האתגרים הייחודיים שגיל המעבר מזמן לך

גיל המעבר מזמן עמו אתגרים חדשים ובלתי פשוטים: הגוף משתנה, הילדים עוזבים את הבית, הזוגיות מתגלה מחדש לטוב ולרע והקריירה יכולה להימצא בנקודת מפנה. זוהי הזדמנות לשינוי ושדרוג משמעותי בחיים אך לא תמיד קל לראות ישר את היתרונות ולמנף אותם והתקופה הזו עשויה להוות נקודת משבר לאישה ולכל מה שהכירה עד כה.

 

עוד באון לייף:

 

עד כה היית אימא פעילה ולפתע הילדים כבר גדולים ולא זקוקים לך. לתופעה הזו, שעוברת על כל אם בגיל המעבר, קוראים: 'תסמונת הקן המתרוקן'. כפי שמסבירה ד"ר טלי וישנה, פסיכיאטרית: "העזיבה של הילדים מלווה גם בשינויים בפריון של האישה, שיש נשים שלוקחות אותו מאוד קשה. אך היציאה של הילדים מהבית פירושה פרק חדש בחיים ואפילו שלב חדש בקריירה. הרבה נשים מתחילות את רוב הקריירה שלהן בשלב זה או עושות שינוי תעסוקתי כי הן יכולות לצאת ליותר שעות עבודה מחוץ לבית".

 

היציאה של הילדים מהבית משפיעה גם על הזוגיות: כשהבית מתרוקן, פתאום יש יותר זמן לשהות במחיצת בן הזוג, ואת מגלה אותו נטו מחדש לטוב וגם לרע. אך זוהי הזדמנות ליהנות ביחד וללמוד להכיר האחד את השני מחדש, לצאת ליותר חופשות, לפתח תחביבים משותפים וליהנות מהחיים בלי שצריך לשכור בייביסיטר או להיסחב עם הרבה תיקים בשביל הילדים.

 

לגיל המעבר יתרונות ברורים אך לאישה לא תמיד קל לראות זאת, כפי שמסבירה ד"ר וישנה: "חלק מהנשים מתקשות להתמודד עם השינויים הללו ועם העובדה שמדובר בפרק חדש בחיים. נשים שביססו את הקריירה שלהן למשל על יופי והיו מאוד נשיות עלולות לחוות את גיל המעבר כאובדן הנשיות ובצורה קשה מאוד. גם ההיפוך בתפקידים שבו הבת הופכת לאם יכולה לגרום למשבר אצל האם ואפילו לקנאה בפוריות ובנעורים של בתה".

השינויים החברתיים מלווים גם באתגרים גופניים שלא היו מוכרים עד כה. את גם הופכת להיות יותר מועדת למחלות לב, לחץ דם  ואוסטאופירוזיס וגם יש את השינויים ההורמונאליים איתם את נאלצת להתמודד בעל כורחך. ד"ר וישנה: "בגלל השינוי ההורמונאלי בגיל המעבר יש סיכוי גם לקושי נפשי. מה שהופך את זה לקשה יותר זה שאין פה אירוע מכונן בחייה של האישה, כמו לידה שבה יש שינוי הורמונאלי אבל יש גם חופשת לידה כדי להתמודד. בגיל המעבר האישה נאלצת להתמודד עם שינוי הורמונאלי תוך כדי תפקוד חברתי מלא והאפשרות שלה לבטא את הקושי תהיה בצורה הרבה יותר קטנה כי היא לא תרגיש נוח לומר בחברה למשל שיש לה גלי חום".

