כל מה שכדאי לדעת על הטיפול ההומאופתי

כבר כמה שנים הולכת ההומאופתיה ואוספת עוד ועוד מעריצים הנשבעים על השיטה. בקרב חולים כרוניים היא כבר הפכה לתרופה לגיטימית ואפילו במדפי הפארמים אפשר למצוא מוצרים המבוססים על השיטה, כך שגם אם הממסד הרפואי עדיין מתקשה לקבל אותה, בטענה שהיא תלויה במידת האמונה, את הגושפנקא שלה היא מקבלת מלמטה, מהמטופלים עצמם. יחד עם זאת, לאחרונה החלו להתפרסם מחקרים שמוכיחים את יעילותה של השיטה, ולכן החלטנו שהגיע הזמן לבדוק מה בעצם מסתתר מאחורי ההומאופתיה.    

 

עוד באון לייף

 

"ההומאופתיה היא תורה טיפולית, שפותחה על ידי ד"ר סמואל האנמן מגרמניה לפני יותר מ-200 שנה", מסבירה יהודית עמרה, הומאופתית בסופר-פארם, "התורה פותחה בעקבות ניסיונו הרב כרופא קונבנציונלי וחיפושו אחר דרכים לא קונבנציונליות לרפא אנשים. ד"ר האנמן הבין שהרפואה הקונבנציונלית כפי שהייתה מיושמת בתקופתו, אינה מסייעת לריפוי והוא החל לערוך מחקרים רבים. עם בין השאר הוא גילה ששימוש בכינין שנועד לרפא קדחת מפתח סימפטומים של המחלה עצמה אצל אדם בריא, והבין שיש עיקרון בטבע לפיו כל התרופות היעילות גורמות אצל אדם בריא לסימפטומים דומים למחלה אותה הן מרפאות". לדברי עמרה, זו הייתה פריצת דרך של ממש והאנמן גיבש את העיקרון הראשון בהומאופתיה – דומה מרפא דומה.

 

"בהמשך הוא גילה וגיבש את העיקרון השני – עקרון הדילול, שמהווה היום את סלע המחלוקת העיקרי בין הממסד הרפואי הקונבנציונלי לממסד הרפואי ההומאופתי", מסבירה עמרה, "בהומאופתיה לוקחים את החומר ומדללים אותו ודווקא כך, בניגוד להיגיון המובהק, יש לחומר יותר השפעה ועוצמה".

 

עמרה מסבירה כי העיקרון השלישי בהומאופתיה מוכר גם מתפיסות אלטרנטיביות אחרות, דוגמת הרפואה הסינית, והוא, למעשה, שימוש בגישה ההוליסטית, דהיינו לא מטפלים רק באיבר חולה אלא מטפלים בבן אדם ובעזרת הרמדי (כך מכונה תרופה הומאופתית) "מתניעים" את המערכת החיסונית ואת האיזון הטבעי של הגוף כדי שירפא את עצמו. "העלמת הבעיה ולא רק העלמת הסימפטום", זו אחת הסיסמאות השגורות בפי מטפלים הומאופתים.

 

 

ד"ר יעקב פריד (M.D), רופא הומאופת הגיע להומאופתיה הישר מחיק הרפואה הקונבנציונלית, אחרי ששימש שנים כרופא משפחה, והוא מאמין גדול בשילוב שיטות טיפול כדי להגיע לתוצאות הטובות ביותר שאפשר. כפתיח לדבריו הוא מדגיש שהומאופתיה היא לא פחות ממהפכה תפיסתית לא רק כשיטת טיפול יעילה, אלא בכל ההתייחסות לחומר. "בכל השיטות האלטרנטיביות יש עיסוק בחומר כזה או אחר, למשל צמחי מרפא, אבל בהומאופתיה חסר היסוד החומרי ולכן היא לא מובנת ולא תופסת את המקום המכובד שלו היא ראויה בהיסטוריה הרפואית", מסביר ד"ר פריד. "הבסיס של ההומאופתיה הוא דילולים של החומר עד כדי הגעה לרמה לא חומרית וזה משגע את הממסד הרפואי הקונבנציונלי המבוסס על תרופות וחומרים כימיים כאלו ואחרים. לכן, אנשי מדע ואני בהם, טוענים שיש מימד רוחני בטיפול, רק שאין לנו עדיין את הכלים המדעיים להוכיח את זה. הדגש הוא על עדיין. המצב כעת משול לנוכחותם של חיידקים ווירוסים טרום המצאת המיקרוסקופ, וברור שבעתיד נוכח להוכיח את יעילות השיטה גם בכלים מדעיים קונבנציונליים, אבל לעת עתה אפשר רק להתפעל מרשימה ארוכה של מטופלים שחייהם השתפרו לאין שיעור בזכות ההומאופתיה".

כדי להוכיח את עמדתו, פרסם לאחרונה ד"ר פריד, יחד עם ד"ר אבי אביטל, מחקר העומד בכל קנה מידה מדעי קונבנציונלי המוכיח חד משמעית שיש אפקט לריפוי ההומאופתי.

 

מתי לפנות לטיפול הומאופתי?

עמרה וד"ר פריד תמימי דעים שהומאופתיה עשויה לסייע לכל מקרה בחיים, ובייחוד בקרב אוכלוסיות שבדרך כלל נמנעות מטיפול תרופתי כמו נשים בהריון, תינוקות, ילדים ואנשים הנוטלים תרופות כרוניות. עבור כל אלו מדובר בשיטה בטוחה לגמרי לשימוש, ללא תופעות לוואי.

