הורים, אתם מחליטים על הילדים שלכם?

זה מתחיל בשלב הקניות. בלית ברירה אנו גוררים איתנו את הילדים לקניה השבועית בסופר. אחרי שנשבענו לעצמנו שניצמד לרשימת הקניות, אנו מוצאים עצמנו בתור האינסופי לקופה, תחומים בקירות של ממתקים שצמד המילים "בא-לי" מהדהד ללא הרף.

 

עוד באון לייף:

 

לפעמים, אנו רושמים איזו הצלחה קטנה – עמדנו בלחץ ולא קנינו את הממתק החדש מהפרסומת. אך בדיוק אז, תופיע בדלת ביתנו הסבתא האוהבת עם אותו ממתק בדיוק.

חשוב להבין, מעבר להיבט החינוכי, התופעה הפכה לבעיה בריאותית חמורה. חוסר גבולות בתחום האוכל תורם לעלייה במגמת ההשמנה של ילדים ובני נוער בעולם כולו. בישראל כל ילד רביעי בגיל הגן סובל מעודף משקל ומחלות של מבוגרים כמו יתר לחץ דם וסוכרת מופיעות כבר בגיל ההתבגרות.

 

 

הפרדוקס הוא כי השמנה מתחילה כבר בגילאים שאנחנו ההורים "מחליטים עליהם". בגיל 5, הילד עוד לא יוצא עם חברים לבילוי בקניון, אנחנו עדיין מלווים אותו לבית של החבר ומתאמים עמדות עם האמא המארחת, אנחנו עדיין אלו שמזמינים לו את המנה במסעדה. השליטה היא רובה אצלנו ושלנו.

 

בשנים האחרונות אנו עדים לשחיקה הולכת וגוברת של הסמכות ההורית ולבלבול של ההורים בנוגע להחלטות חשובות הקשורות לחינוך ילדיהם. הפרסומת לחטיף כמו גם פרסומות אחרות בתחום ההלבשה למשל, עלולים להחמיר את תחושת הייאוש בקרב ההורים בנוגע ליכולת ההשפעה שלהם ולרפות את ידיהם מליטול אחריות. 

 

אז איך עושים את זה? נקודת המוצא היא כי סגנון הורות סמכותי המעניק לילד אוטונומיה בבחירת המזון והכמויות מתוך מה שמוגש לו, תוך הקפדה על אכילה בהתאם לתחושת הרעב והשובע, תקדם הרגלי אכילה בריאים ותמנע השמנה.

 

הצבת גבולות ברורים יעניקו לילד תחושת ביטחון. על ההורה להחליט איזה מזונות יקנה הביתה, מה יכין ויגיש לארוחה, מתי אוכלים והיכן. כל זאת תוך הקשבה, חום ותמיכה בילד. לסמכות ההורית חשיבות גדולה, גם אם, היום, בעידן החופש והמתירנות, השגתה והשמירה עליה קשים עוד יותר.

 

ברמה האופרטיבית, תאמו ציפיות לפני הכניסה לסופר, והגבילו מראש את כמות ומגוון החטיפים בכל קניה. תאמו עמדות עם הורים נוספים לפני ביקור הדדי או ירידה לגינה. מומלץ שלא להתפתות ולקנות דברי מתיקה באריזות ענק או דברי מתיקה שבאים בתפזורת. מול קופסא מלאת שוקולדים הפיתוי קשה ביותר גם למבוגרים. המנעו מלשלוח את הילד מדי יום עם כסף לקיוסק, ונסו לגייס את מחנכת הכיתה ובית הספר ליצירת מדיניות אחידה בכל הנוגע להבאת דברי מתיקה לגן או לכיתה בכדי שילדכם לא יסבול מבלבול.

 

החלטת הרשות השנייה, בעקבות הביקורת הציבורית, כי הפרסומת תשודר רק החל משעות הערב, כשילדים רבים כבר אינם צופים במרקע, נכונה. קהל היעד המתאים לפרסומת הוא אכן ההורים. רק עכשיו צריך להיזהר שעבודה ומאמצים של שנים בהטמעת חינוך תזונתי לא תרד לטמיון. הורים אתם המחליטים האמיתיים.

 

לאתר עמותת עתיד

תגובות (0)
הוסף תגובה