מציצים לבתים: 3 בתים מיוחדים בירושלים

 

1. מקלובה, טבולה ועלי גפן ממולאים

בביתן של נשות שארפאת ליד בית צפאפה תהנו מחוויה קולינרית מתובלת בסיפורים על מסורת ומשפחה בקהילה הערבית . נשות שאראפת היא קבוצת נשים מקומית שהחליטה להתאגד ולהעצים את עצמן על ידי אירוח מקומי, אשר מציע הצצה מיוחדת אל אורח חייהן. הקבוצה.

 

הקבוצה הוקמה על ידי תושבת הכפר אום סאמי משעל (57). הנשים החברות בקבוצה מקבלות את האורחים בבית המפגש שלהן ומציעות למבקרים ארוחה מקומית. ?זה אוכל פנטסטי. אותנטי. לא מתייפייף. לא מעורב או מודרני. זה אוכל אסלי, אמיתי?, הן מספרות.

 

 

בביקור תוכלו לטעום לחם, קובה, מקלובה, עלי גפן ממולאים, טבולה, לבנה, מרק עדשים, מרק פריקה, מעמולים בקלאווה ומה לא. הנשים מציעות בופה מיוחד, כשכל אישה מכינה מנה אחרת. "ואז אורחים ביקשו ממני לפני האוכל לשמוע את הסיפור שלי, ומכאן הכל התגלגל", מספרת משעל.

 

הביקור כולל סקירה היסטורית וחברתית על הכפר ועל חיי הנשים בו לצד ארוחה ענקית. משעל עונה על שאלות לתיירים ישראלים ומחו?ל אשר מחפשים להכיר את הטעם המקומי ואת הפולקור העשיר של הכפר. ?אצלי הכפר במקןם הראשון. אני רוצה שכולם ידעו על שראפאת?, היא אומרת. בנוסף לבישולים הנשים שוזרות פרחים, מציעות ציורי חינה ועבודות אמנות מקומיות.

 

 

הפרויקט והקמת העמותה הביאו עימם פחד והססנות משני הצדדים – היהודי והערבי. לדברי משעל, היה צורך לגייס את ראש הכפר ולאחר מכן את הכפר כולו. ?בהתחלה, היו אנשים שהגיעו לכאן והיו מפחדים. אבל אז הם ראו שהכל רגוע ושלחו עוד קבוצה ועוד קבוצה?. חשוב לי שאנשים ירגישו בטוח כאן כשהם באים לבקר אותי".

 

משעל, שהתאלמנה מבעלה, החליטה להקים את הפרויקט כדי להעצים את הנשים בכפר. ?כשבעלי מת הרגשתי שלמרות זאת, אני רוצה להמשיך את חיי.  היו לי בכיס מאה דינר בסך הכל והייתי צריכה לדאוג לילדים שלי. רציתי גם לדאוג לנשים בכפר שלי. אצלנו, אין פרנסה, הנשים סגורות בבתים. הפרויקט מאפשר לתושבי הכפר, בעיקר לנשים, להרגיש משהו אחר: גאווה. זאת הזדמנות להראות ?איזה מסורת יש לנו?. לראות כמה אנשים מתעניינים בתרבות ערבית ואיזה אוכל משובח יש לנו?,  היא אומרת

 

 

התיירות הביתית מאפשרת לנשים לנצל את כישוריהן ולהתפרנס במציאות לא פשוטה בכלל." משעל היא מנהיגה אמיתית,פייטרית. התיירות הביתית נלחמת בעוני, אבל גם גורמת לשבור את הדיכוטומיה בין יהודים וערבים. האוכל הוא גשר תרבותי. מה שהכי חשוב הוא שאף אחד לא לוקח עליהן חסות. הן עושות הכל לבד?, אומרת ראבעה ברהום, אשר מלווה את נשות שראפאת מטעם המשרד לפיתוח ירושלים והעירייה אשר מקדמת את ענף התיירות ביתית.

 

לפרטים נוספים ותיאום :

טלפון: 0529500611 (רבהה)

עלות: עבור ארוחה מלאה (בשרית) – 85 שקלים עבור אדם.

טאבון ואפייה במקום: 40 -50 ש"ח. אפשר להגיע עם קבוצות או משפחות.

 

2. החיים האמתיים בתוך בית חרדי

בעוד הציבור החרדי הולך ומתגבש בצעדי מחאה כנגד ההתפתחויות הפוליטיות האחרונות, וכאשר נדמה שהקטבים בין הציבור החילוני והחרדי רק מתגברים, אשה אחת פותחת את ביתה לסיור עמוק בעולם של נשים חרדיות. אצל ציפורה ויינגרטן (63) אישה חרדית מירושלים, תוכלו לזכות בהצצה נדירה אל החיים החרדי.

 

ציפורה היא סופרת משוררת ומלחינה, שהחליטה בשנים האחרונות לפתוח את ביתה בפני ציבור אחר, ?כזה שמעוניין להכיר ולראות איך אנחנו חיים?, היא אומרת. פתיחת הבית לזרים היא בלתי שגרתית בחברה החרדית, ובמסגרת הביקורים ויינגרטן אף ארונות ומגירות – תרתי משמע.

 

?אני מראה את הבית ומלמדת מה זה מטבח כשר. גם יהודים, לא רק גויים רוצים לדעת. אני פותחת את הארונות – חלבי, בשרי. עוברת איתם בבית ומראה להם – כיורים לנטילת ידיים שהם מחוץ לאמבטיה. ויש לי גם הפתעות נוספות?. את מספר הילדים והנכדים שלה היא שומרת לסוף הסיור , ו?כולם נשארים פעורי פה?, היא מחייכת.