 

"ההומאופתיה נחלקת לשניים: בעיות חוזרות/עמוקות שדורשות ייעוץ ותשאול הומאופתי מקיף אצל מטפל, שבסופו הוא מתאים רמדי ספציפי שנרקח במיוחד עבור המטופל, בהתחשב בכל הנתונים שנאמרו בפגישה הארוכה. לשם המחשה, פגישה אצל הומאופת נמשכת יותר משעה, לעומת 15-5 דקות אצל רופא קונבנציונלי בקופת חולים", מסבירה עמרה. "הסוג השני של ההומאופתיה היא מעין עזרה ראשונה שנמצאת על המדף ונגישה לכל אחד. מדובר במגוון רב של תרופות שפותחו במיוחד לשימוש בטוח והן מטפלות בצינון, נדודי שינה, חרדות, תופעות של גיל המעבר, אלרגיות ועוד".

 

עמרה מציינת שבסניפי סופר-פארם אפשר לרכוש גם רמדי אותם רוקחים במעבדות על פי מרשמים של  ההומאופתים. לצד אלו פותחה סדרת מוצרים ללא מרשם בשם "הומיאו", על פי ידע בלעדי של מעבדות "סופר-פארם פרופשונל הומיאופתיה". "רצינו לפתח תחום נוסף של טיפול נקודתי, שיהיה זמין אצל כל אחד בבית גם לטיפול מיידי וגם כמניעה", אומרת עמרה.

 

"אני ממליץ לכל אחד שנמצא במצב מצוקה שאין בו מענה מספק מהרפואה הקונבנציונלית לפנות לטיפול הומאופתי. הוא יוכל רק להרוויח מזה", אומר ד"ר פריד. "אין סיבה שאפילו מי שמחלים מפציעה או ממחלה קשה לא ייעזר בהומאופתיה להקלה. אפילו חולי סרטן יכולים לשלב את טיפולי הכימותרפיה עם טיפול הומאופתי, שמיועד לתמוך בהם כדי שיוכלו לעמוד בפני סדרות טיפול נוספות, זיהומים, הקאות וכדומה".

 

 

מה אפשר למצוא על המדף?

בין התרופות ההומאופתיות שנמצאות על המדף אפשר למצוא, כאמור, את סדרת המוצרים של "סדרת הומיאו של לייף פרופשונל", בהם: הומיאו דורמי, טבליות לעיסה לטיפול בהפרעות שינה (INSOMNIA), המתאפיינות בקשיי הרדמות, ליקויים ברצף השינה, יקיצה מוקדמת ושינה לא מרעננת;  הומיאו פמינה – טבליות לעיסה, לטיפול ומניעת תסמיני גיל המעבר; הומיאו אלרג'י – טבליות לעיסה המיועדות לטיפול ומניעה של תסמיני אלרגיה כמו: נזלת, עיניים דומעות ומגורות, פריחה וגודש בדרכי הנשימה; הומיאו סינוס – טבליות לעיסה לטיפול והקלה בסימפטומים של סינוסיטיס; הומיאו סטרס – טבליות לעיסה להקלה ומניעת מצבי לחץ, מצבי מתח וחרדה קלים והומיאו גאם – טיפות לבליעה להקלה על כאבי בקיעת שיניים אצל תינוקות.

 

חברה נוספת המציעה תכשירים הומאופתיים "על המדף" היא חברת Dr.Reckeweg. יותר ממאה שנים מייצרת החברה פורמולות הומאופתיות ומשנת 1947 החל ייצור מסחרי של סדרת Rשאותם אפשר למצוא בבתי מרקחת והם מעניקים מענה נרחב לקשת של בעיות, הן לילדים והן למבוגרים.

 

יש תכשירים לטיפולים בבעיות שונות, למשל בלב (R2, R3), טיפולים לגיל המעבר לנשים ולגברים (R10, R20 , R19), טיפול בהזעת יתר (R32), בריחת סידן (R34), סכרת (R40), אסתמה (R43), השמנה וצלוליטיס (R59) ואף תמיכה בגמילה מעישון (R77).

החברה מייצרת גם סדרת מוצרים לילדים תחת השם JUNIOR, ומציעה טיפול בשורה של בעיות אופייניות כמו בקיעת שיניים (R35), גזים (R37), נזלת, שיעול וצינון (R49, R9) ואף תולעים במעיים (R56). 

 

 

טיפ מנצח

ביקשנו מעמרה ומד"ר פריד לתת טיפ אחד מנצח מבחינתם בכל הנוגע להומאופתיה:

  • אני ממליצה להחזיק בבית מגוון תרופות הומאופתיות שהתוקף שלהן הוא לחמש שנים, ומיד עם הופעת הסימפטום הראשון של התקררות או של אלרגיה, להתחיל ליטול את התרופה. 48 השעות הראשונות הן הכי משמעותיות", ממליצה עמרה.
  • "אני תומך גדול בטיפול משולב ואפשר רק להרוויח מכל העולמות. אני לא אומר תזרקו את הטיפול הקונבנציונלי או האלטרנטיבי האחר, אלא תנסו לקבל את המירב מכל העולמות גם במקרים כמו טיפול נפשי או מחלות מורכבות", ממליץ ד"ר פריד. 
תגובות (0)
הוסף תגובה