ברזל: בטוחה שיש לך מספיק?

הגוף עייף, אין לך כוח להתעמל כמו בדרך כלל, העור שלך נראה בהיר יותר מהרגיל או שאת מרגישה סחרחורות בזמן האחרון? זה לא אומר שאת בהריון. סביר להניח שפשוט חסר לך ברזל בדם.

עוד באון לייף

על פי נתונים שמפרסם ה-CDC  האמריקאי, כ-9% מנשים סובלות ממחסור בברזל, והמספר אף גבוה יותר בקרב נשים פעילות פיזית. הסימנים, לרוב, זהים, ויש דרך פשוטה לזהות את המחסור. "הסימנים הם עייפות מוגברת, חוסר אנרגיות עוד מהרגע שקמתם, התהלכות בלי אנרגיה כמו חולי, סחרחורת וחולשה גדולה", אומרת איריס כהן, רוקחת אחראית ומנהלת סניף בסופר-פארם. "כשאתם מזהים שמדובר בתהליך שנמשך כבר זמן מה והסימנים הם אלה, כדאי לעשות בדיקות דם ולבדוק מה רמות הברזל בגוף".

במקרים מסוימים ייתכן שתסבלו מקוצר נשימה, בעיקר בזמן פעילות ספורטיבית או אפילו כשאתם הולכים לכיוון המכונית. זוהי, ככל הנראה, תוצאה ישירה של הגוף שנמצא במצב של רעב לחמצן עקב המחסור בברזל. אם העור שלכם מקבל בזמן האחרון גוון בהיר במיוחד, כראה שזרם הדם חלש מהרגיל עקב הירידה במספר כדוריות הדם האדומות – סימפטום נוסף למחסור בברזל.

איך זה קורה?

"תזונה לא נכונה היא אחד מהגורמים המרכזיים", אומרת כהן. "זה מאפיין בעיקר ילדים שאוכלים הרבה שיצל וצ'יפס – בהם אין הרבה ברזל", היא אומרת. אולם, זוהי לא הדרך היחידה  בה אנחנו לא מקבלים מספיק ברזל. גם אצל נשים הסובלות ממחזור קשה בדרך כלל, רמת הברזל בגופן עלולה להיות נמוכה יותר מהממוצע. "אצל נשים, רמות ההמוגלובין והסוכר נמוכות יותר מאשר אצל גברים. כמו כן, גם נשים אחרי לידה, בה איבדו הרבה דם רב, עשויות לסבול ממחסור בברזל. נשים בהריון צריכות לעשות בדיקות כל חודשיים, כי למעשה העובר בעצם לוקח להן חלק כבד ממאגרי הברזל בגוף", מספרת כהן.

איך אפשר למנוע?

"האבחון הנכון הוא לעשות בדיקות דם לפחות פעם בשנה", ממליצה כהן. "נשים בהריון צריכות לצרוך ברזל פי שתיים מהכמות הרגילה, וכן לקחת כדורי ברזל כתוסף. ההמלצה היא לשים אחרי הריון להמשיך לקחת כדורי ברזל  לתקופה של חצי שנה לפחות לאחר הלידה,  כדי להחזיר לעצמן את הברזל שאבד. כמו כן, אם את נוטה לקבל מחזור קשה, רצוי שתקחי כדורי ברזל באופן קבוע. אפשר לצרוך את הברזל בצורה של כדורים, וכמובן שרצוי גם לצרוך מאכלים עתירי ברזל כמו כבד, ברוקולי, תרד, בשר אדום, דג ועוף, ועל ידי כך להפחית בהדרגה את השימוש בתוספים".