בריטני, ביונסה ואסתי: למה כולן בסכסוך עם אבא?

ביום רביעי האחרון מצאה עצמה הדוגמנית/מגישה אסתי גינזבורג מתעוררת למציאות חדשה. אביה, האדריכל אריק גינזבורג, החליט לתבוע אותה ואת בעלה, עדי קייזמן, משום שלטענתו הם לא שילמו לו את מירב הסכום (מתוך 8 מיליון שקל) שהיו חייבים לו על רכישת הבית שתכנן, בנה ועיצב, ושזיכה אותו בעולם האדריכלות לפרסום רב ולכינוי "הבית הכתום".

עוד באון לייף:

אי אפשר להתעלם מהעובדה שהצלחתה של אסתי בתחום הדוגמנות, אליו פרצה בגיל 8 בפרסומת לתנובה, חייבת הייתה לנבוע מהרבה כשרון ויופי, אבל גם באותה מידה – אם לא יותר – מהורים פושרים שדחפו אותה להצלחה. ובתור אב למי שהצליחה ובגדול, ניכר שאריק בא לגבות את החוב.

למעשה, זו כנראה לא הפעם הראשונה שאריק אוסף תמלוגים. רק בדצמבר האחרון צוטטה גינזבורג כשהיא אומרת שאילולא עזרתה הכלכלית היה אביה חי ברחוב, לכן נראה שלא מדובר פה רק בסגירת חשבונות נקודתית הנובעת מחוסר פרגון מצד האב למערכת היחסים של בתו עם קייזרמן. מה גם שבלעדי אותה מערכת היחסים, גינזבורג מלכתחילה לא היתה יכולה לרכוש את הווילה היוקרתית. אם כן, האם מדובר בדרישה ראויה והגיונית מצד האב שבסך הכול מנסה לחנך את בתו לכבד סולם ערכים שהוא עצמו תבע בתוכה, או שמא מדובר בתאוות בצע גרידא שנועדה להבטיח לאב מקום בחיים עתירי התהילה, ובעיקר העושר, של בתו?

זה באמת לטובתה?

כמובן שגינזבורג לא היחידה שסובלת מיחסים קשים עם אביה, שנעים על הציר המבלבל שבין דאגה לניצול. עולם השואוביז טומן בחובו מקום רב לבעיות בתוך המשפחה. מגירושין של ההורים (כפי שקרה לאחרונה להוריה של מיילי סיירוס) ועד דרישות מוגזמות של הורים לחלוק עם בנותיהן את התהילה כמו גם את הכסף, אין ספק שלא הכול נוצץ כפי שהוא נראה מבעד לעדשות הצלמים בשטיחים האדומים. גם בארץ וגם בחו"ל לא חסרות דוגמאות לאבות שהקריבו לא מעט על מנת להפוך את בנותיהם לכוכבות, ואחר כך דרשו – ולרוב אף לקחו – חלק מכובד מהונן.

אחת המפורסמות שבהן היא בריטני ספירס, שבעקבות המשבר הקשה שעברה ב-2007 כמעט איבדה את משמורתה על בניה. בשלב הקשה ההוא, ביקש אביה ג'יימי לקבל משמורת על בתו ועל כספיה. כיום ניתן לראות שאכן היה מדובר בצעד נבון, ועדות לכך היא ההצלחה המרשימה של בריטני מאז וחזרתה לסטטוס נסיכת הפופ. אבל מאז עברו כמה שנים, ובעוד שרק בשנה שעברה היה נדמה כי ג'יימי מתכוון לשחרר את ביתו לחופשי כחלק ממתנת הנישואין לקראת חתונתה עם ג'ייסון טרוויק, כעת, לאחר ביטול האירוסים, נראה שג'יימי לא רק ממשיך לעשות קופה מההצלחה העצומה של בתו, אלא גם דורש ממנה שתשחרר עוד כמה אלפי דולרים בחודש לכיוונו.

מאז שהפך לאפוטרופוס שלה, מקבל ג'יימי מבריטני 16,000 דולר (כ-56,000 שקל) בחודש. כעת הוא טוען שהסכום הזה לא מספיק לו והוא מבקש להגדיל את דמי הבית שהוא מקבל. על פי הדיווחים של אתר ערוץ הבידור, ג'יימי טען כי "השכירות שלי גדלה באופן משמעותי במהלך שלוש השנים האחרונות", ואי לכך אין לו ברירה אלא לבקש מבתו 800$ (כ- 2800 שקל) נוספים בחודש.

ניכר שלמרות שבריטני בת 32 היא עדיין מתפקדת כדדיז ליטל גירל וייתכן שנוח לה להישאר במצב הזה, שכן לטענת אביה הוא אחראי על לא מעט, החל מתיאומים של הביגוד שלה בהופעות, דרך טיפול בצוות שעובד בביתה ועד סגירת חוזים מול האקס פקטור. כנראה שלמרות השירים שלה, שמעודדים נשים לעצמאות, היא עצמה מתקשה לנהל את עסקיה, או לפחות לשמור על הונה העצום.

