גן (ק)רב-גילאי

בגן בו לומדת בתי סוערות לאחרונה הרוחות, בעקבות סדרת אירועים מטרידה ומורכבת.

כדאי להקדים ולומר כי מדובר בגן של משרד החינוך, גן הנחשב מוביל ויצירתי, כזה אשר שמו הולך לפניו, מאחוריו ואפילו לצדדים. מבירור בלתי פורמלי שערכתי בקרב חברים ומכרים, הסתבר לחרדתי כי סיטואציות דומות מתרחשות חדשות לבקרים בגנים רבים, אך עדיין אין בעובדה הזו כדי להרגיע או להשקיט את 'המערכת ההורית' הגועשת.

 

עוד באון לייף:

על פי הדיווחים, לפני מספר שבועות בשעת משחק בחצר בשעת הצהריים, הגיחו  כמה ילדים בנים מבוגרי הגן, הקיפו ילדה מתוקה וחברותית הצעירה מהם, הפשיטו את מכנסיה ותחתוניה והחלו מציקים לה. המקרה חזר על עצמו פעמיים, עד שהילדה שיתפה את אמה במה שארע. על הטיפול המעשי של הצוות ורשויות החינוך בפרשה – טיפול אשר עדיין מתנהל לו – לא ארחיב במסגרת זו.

אין ספק כי ילדים בני ארבע וחצי וחמש הם אינם עברייני מין ולטענת אנשי מקצוע רבים, לא מדובר באירוע בעל אופי מיני פוגעני מובהק. מה שכן, אם הנושא לא יטופל כראוי, אותם ילדים עלולים חלילה להפוך בעתיד לכאלה ואין שאלה כי הנושא דורש התייחסות וטיפול בדרגת הגן והבית. אין ספק כי זהו גיל בו מתחילה התפתחות פיסית ורגשית אצל ילדים רבים, לחלקם אחים ואחיות גדולים והם חשופים יותר ויותר לתכנים אלימים ומיניים בתקשורת.

אך גם אם מנתקים לרגע את האלמנט הפסיו-מיני, עדיין מדובר בסיטואציה משפילה ופוגעת עבור הילדה הקטנה. "אני מרגישה כל כך פגועה וכעוסה בשבילה, כאילו עשו את זה לי", סיפרה לי האם בקול עצוב ומבוהל כאחד. "אני בטוחה שהעובדה שהגן שלנו הוא כזה, מגדיל את הסיכוי שדבר כזה יקרה".
                                                      ***

זה בדיוק המקום לספר עוד פרט על הגן שלנו.
מדובר בגן רב-גילאי.
גן רב גילאי (או תלת גילאי בשמו האחר) הוא גן אשר לומדים בו בצוותא ילדים בשנת טרום-טרום חובה, טרום חובה וחובה. בעברית: ילדות וילדים בני שלוש וחצי – חלקם עדיין אינם גמולים מחיתולים – יחד עם ילדים אשר עולים בשנה הבאה לכיתה א'. ילדים עם פערים גדולים בצרכים הפיסיים, הרגשיים והקוגניטיביים שלהם.

 

 

איך ללמד את הילדים שלנו לשמור על עצמם

 

אנחנו רוצים להגן על הילדים שלנו מפני תקיפה מינית ומזהירים אותם מזרים עם סוכריות. אבל אנחנו לא מכינים אותם לסכנה האמיתית, מהאנשים הכי קרובים אליהם, כי אנחנו לא מסוגלים לשאת את המחשבה. בעצם, אנחנו מפקירים אותם

לטור המלא

 

בישראל פועלים כיום למעלה מ- 1500 גנים רב גילאים השייכים למשרד החינוך, חלקם תוצאה ישירה של הרפורמה בגיל הרך, אשר יצאה לדרך לפני כשנה וחצי בעקבות מחאת קיץ 2011, וחלקם היו קיימים עוד הרבה לפניה.

בהתחלה שיווקו לנו את הסטארט-אפ החינוכי הזה כמודל מנצח. הילדים הבוגרים "מושכים" למעלה את הצעירים, "הקטנים מתחילים לכתוב ולקרוא מוקדם יותר", "ישנו הליך של חונכות" וכן, יש אפילו עוד סייעת בצוות. נשמע לא רע, יחסית לסיפורי האימה על 35 זאטוטים המשתוללים בין גננת וסייעת אחת.

אבל מהר מאוד מתבהרים יחסי הכוחות בשטח. בגן רב גילאי, חרף היתרונות הפדגוגיים הספורים, המעמדות ברורים מאוד והסיפור הזה שהובא לעיל בפסקה השנייה ואשר יכול לקרות כמובן בכל גן, הוא תוצאה מועצמת של המצב.

"מבחינה התפתחותית מדובר בהבדלים גדולים, הן מבחינת המשימות עמם כל ילד מתמודד והן מבחינת מה שהמערכת אמורה להקנות לו על פי מה שנקרא 'התוכנית החינוכית'", מסביר גיל פלג, פסיכולוג חינוכי, המתמחה בעבודה עם ילדים. "מאחר והפערים ב'תכנית החינוכית' הם כל כך רחבים– וזאת החל מתוכניות הלימוד לחינוך בגיל הרך במוסדות השונים בארצנו — אז גורם זה פחות משמעותי לדעתי. ההבדלים ההתפתחותיים מבחינת השלבים בהם כל ילד נמצא – הם גורם משמעותי."

 

היתרון החיובי של פערי הגילאים בא לידי ביטוי מספק במודל הרגיל והמוכר של שילוב הגנים של הטרום חובה וחובה. הכנסת שכבת גיל נוספת וצעירה לתוך המשוואה הרגישה הזו היא בעיני בעייתית עד מאוד. העובדה כי גנים רב גילאים היו קיימים גם לפני הרפורמה בחינוך מעידה על כך שיש הרואים בכך מודל חינוכי ראוי ולא רק אילוצי המציאות וחבלי קליטה מערכתיים.

 

ולסיום, מילה טובה לגננות.
אין ספק שניתן להתגבר על האתגר הרב גילאי וגננות רבות עומדות במשימה הזו בהצלחה.
אירועים כמו זה שציינתי פה אין בהם בכדי להעיד על טיב הפעילות החינוכית בגן וכבר הדגשתי כי הם יכולים להתרחש גם בגנים רגילים. יש בכך רק בכדי להצביע על מודל שיטתי מורכב ובעייתי, שלעניות דעתי הלא קובעת, הוא בבסיסו מתכון למתחים מיותרים ובנוסף מונע מילדים בעלי צרכים שונים מלקבל את אשר הם זקוקים לו במיטבו.
 

תגובות (0)
הוסף תגובה