היתרונות הבריאותיים של הפרג

הפרג התרבותי הינו אחד הצמחים הראשונים ששימשו את האדם כסמי הזיה ולצרכים נרקוטיים, הרדמה והיפנוזה. העדויות הראשונות נמצאו בקרב האשורים לפני 6000 שנה ובקברי הפרעונים במצרים נמצאו ילקוטי פרג אשר ייחסו להם השפעה מרגיעה. הפרג אינו מוזכר בתנ"ך אך במשנה הוא מוזכר יחד עם השומשום "פרגין ושומשומין", ובתלמוד מוזכר בשם "האפיון".

 

עוד באון לייף:

 

התרבות ההלניסטית והרומית, ומאוחר יותר גם העולם המוסלמי והטורקי השתמשו בפרג ומוצריו והכינו גלולות מן השרף. הפרג מכיל 25 סיבים אלקלואידים שונים וביניהם מורפין (משכך כאבים), קודאין (שיכוך שיעול ומניעת כאבים), וכן מצויים בו נארקוטין, פאפוורין, תבאין ועוד. חומרים אלו נותנים לפרג את "כוחו". זרעי הפרג התרבותי טובים למאכל ואילו הלקט מכיל חומרים נרקוטיים. האופיום המופק מהפרג הינו נרקוטי, היפנוטי, מרגיע ומונע עוויתות. ברוב מדינות העולם הוצא מהחוק השימוש בשרף הפרג (האופיום) ולכן אין הרפואה העממית עושה בו שימוש נרחב. חלק מהמדינות אף מחמירות ומתירות להכניס זרעי פרג לתוך תחומן רק לאחר שעבור טיפול מעקר על מנת שלא יוכלו לנבוט.

 

לפרג יש מעל 100 מינים כשהחשוב בהם מבחינה כלכלית הוא הפרג התרבותי. בארץ גדלים 9 מיני פרג והבולט בהם הוא הפרג האגסני, שהוא הגדול והבוהק מבין הפרגים בארץ ישראל. לפרג האגסני גבעול שעיר וזיפי, וריחו לא נעים.

 

פרג טחון הוא מקור טוב לסידן כיוון שהוא מכיל כמות הגדולה פי 15 מכמות הסידן המצויה בחלב. הוא עשיר בתיאמין – מגנזיום המווסת את פעולת השרירים ובאבץ – המסייע בתהליכי בנייה ופירוק של חלבוני התא והחומר התורשתי. יש בו סיבים תזונתיים המסייעים לעיכול תקין ותחושת שובע, ואשלגן – השומר על מאזן תקין של נוזלים ואלקטרוליטים בגוף. כמו כן, מכיל חומצה לינולאית המסייעת בהורדת כולסטרול ומניעת מחלות כלי דם. הפרג אינו מכיל כולסטרול ויש בו מעט מאוד מלח, אבל מומלץ להיזהר בכמויות כי בכף פרג טחון יש כמעט  50 קלוריות.
 

להלן מספר שימושים רפואיים בחלקיו השונים של הפרג:

הצמח כולו: משמש כמקור מצוין לטיפול בטחורים ע"י הכנת תחבושות מהצמח, בנוסף מטפל במערכת העצבית.

שורש הפרג: לטיפול בכבד, להרדמה.

שרף הפרג: משמש להכנת האופיום, הכנת גלולות הרגעה, במדינות בהם חל איסור על משקאות חריפים (אסלאמיות) משתמשים בשרף להכנת משקאות, לטיפול בקדחת השחת, לטיפול בהרעלות ולהרדמה.

זרעי הפרג: ראשית משתמשים בהם לאפייה. בנוסף משמשים לטיפול בשיעול, דלקות במעיים, חיזוק שיניים וחניכיים, טיפול בבעיות עיניים, והורדת חום. את זרעי הפרג ניתן להרתיח עם חלב חם ולשתות- לטיפול בשעלת, ובדלקות פנימיות.

 

זרעי פרג – לא רק בפורים
להלן מספר עצות לשילוב הזרעים בשגרה היומיומית, מה שצריך זה רק מכתש ועלי או מטחנת תבלינים.

1.      שימוש בזרעי הפרג על לחמים, עוגות, עוגיות, מאפיינס. הפרג משתלב היטב בעולם האפייה.

2.      הוספת זרעי פרג לסלטים ופסטות. .

3.      תיבול דגים ובשרים – מעניק טעם נחשק ומיוחד.

4.      הוספת הפרג לגבינות רכות או גבינות קשות.

 

מתכון לשניצל פרג

מתכון לאניני טעם, שילדים גם אוהבים. פשוט לשלב עם פרורי הלחם 5-6 כפות מהפרג.

*למי שמעוניין לשדרג את המתכון נמליץ על השרייה של חזה העוף בקערה עם מעט צ'ילי, חרדל ושום למשך מספר שעות. לאחר שחזה העוף מתרכך, טובלים אותו בביצה ובפרורי לחם ופרז ומטגנים.

 

מתכון למשחת פרג

קולים קלות את זרעי הפרג, כותשים בעזרת מכתש ועלי לידי קמח דק. מערבבים חמאה/חלב/ חלב סויה/מים- עד להיווצרות מרקם קרמי. במשחה שנוצרת ניתן להשתמש באפייה, למרוח על טוסט. את המשחה ניתן לשמור בקירור למשך שבוע.

 

* בזרעי הפרג רצוי להשתמש זמן קצר לאחר הטחינה מכיוון שהם נוטים לקבל טעם מריר. הקפידו להשתמש בפרג טרי שנטחן בסמוך לשימוש.
 

 

לאתר חוות דרך התבלינים 

תגובות (0)
הוסף תגובה