ויקיפדיה: עדיין עולם של גברים

בעיתוי בלתי רגיש בעליל החליט עורך בויקיפדיה לפעול במטרה למחוק את הערך חווקה פולמן רבן מהאנציקלופדיה החופשית. זה קרה ביום רביעי שעבר, כשלושה שבועות אחרי מותה של האישה שבתקופת השואה היתה לוחמת גטאות בפולין, אסירה באושוויץ-בירקנאו וברוונסבריק ואחרי המלחמה נמנתה עם מייסדי ומייסדות קיבוץ לוחמי הגטאות, מורה ומחנכת וממקימי המוזיאון שם. בראש הערך הוסיף תבנית לפיה "חשיבותו האנציקלופדית של הערך אינה מובהרת בו" ואם בתוך שבוע "לא תובע תמיכה מנומקת בהשארת הערך בידי ויקיפד/ית עם זכות הצבעה, הערך יימחק".

 

עוד באון לייף:

 

כמקובל, הציג העורך בדף השיחה של הערך את נימוקיו, וכך כתב: "לא שמעתי עליה מעודי. אם מתייחסים לעברה הצבאי – לחייל זוטר לא מגיע ערך מעצם היותו חייל. לא ראיתי בערך שכתוב שהיא היתה בעלת תפקיד בכיר כלשהו. נראה לי שהיא לא עומדת ברף המינימלי הקבוע אצלנו ואני חושב שעדיף לנו בלי הערך אודותיה".

 

הערך חווקה פולמן רבן נכתב בשנה שעברה במסגרת פרויקט מעלים ערך: מחזירות נשים להיסטוריה בו כותבים סטודנטים וסטודנטיות ערכים לויקיפדיה על נשים בהיסטוריה של החברה בישראל שמקומן נפקד מהאנציקלופדיה החופשית או שהוא דל ולוקה בחסר. חיברה אותו הסטודנטית רוני מנט, עוזרת ההוראה בקורס. בעבודתה על הערך ובכתיבתה לא הזכירה רוני כלל את המושג צבאיות. לוחמי ולוחמות גטו אלה אמנם כוננו מערך שאחז בנשק, אך לא היה זה מערך צבאי. אי האזכור היה כמובן מכוון, ונבע מהיכרותה עם חומרי הרקע, כשלמדה על מציאות החיים של יהודים ויהודיות בתקופת השואה ושל חברי וחברות ארגוני המחתרת, כשאספה חומר, וכשזכתה לראיין את האישה המופלאה הזו.

 

נוסח התגובה של עורך ויקיפדיה זה מלמד שעולם המושגים של האנציקלופדיה החופשית בעברית ניזון מהיררכיה צבאית, לפיה תרומה נמדדת בגובה הדרגה ו"קשר" הוא כוח עזר ולא חזית. גם בימים רגילים, לוחמה וצבאיות אינם מושגים חופפים. לכך נוסף חטא היוהרה. האמנם העובדה שהעורך הנ"ל לא שמע מעודו על עניין או נושא, אדם או קבוצה, היא סיבה למחיקה? נו באמת.  

 

חווקה פולמן רבן היא דמות חשובה בלימוד השואה וחקרה, ובאופן ספציפי תנועות הנוער בגטו ורשה על פועלן החברתי, התרבותי והחינוכי והתארגנותן למרד. ספרה האוטוביוגרפי "לא נפרדתי מהם" הוא מקור חשוב ביותר, במיוחד כאשר מדובר על דרכי הלחימה של נשים במחתרות, שנעו בדרכים תוך סיכון מתמיד. סטודנטים וסטודנטיות קוראים בו כאשר הם לומדים על השואה ועל זיכרון השואה. גם בפועלה בארץ היא היתה דמות מרכזית. על כך יעידו גם ההספדים שנישאו לזכרה.

 

זו  לא הפעם הראשונה שעורכים בויקיפדיה מערערים על קיומו של ערך שכתבו סטודנטיות וסטודנטים במסגרת פרויקט מעלים ערך: מחזירות נשים להיסטוריה. זו גם לא הפעם הראשונה שהנימוק למחיקה מלמד על תפישת עולם היררכית. דיון כזה התנהל גם על הערך טובה גולדברג, קשרית גדנ"ע שבמלחמת העצמאות איבדה את ידה במהלך השלמת משימה מבצעית והיתה מועמדת על כך לאות גבורה. גם אז המתנגדים היו גברים. גם אז הערך לא נמחק.

 

נכון לעכשיו, תבנית האזהרה למחיקה הוסרה מהעמוד הראשי של הערך חווקה פולמן רבן.בדף השיחה ממשיך להתנהל דיון. חמישה ויקיפדים, ארבעה גברים ואישה אחת, התנגדו להצעה להוריד את הערך. אחת מהן כתבה שמכיוון שארבעה גברים ואישה אחת תמכו בקיומו של הערך, "אין להסיק מכך שויקיפדיה היא עולם של גברים".

 

אך השאלה אינה מהו המין הביולוגי של הויקיפדים, אלא מהם המרכיבים שמדריכים ומעצבים את האופן שבו הם רואים את העולם. האם מרכיבים אלה מתאפיינים בחשיבה אופיינית לגברים או בחשיבה אופיינית לנשים. את זה אפשר לקרוא במחקר אבל אם אנחנו כבר באנציקלופדיה החופשית אפשר לקפוץ לערך.קרול גיליגן.

 

תבנית האזהרה לא נמחקה מדפי ההיסטוריה של הערך חווקה פולמן רבן. אין דבר: תבנית זו תשמש לנו בתור דוגמה נוספת לניסיון להדיר נשים מהאנציקלופדיה הכאילו-חופשית ותמרור לכך שויקיפדיה העברית עדיין נשלטת בידי חשיבה היררכית, מודדת ומדרגת, ויותר מכול, לעבודה הרבה שיש לפנינו.

 

 

לאתר פרויקט מעלים ערך: מחזירות נשים להיסטוריה, לפרויקט בפייסבוק 

תגובות (0)
הוסף תגובה