הזמן הפנוי שלכם,  האם אתם מטיילים ברגל,  עולים במדרגות, כמה אתם ישנים בלילה,  מה יש במקרר הביתי ובמזווה  ומה אתם בוחרים לקנות בסופר ?

 

"בכוונה התחלתי בסגנון חיים, מה שנכון לאישה שעובדת במשרד 8 שעות ביום לא תמיד נכון לגננת או מורה או אפילו בעלת חנות. השאלה היא האם יש הוצאת אנרגיה מצד אחד, זמני ארוחות מסודרים נאותים, שינה של 6-8 שעות בלילה ועוד גורמים שנמצא לא פעם שיש להם השפעה אמתית ומכרעת על המשקל שלנו.

חשוב ליצר שגרת יום ככה שהיא תכיל בתוכה פעילות גופנית מתאימה כשגרת חיים לא כעונש, עבודה, ארוחות מזינות תוך כדי מתן זמן לארוחה ולא מהר מהר ליד המחשב, ושש עד שמונה שעות שינה, בהתאם להגיל."

 

רגלים על הקרקע

אנחנו מוצפים במודלים לחיקוי – שערי מגזינים עם דוגמניות שעברו פוטושופ או נשים בעלות גנטיקה וחילוף חומרים מסוג נדיר. "חשוב מאוד להיות מציאותיים, אומרת בראל, אי אפשר להפוך לדוגמנית על או למגישת טלוויזיה שיצאה מחדר הלידה עם בטן שטוחה. הצבת מטרה הגיונית וממוקדת בכל זמן התהליך של שינוי סגנון החיים ואיזון המשקל היא קריטית, כל אדם הוא ייחודי והפרופורציות שלך צריכות להיות מותאמות לגודל שלך, אל תצפו להיות מה שאתם לא. הצבת מטרה לא הגיונית תגרום לאכזבה, עוגמת נפש וחזרה לדפוסים ישנים ולמשקל הקודם. לכן מדובר בכלל זהב חשוב וראשוני".

 

לצד הצבת המטרה הריאלית עבור כל אחד ואחד חשוב לזכור שמדובר בתהליך, שינוי שנבנה במשך זמן, לאט לאט, תוך קבלה והתכווננות שעתידים להשאר חלק מהחיים שלכם למשך זמן ארוך יותר ולא כשגעון חולף, "אנחנו צועדים לאט לאט, היא מוסיפה, כבר ראינו שדיאטות הכאסח סופם בנזק בריאותי ועלייה במשקל, אפילו יותר מהמשקל בו התחלנו, לכן מהותי לבצע את השינוי לאט, כי שוב מדובר בשינויי חיים."

 

תזונה של מנצחים

ישנם שני דברים מהם אי אפשר להמלט כאשר מדברים על משקל מאוזן –  פעילות גופנית ואוכל.  אל תצפו לעשות את השינוי בלי להכניס לחייכם שגרה של פעילות גופנית כחלק בלתי נפרד מחיים ושינוי דפוסי התזונה שלכם. זה לא עובד.

"דבר ראשון חשוב לפתוח את המחשבה", מסבירה בראל, "אוכל בריא שעשיר בערכים תזונתיים יכול להיות טעים. אנשים רבים סבורים כי לחם מלא לא טעים, אורז מלא מגעיל ועלים ירוקים זה אוכל של פרות. תזונה מאוזנת צריכה להכיל פירות, ירקות, דגנים מלאים, אגוזים, מוצרי חלב במידה ומים. להוריד באופן מוחלט, משקאות מוגזים, אלכוהול ואוכל מהיר.  חשוב לצמצם עד כמה שאפשר אכילה מחוץ לבית ולהשתדל לא להגיע למצב בו אתם מורעבים".

 

"אבל לצד זה חשוב לי לציין", אומרת בראל, "שמדובר בנושא אישי, לא כל תפריט יתאים באופן גורף לכולם. חשוב לראות, לבחון, לשמוע ולהחליט על תפריט הגיוני וישים. ומצד שני אני חושבת שמניעה מוחלטת של צי'פס או המבורגר משובח גם לא בריאה, גם פה הדרגתיות ומידתיות יעשו את כל ההבדל בין שינוי אמיתי לאורך זמן ובין תהליך שמתחיל ונגמר מהר מאוד."

 

חברים טובים לדרך

אל תפקפקו בחשיבות השינוי שאתם עומדים לעבור, מדובר בשינוי מהותי וכולל שיקיף את כל חייכם באינספור דרכים. "לתהליך כזה של שינוי אני ממליצה לקחת רק את מי שיעשו לו טוב", אומרת בראל, "משפחה תומכת שמחויבת לחיים החדשים שלכם, חברים אוהבים עשויים להיות הגורם הקריטי שיהפוך את השינוי למוצלח או שיגרום לו להיכשל".

 

"מטופלת שלי, בת 40 שנאבקת על הורדת כמה קלוגרמים עודפים מלידות שעברה בעבר", מספרת בראל, תיארה לי את החודש האחרון בחייה – קמה מוקדם בבוקר ויוצאת להליכות, הצטרפה לקבוצת רכיבה ושינתה את מרכיבי המזון בבית, וכל הבית יחד איתה בתהליך. ביום שישי היא מגיע לארוחת ערב אצל אמה ושם על השולחן היא מוצאת את כל מה שהיא מנסה להימנע ממנו במשך השבוע. קשה לי לתאר את הפנים המאוכזבות שלה בזמן שהיא מספרת לי את זה. אז אני לא אומרת להפרד מהמשפחה אבל חשוב להבהיר להם כמה זה חשוב לכם וכמה תעריכו אם הם התחשבו בשינוי שאתם עוברים, זה בדרך כלל עובד."

 

התחשבות בכל הנתונים

תוכנית אמתית שמתחשבת בכל חלקי החיים חשובה, כמו למשל: התחשבות בהשפעות הורמונליות, בתרופות, במחלות, מצב נפשי, תעסוקה ועוד."חשוב להיות מודעים להשפעות הפיזיות שיש לגורמים רבים על חיינו ומשקלנו, אומר בראל, גלולות למניעת הריון, התקן רחמי, תופעות גיל המעבר, לכולם השפעה על האיזון המשקלי שלנו. יש תרופות שחלק מתופעות הלוואי שלהם היא העלאה במשקל. דכאון, לחץ כלכלי או אבטלה גם להם השפעה על המשקל שלנו. חשוב לקחת את הכל בחשבון ולצאת לדרך של שינוי תוך התחשבות והבנה."

 

רוצים לדעת עוד על סיבים תזונתיים ותחושת שובע? לחצו כאן

תגובות (0)
הוסף תגובה