מה אפשר ללמוד על נשיות מטרנסקסואליות

אנחנו רגילות לחשוב על הטרדות מיניות כעל אירועים סינגולריים שמפריעים לרצף החיים הרגיל, אבל למעשה הן חלק אינטגרלי ממנו. הן קורות באופן כה יומיומי, שאנחנו כבר לא מודעות לאוטומטיות שבה אנחנו מתמודדות איתן. באופן אירוני, הצלחתי להבין את זה דווקא דרך מי שלא נולדה כאישה.

 

עוד באון לייף: 

 

עיניי נפקחו לכך ערב אחד, שבו הלכתי במעלה רחוב צר עם פטריק, בחור גרמני בלונדיני, תכול עיניים ונמוך, עם פנים של ילדה, שהתחיל לאחרונה להתחבר לצד הקווירי שלו וללבוש בגדי נשים ברחוב. באותו ערב הוא לבש מכנסונים ורודים וחולצה מתנפנפת. באיזשהו שלב ראינו גבר הולך מולנו על אותה מדרכה, מהצד של פטריק. פניו של האיש עטו ארשת שמשמעה "אני הולך להטריד אותך מינית עכשיו".

 

הסיטואציה הזו וודאי מוכרת לכולן, ומה שבדרך כלל עושים על מנת להתמודד איתה זה לפנות לו את הדרך, כדי להימנע מתרומותו של הטיפוס לשגרת יומינו. באותו ערב לא היה ניתן לחצות את הכביש, אז כדי לאפשר לפטריק להתרחק ממנו מעט, ירדתי לכביש ופיניתי לו מקום על המדרכה. פטריק לא שם לב בכלל לסיטואציה, ותוך מספר שניות קרה הצפוי מראש: האיש, שהיה גדול בהרבה, עשה מחווה שניתן לכנותה מצמוץ שפתיים + תנועה גסה לכיוון איבר המין של פטריק ממרחק אפס. מיותר לציין שהוא די נבהל.

 

יותר מאוחר, שאלתי אותו למה הוא לא התרחק מהאיש על המדרכה כשהוא ראה שפיניתי לו מקום. הוא אמר שהוא ראה אותי יורדת לכביש, אבל לא הבין למה. הוא בכלל לא ראה שהאיש הולך להטריד אותו. "אני גבר לבן ובלונדיני בגרמניה. אף אחד פה לא מתעסק איתי ברחוב כשאני לובש בגדי גברים. בכלל לא עולה בדעתי להיזהר מאנשים ברחוב. אני צריך להתרגל לרעיון שמשהו יכול לקרות ולהיזהר יותר," הוא אמר. ואז הבנתי שאני בעצם חיה תחת איום מתמיד של הטרדה מינית, תמיד מחשבת באופן אוטומטי ממי כדאי להיזהר ונוקטת באמצעי המתאים לסיטואציה – אם זה להשפיל מבט, להתרחק, להתקרב לידיד הרנדומלי שלידו אני בדיוק נמצאת, או אם אין לאן לברוח, לתכנן את התגובות שלי מראש. לגבר לרוב אין בעיות כאלה, אבל למי שהתחיל את חייו כגבר ועכשיו הוא אישה, נפתח עולם שלם שלא מסתכם רק בהופעה חיצונית וסגנון חיים, אלא גם של הטרדות ואפליה.

 

ההטרדה המינית הראשונה כאישה

את המשך השיעור הזה למדתי ממליסה, בת 30 מצפון קרוליינה שהכרתי כשהיא עוד חיה כגבר, בימים בהם שתינו היינו פעילות בתנועת אוקיופיי (המקבילה האמריקאית למחאה החברתית).

