זהירות: שומן טראנס עלול להרוג אתכם

ה-FDA  (מנהל המזון והתרופות האמריקאי) אסר לפני כמה שבועות על שימוש בחומצות שומן מסוג טראנס והגדיר אותן כתוסף מזון שאינו בטוח לצריכה. ב-FDA מציינים כי אמנם חלה ירידה בצריכת שומן טראנס מזיק במהלך שני העשורים האחרונים בארה"ב, מ-4.6 גרם ליום בשנת 2003 ל-1 גרם ליום ב-2012, אולם הצריכה הנוכחית עדיין מהווה סכנה לבריאות הציבור. ההערכה היא כי ירידה נוספת בכמות שומן הטראנס הנצרך עשויה למנוע 20,000 מקרי אוטם שריר הלב ו-7,000 מקרי תמותה בארה"ב בכל שנה. 

 

עוד באון לייף:

 

שומן טראנס – מה זה בכלל? 

שומן טראנס נוצר כאשר יצרני המזון מוסיפים אטומי מימן לשמן צמחי שהוא חומצת שומן ארוכה ורוויה חלקית.התהליך הזה נועד, בין היתר, על מנת להאריך את חיי המדף של המוצר, וכמו כן מעלה את טמפרטורת ההתכה של השומן כך שהוא הופך לשמן מוצק כמו מוצרי מרגרינה לסוגיהם. כמות קטנה של שומן טראנס נמצאת במזון באופן טבעי, במיוחד במוצרי מזון ממקור בעלי חיים.

 

שומן הטראנס מעלה את רמות הכולסטרול הרעLDL  ומוריד את רמות הכולסטרול הטוב HDL. השפעות אלו מעלות את הסיכון למחלות לב ונמצאו בקשר ישיר גם עם אירועים מוחיים ושינוים התנהגותיים, בהם תוקפנות.

 

 

מעצלנות למוטיביצה ומשם לתוצאות

קארין שי, אם לשניים, נלחמת ב-7 ק"ג מיותרים שיושבים עליה. בואו לקרוא על התהליך שהיא עוברת. בלוג מיוחד

 

 

 

באלו מוצרים יש שומן טראנס?

פופקורן למיקרוגל, בצק עלים, עוגיות, חטיפים, קרקרים, פיצה קפואה, מוצרי בצק מקוררים, מרגרינה – אלו המוצרים שמכילים שומן טראנס.

 

תעשיית המזון נוטה להשתמש בכל מיני חומרים שמטרתם להאריך את חיי המדף של המוצר ולשפר את טעמו בחומרים רבים בהם מונוסודיום גלוטמאט, חומרים משמרים כמו סודיום בנזזואט או ניטרט וחומרים מייצבים כמו סודיום אלגינט שאלו שמות רבים למלח ונתרן.

 

לשנות את המציאות

על ידי חקיקה פרלמנטרית אפשר לנסות להשפיע על התעשייה ולמצוא תחליפים בריאים לשומן הטראנס. מימוש חוק הגבלת שומן הטרנס בישראל בהחלט יכול לשפר את בריאותו של הציבור הישראלי. חוק זה יחייב את החברות המסחריות להוריד את השימוש בשומן טראנס ולמצוא לו תחליפים אחרים.

 

בהעדר חקיקה מתאימה יש להעלות את מודעות הציבור למוצרים עתירי שומן טראנס בתקשורת ובמערכות החינוך. דוגמה טובה היא התכנית  הלאומית להפחתת הנתרן באוכלוסייה שמקודמת בימים אלו על ידי משרד הבריאות, במסגרתה נעשתה פנייה לציבור וליצרניות המזון להפחתת המלח והנתרן במזון.

 

בהערכה שנעשתה בארה"ב ופורסמה ב-2010 בכתב העת NEW ENGLAND JOURNAL OF MEDICINEעלה כי צמצום צריכת מלח ל-3 גרם ביממה תפחית משמעותית תוריד את שיעור מחלות לב, מקרי השבץ במוחי וכמות התקפי לב (תפחית בסך הכול את שיעור התמותה ב-92,000 מקרים לשנה).

 

רוצים לדעת עוד על סיבים תזונתיים ותחושת שובע? לחצו כאן

תגובות (0)
הוסף תגובה