מחקר: למה לא כדאי ליטול אקמול בהריון

אצטאמינופן (או פרצטמול) הוא אחת התרופות הידועות והנמכרות ביותר בעולם, הוא משכך כאבים ומוריד חום ואנו רגילים לקרוא לו בשמות שונים – אקמול, דקסמול, פראמול, נובימול (הטיפות), רוקמול או פנדול.
 
אין ספק שמדובר באחת התרופות השכיחות בארון התרופות של כל אחד מאיתנו, אולם בעת האחרונה מצטברות עוד ועוד ראיות שמצביעות על הבעייתיות שבתרופה, ומחקר חדש מציע זווית חמורה אף יותר – לקיחת התרופה בזמן ההריון עשויה להגביר את הסיכון לבעיות התנהגות אצל העובר שטרם נולד. מחברי המחקר החדש, שפורסם בירחון רפואת הילדים JAMA, אומרים שעדיין מדובר בשלב מוקדם מכדי להוציא המלצות לציבור, אולם הממצאים אכן מצביעים על כך שנטילת התרופות הללו במהלך ההיריון עשוי ליצור סיכון לבעיות התנהגות אצל העובר, ומכיוון שמדובר בתרופה כה נפוצה כדאי לקחת את המידע בחשבון ואף להתיעץ עם רופא.
 
המחקר עקב אחרי 64,000 משפחות בדנמרק. האימהות מילאו שאלונים לגבי תדירות לקיחת התרופות מהסוג האמור במהלך ההריון, והשאלון כלל גם שאלות לגבי מאפיינים שונים בהתנהגות ילדיהם. האבחנה הרשמית של HKD (hyperkinetic disorder), שהיא צורה חמורה יותר של הפרעת הקשב ADHD, נמצאה בין המשתתפים במחקר, ונבדקה גם כמות המרשמים לטיפול ב-ADHD שניתנו לנעקבים, כמו ריטלין ודומיו.
 
כמחצית מהנשים שהשתתפו במחקר השתמשו בתרופה במהלך ההיריון.
 
במחקר הנצפה קשר ישיר בין השימוש בתרופה לבין הסיכון המוגבר ל-ADHD בילדים ב-7 השנים הראשונות לחייהם – עליה של כמעט 30%. אצטאמינופן גם הגביר את הסיכון להפרעת הקשב HDK אצל 37% מהילדים. בשורה התחתונה, הצביע המחקר על קשר בין ישיר בין התדירות שבה נעשה השימוש בתרופה לבין העליה באחוזי הסיכון ללקות בבעיות התנהגות.
 
 צילום: Shutterstock
 
"כאשר נשים מדווחות שהן השתמשו באצטאמינופן במשך 20 שבועות או יותר משבועות ההריון, הסיכון לאבחנת HDK בילדיהן כמעט והוכפל", כותבים החוקרים. כמו כן, הסיכוי שלילדים תירשם תרופה לטיפול ב-ADHD עלה גם כן ב-50%. הממצאים לא השתנו אפילו כשהוצאו מהמשוואה גורמים כמו זיהומים ודלקות בזמן ההריון או מצב נפשי מעורער במהלכו.
 
אצטאמינופן כבר ידוע בכך שהוא משבש חלק מההורמונים בגוף, ואותר בעבר כקשור גם בהתפתחות בלתי תקינה של האשכים אצל עוללים זכרים. מכיוון שהסביבה ההורמונלית בהריון משחקת תפקיד חשוב בהתפתחות העובר, אומרים הכותבים כי "ישנה אפשרות שאצטאמינופן מפריע להתפתחות המוחית על ידי כך שהוא מפריע לפעילות ההורמונים בהיריון או באמצעות שיבוש הליכי החמצון".
 
למרות כל האמור לעיל, חשוב לציין שהקשר הסיבתי בין התרופות להופעת הפרעות ההתנהגות אינה עולה באופן חד משמעי מן המחקר הנוכחי – ישנה קורלציה בלבד בין צריכת האצטאמינופן אצל האם להופעת בעיות ההתנהגות אצל הילד, כך שיכולים להיות גורמים נוספים שמשפיעים על התהליך. בשל עובדה זו, ומכיוון שסביר להניח שבעיות התנהגות מושפעות גם מגורמים גנטיים וסביבתיים, לא נוקטים מחברי המחקר בהמלצות קונקרטיות לנשים בהריון.
 
אולם, כך הם מוסיפים, אם יום אחד יוכח כי אצטאמינופן בזמן ההריון אכן גורם להפרעות התנהגות אצל ילדים "צריך יהיה לומר שאצטאמינופן אינו בטוח ללקיחה בזמן הריון".
בינתיים, יכול להיות שכדאי לפחות להפחית את נטילת התרופות שמכילות אצטאמינופן בזמן ההריון – ובהחלט שלא כדאי להשתמש בו בקביעות לאורך זמן. הכי טוב כמובן – להתיעץ עם רופא, וזה נכון לגבי כל תרופה, בוודאי אם זה נכון לגבי אקמול.
 

לכתבה בפורבס ישראל

לכתבות נוספות בפורבס ישראל:

האוכלוסייה הסינית הולכת ומזדקנת

ברק רכש 5 דירות שיאוחדו לדירה אחת

האוכלוסייה הסינית הולכת ומזדקנת

תגובות (0)
הוסף תגובה