 

מליסה היא טרנסקסואלית. היא נולדה עם מוח של אישה בגוף של גבר, וכיום היא נוטלת הורמונים כדי להידמות גופנית יותר לאישה שהיא. על קיר הפייסבוק שלה תמיד ניתן למצוא פוסטים בנוגע למצב החברה, ההון והממשל בארה"ב, אך גם בקשר למיזוגניה ולהטבא"קופוביה. בין השאר היא מעלה לפיד שלה תהיות כמו "למה מפנים אצבע מאשימה כלפי קורבנות אונס?", "מה פתאום שגברים יחליטו על זכותה של אישה לעשות הפלה?", "למה מדירים נשים בטענה המטופשת שהן מסיחות את דעתם של גברים?" ו"למה אישה שאוהבת מין נחשבת נחותה יחסית לגבר שאוהב מין?". אין ספק שברגע שמליסה התחילה להראות את עצמה לחברה כאישה, היא החלה להיחשף גם לצדדים הקשים של הקיום הנשי, ולכן גם למחות נגדם.

 

מליסה. ניסתה להיות "גבר"

 

המפגש הראשון שלה עם הטרדה מינית כאישה היה רק חודש לאחר שהתחילה להופיע כאישה בחיי היומיום. "זה היה מאוחר בלילה ובדיוק יצאתי מדירה של חברה", היא משחזרת. "ארבעה גברים ראו אותי מרחוק והתחילו לשרוק ולהתקדם לכיווני. הייתי די מבוהלת. זה מצב מאיים עבור כל אישה, אבל פחדתי שהם יגלו שאני טרנסית ואז יהיה סיכוי הרבה יותר גבוה שאותקף".

 

החששות של מליסה נובעים משיעור התקיפות (על רקע מיני או טרנספובי) הגבוה במיוחד שסובלות ממנו טרנסקסואליות יחסית לשאר הנשים. רק בתחילת ינואר הותקפה טרנסית בספריי פלפל, שוקרים חשמליים ומכות בידי לא פחות מ-11 שוטרי מג"ב בתל אביב. שחרורם למעצר בית בטענה שמדובר ב"מעשה קונדס" מהווה דוגמה בוטה ליחס המזלזל שהן זוכות לו מהרשויות ומהחברה.

 

"לפני המעבר לא היה לי מושג עד כמה עמוקים שורשי הפטריארכיה בחברה. ואכן, קשה לקלוט באיזו עליונות מתנהגים גברים רבים כל כך", היא מספרת. מליסה משתפת בהתנהגות שלה לאורך השנים בהן חיה בניסיון "להיות גבר": "החברה התנתה אותי למבט גברי (male gaze, ג.ש.). ההתנהגות הזו אומנם מושפעת מרמת הטסטוסטרון בדם, אבל גם הרגשתי שזו התנהגות שהחברה ממש מעודדת, אם זה בנים שמעירים זה לזה דברים כמו: 'יו, תראה איזה תחת יש לזאתי', או אם זו תנועת המצלמה בסרטים. עכשיו אני נמנעת מכך באופן אקטיבי, וגם הטיפול ההורמונלי עוזר. אבל אני די מזועזעת מזה שפעם היתה לי בעיה עם זה".

 

תמיד אישה

בפייסבוק של מליסה אני נחשפת לא רק לתהליך האישי שהיא עוברת, אלא גם לדברים שלא ידעתי על החיים של עצמי. הפוסטים שלה הסבו את תשומת לבי לתופעות כמו השיעבוד הקשה לאידאל היופי, אפליות מטופשות, כמו האיסור החמור על אישה להפליץ ולירוק, ונורא שבעתיים: האופן שבו מחנכים נשים לאמץ יציבה כנועה ומפוחדת (ידיים ורגליים שלובות, דיבור בקול שקט, השפלת מבט והתנהגות מתונה) ולגברים לתפוס מקום במרחב, להישיר מבט, לדבר בקול, ובאופן כללי, להראות שהם הבוס.

 

"בבית גידלו אותי בגישה פמיניסטית, וכשנכנסתי לתהליך המעבר ידעתי שלאידאל היופי אין משמעות. לכן הבטחתי לעצמי לאהוב את הגוף שלי ולא משנה איך הוא נראה. זה היה הרבה יותר מאתגר ממה שחשבתי. כל פעם הייתי אומרת לעצמי: 'אני אוהבת את הגוף שלי חוץ מ…' ואז נכנסת לאובססיה על משהו. אני יודעת שכאשה שופטים אותי יותר על פי ההופעה שלי מאשר כגבר". 

