7 מיתוסים שכיחים על מים

הם שקופים, אין להם טעם או ריח, אבל הם טעם החיים: מי השתיה, שמהווים כשישים אחוז ממשקל גופינו, הם נוזל חיוני שבקצב החיים המהיר בה אנו חיים אנחנו שוכחים לעיתים, או לא מספיקים, לצרוך אותו בכמות הנדרשת.

 

עוד באון לייף:

·         כמה מים אנחנו באמת צריכים לשתות?

·         תזונה בלי מים: זה אפשרי?

·         מים יעזרו לכם לרזות  

 

עדי גודל-סולומון, דיאטנית קלינית, מסבירה: "למים תפקיד נרחב בגוף והם תורמים לחילוף החומרים. למזלנו, יש לנו אפשרות לקבל סימן מובהק מה מצבינו מבחינת צריכת המים היומית באמצעות הליכה לשירותים. שתן כהה ומרוכז הוא איתות מהגוף שלא שתית מספיק ושתן שקוף- מעיד על צריכת מים מספקת. חשוב שנבדוק וננתר את עצמנו".

מיתוסים בנושא צריכת המים שלנו, שצצים חדשות לבקרים, יוצרים לעיתים בלבול ואנחנו לא יודעים אם ההתנהלות שלנו נכונה, מועטה או מוגזמת. הגיע הזמן לעשות סדר:

 

 

המיתוס: בחורף צריך לשתות רק כשמרגישים את הצמא

האמת: לא נכון

גודל-סולומון: "בחורף פחות מתחשק לשתות מים כי הם קרים ולא נעימים. צריך להבין שצמא זו הרגשה מתקדמת שכבר התחילה התייבשות ולא צריך לחכות לזה אלא לשתות במהלך כל היום. עוד לפני התחושה של הצמא ייתכן שנרגיש עייפות והסמקה בפנים, עצבנות, כאבי ראש ולכן לא כדאי להגיע למצב כזה, אלא פשוט להקפיד ולשתות".

 

מיתוס: אפשר ואף רצוי לשתות מים כמה שרוצים וללא הגבלה

האמת: לא נכון

מתהלכים צמודים לבקבוק מים? זה טוב אבל לא להגזים. גודל-סולומון: "שתייה של מים בכמות מוגזמת עלולה לגרום לעומס על הכליות ולדלל את רמת המלחים בגוף, בעיקר את הנתרן" .

אז כמה לשתות? הכמות המומלצת היומית לאישה עומדת בין 8 ל-10 כוסות או בין ליטר וחצי לשני ליטרים ביום. גודל-סולומון מסבירה כי כמות צריכת המים היומית תלויה גם במידת הפעילות היומית וכי אישה בהריון או מניקה צריכה לצרוך יותר וצריכה לשאוף להגיע לעד 12 כוסות מים ליום.

 

צילום: shutterstock

 

מיתוס: מים יכולים לבטל תחושת רעב או חשק לנשנש

האמת: בחלק מהמקרים

סיימתם ארוחת ערב טובה אבל אתם עדיין רעבים ומחפשים משהו לנשנש. חוויה מוכרת לכולנו. אך ייתכן מאוד כי תחושת הרעב שאתם חווים היא מוטעית. מסבירה גודל-סולומון: "מרכז הצמא ומרכז הרעב במוח קרובים פיזית זה לזה. יש מחקרים שמראים שלעיתים אנחנו מתבלבלים וחושבים שאנחנו רעבים כאשר בפועל בעצם אנחנו רק צמאים. בבלבול הזה בתחושות אנחנו מחבלים לעצמנו בתזונה כי אנחנו אוכלים עוד משהו כשפועל אנחנו מעשה צמאים בלבד".

 

למרות הבשורה שבעניין, עוד מוקדם לשמוח. שמרית הלר, דיאטנית קלינית   Msc, Rd: "המחקרים חלוקים בעניין. ישנם מחקרים שאפילו מדברים על כך שצריכת מים יכולה להשפיע גם על הארוחה שאחרי. אבל כל אחד והראש שלו. יש כאלה שממש צריכים להפעיל את הלסתות כדי להרגיש שובע".