דסטניז צ'יילד. צילו: Shutterstock

"הייתי אומרת 'לא' למשהו, והוא בכל זאת היה סוגר את זה"

בניגוד לבריטני, כוכבת העל ביונסה נואלס הינה דוגמא מצוינת למישהי שהצליחה להשתחרר מהניהול החונק של ההורים. במשך כל חייה ביצעה ביונסה כל צעד למנגינתו של אביה, מת'יו, שניהל את הקריירה שלה במשך 21 שנה. מת'יו ואימה של ביונסה, טינה, הם ההורים הפושרים בהא הידיעה, ששמו את כל המשאלות והשאיפות שלהם בבתם ובהצלחה שלה. על מנת להגשים את החלום, מת'יו אפילו עזב את עבודתו בתור מוכר ציוד רפואי כדי לנהל את להקת הבנות הראשונה של ביונסה, "גירלז טיים" (שהפכה בשנת 1990 ל"דסטניז צ'יילד"). בשנת 2011, במקביל לתהליך גירושים כואב של הוריה, החליטה ביונסה לפטר את אביה ולסיים באופן סופי את מערכת היחסים המקצועית ביניהם.

כבר בשנים האחרונות שלהם כמנהל וקליינטית, החלו להישמע אקורדים צורמים בין השניים. ה"דיילי מייל" ציטט את ביונסה מספרת כי "לקח לי ולאבא שלי זמן כדי להגיע להבנה. כשהגעתי לגיל 18 והתחלתי לטפל קצת יותר בעסקים שלי, הוא נכנס לשוק והיו לנו בעיות. הייתי אומרת 'לא' למשהו, והוא בכל זאת היה סוגר את זה. ואז הייתי צריכה לעשות את זה כי אחרת הייתי נראית רע. היינו רבים לפעמים ולקח כשנתיים, עד שהגעתי לגיל 20, בשביל שהוא יבין ש'היא מבוגרת עכשיו, ואם היא לא רוצה לעשות משהו, אני לא יכול להכריח אותה'".

כאמור, כמה שנים אחרי זה, קיבל מת'יו מכתב פיטורים. בראיון לאופרה ווינפרי סיפרה ביונסה כי מערכת היחסים ביניהם עדיין "מלאה באהבה", אבל מהר מאוד הגיעו השמועות על גניבות כספים מצד אביה. ביונסה נשארה אצילית כתמיד ושמרה על זכות השתיקה. יחד עם זאת, עם קריירה שרק מגיעה לשיאים חדשים, היא הצליחה להוכיח גם בלי מילים שהיא ממש לא צריכה את היד של אבא. אולי כי כעת היא אוחזת בידו החסונה של בעלה, ג'יי זי (שהוא גם אחד מהמפיקים המוזיקליים הכי עסוקים ועשירים בארה"ב).

דמי לובאטו. צילום: Shutterstock

"זה מבאס כשאת צריכה לחתוך את אבא שלך מהחיים"

אסתי, בריטני וביונסה הן לא היחידות שנדחפו לתעשייה הנוצצת על ידי הוריהן עוד לפני שידעו לעמוד על דעתן, ואז נאלצו להתמודד עם אבות שאיבדו את דעתם שלהם בגלל ההצלחה. דרו ברימור, שהתחילה את הקריירה בגיל המופלג של 11 חודשים, שיתפה לא פעם ביחסיה הסבוכים עם אביה; אנג'לינה ג'ולי מנהלת עם אביה, השחקן ג'ון וויט, את אחת ממערכות היחסים המסובכות ביותר בהוליווד, זאת לאחר שבגיל 7 הופיעה לצדו בסרט; ולינדזי לוהן נאלצת אחת לכמה חודשים לשמוע מה הפעם סיפר אביה לתקשורת ובתמורה לאיזה מחיר. גם הזמרת דמי לובאטו, שהתחילה לשחק בגיל 10, סיפרה לא פעם על הנתק שנוצר עם אביה. לפני מותו היא התראיינה למגזין לטינה ואמרה כי "לפעמים יש אנשים בחיים שלך שאת צריכה לחתוך אותם החוצה. זה מבאס כשזה אבא שלך".

ואכן, מסתבר שבמקרים רבים, בין אם הן רוצות זאת או לא, הדרך היחידה של כוכבות

רבות להגיע לעצמאות אמיתית היא על ידי ניתוק מהאבות שעזרו להן להשיג את ההצלחה. כנראה שכשמראש מסתכלים על הבנות כעל סוג של השקעה, אין מנוס מלדרוש את הרווחים כשהן סוף סוף מגיעות אל הפסגה. אלא שבשלב מסוים על אב להיזכר שלפני הכול, בתו בן אדם – כזה עם רגשות ורצונות – ולא רק תרנגולת מטילת ביצי זהב ואייטמים רכילותיים שאפשר להציע לכל המרבה במחיר.