 

ואם כבר נגענו בפמיניזם ובהופעה חיצונית, חשוב לציין שבמקרים רבים נתקלות נשים טרנסקסואליות בתופעה שזכתה לכינוי טרנס-מיזוגניה. המבט הרענן שלהן על החיים כאישה והמוטיבציה לפעול לא תמיד זוכים להערכה בקרב חוגים פמיניסטיים. לעתים קרובות הן נתקלות בהאשמות שונות, חלקן סותרות, מצד פעילות המתקשות לקבל אותן כנשים וכפמיניסטיות. בין השאר טוענים כי נשים טרנסקסואליות המאמצות מראה והתנהגות נשית בינארית גורמות לקיבוע הפטריארכיה. בו בזמן טרנסיות הנוהגות באסרטיביות מואשמות בעליונות גברית ובחוסר יכולת מולדת להבין את משמעות הפריבילגיה הגברית.

 

חשת אי פעם עוינות או אפליה מצד פמיניסטיות?

"בהחלט. בתנועה הפמיניסטית בכללותה יש הרבה גישות שונות מאוד כלפי טרנסקסואליות. אני מבינה את מאיפה מגיע הטיעון כי מגדר הוא מבנה חברתי, ואני בעצם גם מסכימה איתו. אבל אני לא חושבת שטרנסקסואליות נובעת ממגדר. פשוט נולדתי ככה. בביקורת הפמיניסטית על טרנסקסואליות יש הרבה הנחות מוטעות. איך הן לא רואות שטענות כמו: 'כל הטרנסקסואליות מנציחות סטריאוטיפים מזיקים על נשיות' מבוססות בעצמן על הכללה? כל מי שפגשה אותי תצחק אם יגידו לה שאני 'אישה סטריאוטיפית'".

 

מילון מונחים:

טרנסקסואלית (טרנסית, טרנסיות): אישה שנולדה עם אברי רבייה גבריים ומוח של אישה. מדובר בתופעה המתרחשת בשעת התפתחות מוח העובר ברחם. פעמים רבות הן מקבלות טיפול הורמונלי המקל על תחושת אי ההתאמה הפיזיולוגית ומאפשר להן להשתלב בחברה כאישה. לעתים הן אף מבצעות ניתוח לשינוי מין. יש כאלה המסתפקות בהופעה נשית ללא טיפול רפואי.

טרנסקסואל (טרנס, גבר-טרנס, טרנסים): גבר שנולד עם אברי רבייה נשיים ומוח של גבר. כנ"ל.

טרנסג'נדר, טרנס*: כל סוגי הטרנסקסואליות המוזכרים לעיל, כולל כל מי שחי/ה מחוץ למוסכמות המגדר בו נולד/ה.

מעבר: המעבר מהופעה ומבנה הורמונלי התואמים את אברי הרבייה המולדים לכאלה התואמים את מבנה המוח והתחושה הפנימית.

מגדר בינארי: תפיסה מיושנת, לפיה יש רק שני מגדרים: גברים ונשים, כשלכל אחד מהם תפקיד חברתי והופעה חיצונית מוגדרים מראש וסטריאוטיפיים.

להטבא"ק: לסביות, הומואים, טרנס*, ביסקסואליות/ים, אסקסואלים/ות וקוויריות/ים – שם כולל לקהילה הקוראת תיגר על מודל המיניות ההטרוסקסואלית והמגדר הבינארי.

מבט  גברי (male gaze): מונח בסוציולוגיה וקולנוע המתאר את האופן בו גברים נוטים לנעוץ מבטים בחלקי גוף של נשים באופן שאינו הולם את הסיטואציה. הדבר מתבטא לעתים קרובות בתנועת מצלמה המתמקדת בחלקי גוף של אישה ללא קשר לדמות או לעלילה.

תגובות (0)
הוסף תגובה