 

 

ביתה העמוס ספריות וספרים, ממוקם בקרית מטרסדורף, שכונה חרדית הנמצאת במרחק פסיעה ממרכז חסידות בעלז העולמית. במהלך הביקור היא היא עורכת סיורים עבור המבקרים, עונה על שאלות, מקריאה משיריה, מכבדת בכיבוד ביתי ואם מדובר בקהל של נשים בלבד – גם שרה ומנגנת ביחד עם בנותיה בכלים שונים. ויינגרטן מבהירה שהיא מוכנה

לכל שאלה, גם בנושאי גיוס ואקטואליה. מצד שני, היא מבקשת מהאורחים להגיע בלבוש צנוע. "זה דוקר לי בעיניים, וזה ידקור גם בשכונה?, היא אומרת.

 

בין מבקריה המפורסמים כלול גם מנכ"ל מיקרוסופט לשעבר, סטיב באלמר."הוא הגיע בקיץ לביקור חשאי. הם היו פה שלוש שעות והתעניינו מאוד, גם אם שמעתי על מיקרוסופט. כמובן שאני מכירה. אני לא חיה במדבר".

 

 

לפרטים נוספים ותיאום:

העלות למינימום פגישה: 750 שקלים לקבוצה (מינימום עשרים).

טלפון להזמנות: 025386524 / 025374107

 

3. שירת מרוקו בעין כרם

בבית עתיק בעין כרם, המשוררת והסופרת שושנה קרבסי מציעה מפגש שירה ופולקלור על מורשת יהדות מרוקו. קרבסי, סופרת ילדים ומשוררת, החליטה באמצע החיים להחליף כיוון תעסוקתי, לפתוח את ביתה למבקרים במפגש מיוחד שעוסק בשירה ופולקלור ובהיבט הנשי של יהדות מרוקו ומציעה חוויה מיוחדת שמתחילה בגת יין קדומה במרתף וכלה בתצפית מהגג אל נופה של עין כרם. גת היין קיימת מתקופת הבית השני, והבית עצמו בנוי על יסודות צלבניים והוא רב מפלסי.

 

 

?מבקר שמגיע אלי מקבל חוויה מבפנים של בתים מרגשים בירושלים. אני קוראת משיריי ומספרת על מורשת יהדות מרוקו מהזווית הנשית", היא מספרת. אחד המפגשים  קרוי מסיבת האהבה של סבתא סולטנה ועוסק במסיבות החשק שהתרחשו במרוקו מדי ראש חודש. "הסבתות שלנו זה לא מה שחשבנו"  מספרת קרבסי.  

 

 

"הנשים שהתקבצו למפגשים הללו היו אוכלות קוסקוס והיו בו חומרים מעוררי תשוקה כמו חשיש. הן מתדלקות עם ערק ושם מדברות על דברים אינטימיים, אמונה בשדים, מחליפות תכשיטים עתיקים, או חמסות. אני מספרת על חתונות בספרד ובמרוקו, על שפת סתרים של נשים ועל קמעות. בנוסף, קרבסי מקיימת במקום סלון-קפה ספרותי שבו מתקיימים מפגשי שירה?.

 

 

קרבסי החליטה לפנות לכיוון האירוח והתרבות אחרי לידת בתה הרביעית. ?הרגשתי שאני רוצה לעשות שינוי. במקרה טיילנו בעין כרם ודיברנו על האפשרות לעבור לשכונה. מישהו שמע אותנו ואמר לנו ?אתם יודעים שהבית שאתם נמצאים הוא למכירה. התאהבנו בשנייה הראשונה. זה היה אחד המעשים הבלתי אחראיים שיכלנו לעשות. לקנות בית כי מתאהבים בו. זאת הייתה השקעה מכל ההיבטים?.

 

 

המעבר לעין כרם סימל גם חזרה לשורשים. קרבסי, שנולדה בנצרת עילית, משתפת את הבאים לסיור בסיפור חייה. ?אנחנו הדור של ילדי העולים שהמדינה יישמה עלינו את כור ההיתוך. אני גדלתי ברחוב שהיה מחולק לאורכו – עולים ממרוקו ומצד שני ניצולי שואה. את המשפחה המרוקאית שלי שמו בצד של ניצולי השואה. כילדה בתווך בין מזרח למערב, תמיד השקפתי על הצד השני. מאוד אהבתי את התרבות שלי אבל גם התביישתי בה. הרי בבית ספר אמרו לנו אתה לא מביא שום דבר מהבית. אתה לא מדבר במבטא מרוקאי. אתה לא מדבר יידיש. פה צומח הצבר הישראלי?. לאחרונה, את הפיוטים שאסרה על אביה לשיר בבית, החלה ללמד את בתה מור, אשר שרה בלדינו. ?זה היה כאילו הגעתי הביתה. לפעמים צריך לעבור חצי מהחיים כדי להרגיש בנוח?.

 

לתיאום ופרטים:

כתובת: דרך האחיות 14 עין כרם ליד מנזר האחיות מציון. טלפון: 050-2452800

לקבוצות: הזמנה מראש – עלות היא 30 שקלים לאורח. ניתן להזמין כיבוד בתשלום נפרד.

פעילות ליחידים: בית פתוח – אפשר לשבת בגינה עם קפה ומאפה. 15 שקלים למבקר. כולל גת היין ותצפית. 

תגובות (0)
הוסף תגובה