דוח קטליסט 2014: הפתעה לא נעימה

מתכננת קריירה בניהול בכיר בחברות ציבוריות? חושבת שאת מתאימה לשבת בדירקטוריון של חברה הנסחרת במדד ת"א 100? קחי בחשבון שהסיכוי שלך להיכנס פנימה נמוך. נמוך מאד.

 

נכון, הסיכוי נמוך באופן אובייקטיבי. מעגלי ההשפעה מצומצמים. המאגרים מהם נשאבים חברי דירקטוריון  אינם פתוחים לכולם. מערכת האמון המאפשרת להיכנס למרכז העצבים של עסק גדול או למוקד השליטה וקבלת ההחלטות שלו מבוסס במידה רבה על הכרות אישית, נסיון מקצועי רב נים ורשתות חברתיות. לא , לא פייסבוק. אותן רשתות שמחברות כסף, מעמד ואליטה.

 

צמיחה מקצועית עד לדרגות הניהול הבכירות ביותר אף היא תהליך איטי ומורכב.  היא דורשת, כמובן, הכשרה מקצועית, התמקמות נכונה בתוך הארגון וקשרים. ותמיכה מבפנים. לא רק מנטורינג אלא מישהו או מישהי יקחו אותך וימשכו אותך כלפי מעלה. שיסבירו לסביבה כמה את מתאימה.

 

 כל אלו ועוד מקשים על נשים עוד יותר את ההשתלבות. הריון ולידה, העדר קשר למעגלים הנכונים, ציפיות נמוכות של הסביבה מהן וחשש להן עצמן ועוד ועוד סיבות עליהן הרחבנו במפקדי קטליסט הקודמים שהשקנו יחד עם קבוצת שטראוס וביוזמתה של עפרה שטראוס, יו"ר הקבוצה, נותנים הסבר מקיף מעמיק.

 

השנה, אפילו אני הופתעתי

שלוש שנים אני ממתינה בציפייה דרוכה לקבלת הנתונים הגולמיים. מתחילה לספור, למיין ולמדוד. בכל שנה הנתונים עולים במעט, לפעמים יש הפתעות טובות, כמו למשל העליה הדרמטית במספר המנכ"ליות בשנת 2012.

 

השנה, גם אני הופתעתי. בשלוש השנים הראשונות בהן ביצענו את המפקד בישראל, ראינו בעיקר צמיחה מתונה במספר הנשים המתקדמות לתפקידי ניהול ובמספר הנשים הנמצאות בדירקטוריונים.  ראינו גם צמיחה במספר החברות בהן מכהנות 25% ויותר נשים בניהול בכיר ובדירקטוריונים.

 

תהליך הצמיחה הינו איטי והדבר אינו מפתיע. ברור לנו כי בלב ליבו הכח והממון של המשק הישראלי יהיה קשה למצוא חבות שוויוניות מבחינת מספר הנשים המכהנות בהן בתפקידים בכירים. כמובן, הפער בין מספר הנשים בדרגי הביצוע והשירותים לעומת הנשים הנמצאות במוקדי קבלת ההחלטות הינו עצום.

 

ובכל זאת, הנתונים שמצאנו השנה במפקד קטליסט, מעלים שאלות משמעותיות לגבי התקדמות המשק הישראלי לקראת שוויון. השנה ראינו נסיגה כמעט בכל פרמטר נמדד. ירידה של אחוז במספר הנשים בנמצאות בעמדות ניהול בכיר, ירידה באחוז הנשים המנכ"ליות ובאחוז הנשים שמכהנות כיו"ר חברות. אף כי  מספר החברות בהן 25% יותר נשים בתפקידי ניהול בכיר עלה מעט, הרי שמספר החברות בהן מכהנות 40% נשים ויותר ירד משמעותית מ 14 חברות לתשע חברות בלבד.

 

מספר הנשים המכהנות בדירקטוריונים של חברות ציבוריות עלה במעט מ 16.6% ל-17.2%. אם נחבר נתון זה עם העובדה שמספר החברות בהן מכהנת אישה אחת בלבד ירד ב 2%., נבין קצת יותר לעומק את מורכבות המספרים.  כשנבין שיותר נשים מגברים מכהנות ביותר מדירקטוריון אחד, נבין בעצם את תמונה כולה.

 

מספר הנשים אינו עולה. הייצוג שלהן בדירקטוריונים עולה. אך מספרן המוחלט עולה במידה בפחותה. כלומר – אותן נשים מכהנות ביותר דירקטוריונים.

 

על כך יש לשאול: האם אכן המעגל יורחב? מהן הנשים המכהנות? מה הגילאים שלהן? כיצד יכנסו פנימה נשים צעירות, שאינן מגיעות מכח, מהשפעה, ממעמד, מאליטה? נשים שאינן אשכנזיות או יהודיות? 

 

כי אנחנו לא מסתפקות כבר ב"יותר נשים". אנחנו מצפות לראות גיוון אמיתי  ושוויון מלא בייצוג של מגוון קבוצות בחברה הישראלית כולה.

————————————————————————————

מהו מפקד קטליסט?

בשנת 2010 חברו קבוצת שטראוס ושדולת הנשים והציגו, לראשונה בישראל, את מפקד קטליסט.  המפקד נשען על מדד שפותח בארה"ב בשנת 1995 ונותן תמונה מדויקת ועדכנית על מעמדן של נשים בתפקידי ניהול והנהגה בכירים בחברת ציבוריות.

תגובות (0)
הוסף תגובה