 

השינוי ההורמונאלי בגיל המעבר, שכרוך גם בירידה בסרוטונין במוח, יכול אפילו לגרום לאישה לשנות את התנהגותה מהקצה אל הקצה. ד"ר וישנה: "השינוי ההורמונאלי יכול להשפיע על מצב הרוח, גורמים גופניים שיכולים לגרום לאישה בגיל זה לתחושה לא טובה לרוב מזוהים מאוחר אם בכלל ואז זה יכול לגרום אצל האישה לדיכאון, חרדה או זעם שאפילו מלווה בהתפרצויות וההתנהגות ממש הופכת להיות לא אופיינית לאותה אישה עד כה". ד"ר וישנה אף מסבירה כי במצב של דיכאון וחרדה, עלולות גם להתגבר מחלות כאב כרוני כמו פיברומיאלגיה וכי הדיכאון יכול לגרום להפרעה בתיאבון או לתיאבון מוגבר שיכולים להשפיע על מימדי הגוף בגיל המעבר, שבו יש נטייה גם ככה לעליה במשקל.

 

אך אל ייאוש. יש הרבה דברים שניתן לעשות כדי להתמודד ולפתור. אחד הדברים החשובים שאת יכולה לעשות למען עצמך זה הזיהוי. ד"ר וישנה: "זהי ממה את סובלת ואז ניתן יהיה לטפל. אישה צריכה להבין שכשההתנהגות משתנה זו לא גזירת גורל וכפי ניתן לטפל ולחוש הקלה תוך מספר שבועות ואפילו תוך ימים".

 

ד"ר וישנה מדגישה כי הטיפול היעיל ביותר למצבים נפשיים בגיל המעבר הוא שילוב בין טיפול פסיכולוגי שיחתי לטיפול תרופתי. זאת מעבר לטיפול ההורמונאלי שמומלץ אך ורק לנשים שלא בסיכון גבוה לסרטן השד.

 

הטיפול התרופתי בדיכאון יכול לבוא ממשפחת ה-SSRI (תרופות כגון: ציפרלקס או לוסטרל). משפחה נוספת של תרופות שמטפלות גם בדיכאון ובחרדה וגם בכאב הכרוני שיכול להיות מועצם בעת הדיכאון הן תרופות ממשפחת ה-SNRI(למשל: סימבלטה ואיקסל). לרבים מאיתנו יש דעות קדומות כנגד השימוש בתרופות הללו אך ד"ר וישנה מסבירה: "לרוב הטיפול התרופתי הוא למספר חודשים בלבד. אם מפסיקים אותו בהדרגה ופועלים על פי הוראות הרופא לא אמורות להיות תופעות לוואי".

 

בימינו יש מגוון של טיפולים פסיכותרפיים, חלקם ארוכי טווח וחלקם קצרי מועד ומתבססים בעיקר על הקניית הרגלים והתנהגויות נכונות למצב. ד"ר וישנה: "בגלל שגיל המעבר הוא תחילתו של שינוי בחיים, אני ממליצה על טיפול שיחתי ארוך טווח. המטרה היא למצוא משמעות ולהגיע לתובנות שיעזרו לנו לשפר את איכות חיינו ולכן אני ממליצה על שיחה של פעם בשבוע לאורך זמן. בגיל המעבר החיים משתנים ושווה להתאים את עצמנו לשינוי הזה ולטפל בו לטווח הארוך".

 

והכי חשוב שתזכרי שגם בגיל המעבר אפשר לעשות מהלימון לימונדה, ושעכשיו תוכלי לעשות רק מה שאת אוהבת. ד"ר וישנה במסר מעצים: "הגידי לעצמך: 'אני משנה את החיים שלי ליותר טובים' ונצלי את הטיפול ואת השנים האלה להרוויח מזה שינוי משמעותי. גיל המעבר מאפשר לאישה לעשות המון דברים שלא יכלה לעשות קודם לכן. שינוי הורמונאלי הוא פתח להבין שאת בפאזה אחרת לחיים שבה את יכולה ליהנות ולהגשים חלומות עם יותר כוח מניע. זכרי שאחרי הסימנים הפיזיים נשארת אישה עם הרבה כוחות ועם תוחלת חיים יותר ארוכה משל גברים ועם עוד הרבה מאוד שנים לעשות דברים".

מתלבטת לגביי השינויים הנפשיים והגופניים בגיל המעבר? לייעוץ עם רופא מומחה לחצי כאן

תגובות (0)
הוסף תגובה