GPS יעזור להורים לעקוב אחרי הילדים?

הרצון שלנו להגן על הילדים שלנו ולדעת מה קורה איתם בכל רגע נתון הוא משהו שמתחיל כבר בעודם ברחם.

 

 יעידו על כך גינקולוגים מתוסכלים רבים שנאלצים להפעיל שוב ושוב את מכשיר האולטרסאונד, רק כי האם לעתיד "לא רגועה" או "חייבת לראות אותו שוב לפני הבדיקה הקרובה". כשהם כבר יוצאים לאוויר העולם, אנחנו מנטרים אותם באמצעות מכשירי הבייבי סנס השונים+אינטרקום (וגם צג טלוויזיה במעגל סגור למהדרין).

 

אם אנחנו היסטריים במיוחד, נתעקש שגם גן הילדים שלהם יהיה "גן שקוף" המאובזר במצלמות רשת המאפשרות לנו לתצפת עליהם בכל רגע נתון. אבל מה אם תוכלו גם לראות את הילדים בכל רגע נתון במהלך היום, ואפילו האם הם בחרדה.

לעקוב אחר הילדים מבלי שהם ירגישו

ניסוי שנערך בימים אלה באוניברסיטת צוקובה שביפן, לוקח את החרדה ההורית הכל כך מובנת צעד אחד קדימה. במסגרת הניסוי, שבו לוקחים חלק עשרה ילדים בני שנתיים עד שש, פיתחו החוקרים מכשיר מיוחד, המבוסס על טכנולוגיית GPS, ושאותו נושאים הילדים על גופם במשך כמה שעות בכל שבוע. המכשיר מנטר את קצב פעימות הלב של הילד, וכן את מה שהילד רואה בכל זמן נתון.

 

ההורים יכולים להיכנס לאתר אינטרנט מוגן בסיסמה, ולצפות ב"יומן מצולם" של תמונות שנלקחו בפרקי זמן קבועים מנקודת מבטו של הילד במהלך השעות הללו. אם קצב הלב של הילד עולה באופן פתאומי, המכשיר מצלם מיד תמונה ושולח התראה אוטומטית לאימייל של ההורה.

 

מעבר לכך שהמכשיר יאפשר לוודא שהילד לא מאוים על ידי מבוגר כלשהו מהצוות או זר חורש רעות, הוא יעזור לאתר תופעות של בריונות או התעללות בקרב קבוצת הגיל.

 

ראש צוות הניסוי, סונג-הי לי (Seung-Hee Lee), הסבירה בראיון ל"NewScientist", שהיה להם חשוב מאוד לעצב מכשיר קליל, שלא יפריע לילדים לשחק ולהשתתף בפעילויות השונות בגן, ושחשוב לא פחות  היה שהילדים יסכימו להסתובב איתו על גופם.

 

המכשיר שעוצב צבעוני, שוקל 97 גרם בלבד, ונחגר על הגוף ברצועות מתכווננות. כדי לצמצם עד כמה שאפשר את אפקט החשיפה לקרינה אלקטרומגנטית, דאגו החוקרים לצמצם את האותות שהמכשיר פולט לכמאית ממה שפולט מכשיר סלולרי ממוצע.

האם לילדים מגיעה פרטיות?

קנג'י קיונאגה (Kenji Kiyonaga), חוקר בתחום בטיחות ילדים באוניברסיטת הנשים ביפן, אמר לאתר כי מדובר בטכנולוגיה פולשנית, אבל לדעתו היא עשויה להתקבל בעתיד הקרוב ביפן בלי התנגדות מיוחדת. "הסטנדרטים של שמירת פרטיות נמוכים כאן" הוא אומר, "בארצות הברית או באירופה עשוי מכשיר כזה לעורר הרבה יותר מחלוקת".

 

לדבריו, למרות שהמכשיר קל, ילד יכול לחוות אותו כמעיק ורודני. לי, כמובן, חולקת עליו: "אני אמא, ולדעתי אם הורה צריך לבחור בין הגנה על הפרטיות של הילד לבין שמירה על ביטחונו, הרוב יבחרו באפשרות השנייה". 

 

בעתיד מתכננים החוקרים לערוך ניסוי דומה בקרב תלמידי בית ספר ביפן, גילאי 6 עד 11, ובשלב זה להוסיף גם מיקרופון זעיר שיוכל להקליט ולאחסן את השיחות שמנהלים הילדים.

 

מוגזם? אולי. אבל כדאי לזכור שכבר בשלב זה, בארצות הברית, באירופה וגם בישראל, הורים רבים מתקינים על מחשבי ילדיהם ועל מכשירי הסלולרי שלהם תוכנות מעקב המנטרות את האתרים שבהם הם גולשים ואת האס אמ אסים שהם שולחים ומקבלים. הטכנולוגיה אמנם משתכללת כל הזמן, אבל העיקרון הוא אותו עיקרון. בסופו של דבר, ההחלטה איפה עובר הגבול היא לחלוטין בידיו של ההורה.   

תגובות (0)
הוסף תגובה