 

סיימתם לאכול ובא לכם לנשנש? עצרו רגע וחשבו אם שתיתם מספיק היום. שתו כוס מים ואפילו שתים והמתינו עשר דקות. ייתכן מאוד שהחשק לנשנש יחלוף כי הרוויתם את הצמא וזה מה שהיה חסר לכם בגוף, ולא פרוסת עוגה. אם עדיין בא לכם משהו בצורת אוכל, לכו על פרי או יוגורט דל שומן.

 

מיתוס: מים בטעמים זה כמו מים רגילים ועוד עם ויטמינים

האמת: לא נכון

גודל-סולומון: "לשתות מים בטעמים זה כמו לשתות מים חמים ולהוסיף להם שתי כפיות סוכר. הם אמנם מכילים פחות קלוריות משתיה ממותקת אחרת אבל הם מים ממותקים לכל דבר".

 

אז עם מה נרווה את צימאוננו? בנוסף למים, גודל-סולומון ממליצה על תה צמחים ללא קפאין. ולמי שלא אוהבת מים, היא ממליצה להוסיף להם נענע או פלח של לימון או תפוז כדי לתת את הטעם.

 

מיתוס: שתיית מרקים, מיצים וקפה לא נחשבים כחלק מצריכת הנוזלים היומית כי הם לא מים

האמת: לא נכון

הלר: "כל דבר שהשתמשו במים כדי להכין אותו נחשב בצריכה היומית של מים ולנוזלים. מבחינה קלורית זה כבר משהו אחר: אם הנוזל שצרכת עתיר קלוריות, יש להתייחס אליו גם כאוכל ולבדוק אותו בשיקלול הקלורי היומי וגם אל מול כמות ותדירות הכושר שאת עושה".

אגב, גם השייקים והאייסים הפירותיים שאנחנו אוהבים לקנות לעצמנו בקניון וחושבים שהם בריאים יכולים להיות אסון קלורי אם לא נצרוך אותם בחוכמה, או כפי שמסבירה גודל-סולומון: "בכוס גדולה של שייק פרי טבעי יש בין 4 ל-6 פרוסות לחם או בין 12 ל-15 כפיות סוכר. השייקים מאוד מקפיצים את רמת הסוכר וגם מעלים את רמת השומנים בדם וזה גורם להשמנה. ככזה, המנה המומלצת היומית היא של כוס חד פעמית".

 

מיתוס: שתיה לא מספקת עלולה לגרום לעצירות ולבעיות במערכת העיכול

האמת: נכון

הלר: "יותר ויותר אנשים אוכלים היום מזון בריא וצורכים סיבים תזונתיים שנמצאים בפירות, ירקות ובלחמים ודגנים מחיטה מלאה. אם לא שותים מספיק, בעיקר בצריכת מזונות אלה, נוצר בקיבה פקק ויש מצב שבו אין מעבר כמו שצריך של האוכל כלפי מטה כי לצואה דרושים נוזלים על מנת שתתרכך".

 

מיתוס: מים תורמים לתחושת חיוניות וטובים לעור

האמת: נכון מאוד

מחקרים מראים כי שתיית מים יכולה להועיל לתפקוד הקוגנטיבי שלנו. צריכת מים מספקת עושה אותנו פחות עייפים, מפחיתה כאבי ראש ומשפרת את מצב הרוח ואת תחושת החיוניות. חשה עייפה וחמוצה? אולי את פשוט לא שותה מספיק. קחי כוס מים. זה גם יטיב וישפר את לחות עורך. אם את עסוקה מידי, התקיני לך במחשב או באייפון אפליקציה שתקפוץ כל פעם שהגיע הזמן לשתות כוס מים. אבל אל תצפי שהאפליקציה גם תשתה את המים בעבורך. זה כבר התפקיד שלך.

תגובות (0)
הוסף תגובה