ארוחות בוקר בבתי קפה: איזו הכי בריאה?

ארוחת בוקר ישראלית הפכה לאחת המנות הכי נפוצות בבתי הקפה והמסעדות. זו אמנם מנה פשוטה בוורסיות שונות, אבל כדאי לדעת מה בדיוק אנחנו מכניסים לפה, לפחות מבחינה בריאותית.

 

מצד אחד זו ארוחה שמכילה את כל אבות המזון: חלבונים (ביצים, גבינות, טונה, לפעמים יוגורט, וגם החלב של הקפה), פחמימות טובות (לחם מלא), סיבים תזונתיים וויטמינים (סלט ירקות והמיץ הטבעי), אבל למרות שהיא נראית חסרת תחכום, היא מכילה קלוריות של יום שלם, ולהלן החישוב הפשוט:

חביתה משתי ביצים – (200 קלוריות) + תוספת של לפחות 4 כפיות שמן זית (עוד 200 קלוריות) –400 קלוריות

שתי פרוסות לחם מלא – 250 קלוריות או  לחמניית דגנים 400 קלוריות

ממרח או מטבל- 150 קלוריות

סלט ירקות עם שמן זית – עוד לפחות 100 (לא כולל רוטב נוסף)

כוס מיץ גזר או תפוזים – עוד 100 קלוריות

קפה הפוך קטן – 150 קלוריות

תוספת של מוזלי קטן או עוגיה – 100 קלוריות

 

כלומר, ארוחת בוקר ממוצעת מגיעה בקלות ל- 1200 קלוריות

 

מוזלי כארוחת בוקר

ארוחת בוקר "בריאות" שכוללת מוזלי עדיפה בהחלט מבחינה בריאותית וקלוריות.

הפירות הטריים מכילים ויטמינים וסיבים תזונתיים, היוגורט בדרך כלל דל שומן, מנת החלבון עדיפה מזו של מנת הביצים וגם הגרנולה- מבוססת על שיבולת השועל שיותר בריאה מלחם.

שיבולת השועל נחשבת לאחד הדגנים הכי בריאים שיש – מפחיתה את רמות הכולסטרול ואת לחץ הדם, עוזרת למנוע סוכרת וגם סרטן, ואפילו יש לה תכונות מרגיעות כמעלה את רמות הסרוטונין במוח.

לכל מי שבדיאטה – 3 כפות שיבולת שועל מכילות כמות קלוריות הדומה ל-2 פרוסות לחם קל, כך שדייסת קוואקר היא תחליף בריא ומשביע גם בזמן דיאטה.

מבחינת הקלוריות אין לארוחה של מוזלי יתרון בהכרח. במנה גדולה של מוזלי עם תוספת של דבש או סילאן יש מעל 600 קלוריות.

 

 

איך חוסכים קלוריות?

ובכן, התשובה אינה טמונה באכילת לחם קל. חיסכון משמעותי של מאות קלוריות ושל לא מעט אחוזי שומן אפשר להשיג בדרכים הבאות:

1. ויתור על המיץ, גם אם הוא טבעי מדובר בכ- 100 קלוריות מיותרות.

2. להזמין קפה הפוך על בסיס מים עם מעט חלב מוקצף- עוד חיסכון של 100 קלוריות.  

3. כדאי להיות ערים לעובדה שפעמים רבות הסלט מגיע מתובל בשמן זית – גם אם מבקשים שהרוטב יהיה בצד. אפשר לחסוך עוד 100 קלוריות לפחות אם מבקשים שהסלט לא יהיה מתובל מראש בשמן.

4. רצוי מאוד להזמין גבינות ומטבלים שמכילים בין 5-9% שומן.

5. מי שמוכן להתפשר על ביצה קשה במקום מקושקשת, יכול לחסוך עוד לפחות 200 קלוריות של שמן בטיגון. אבל אם זה פוגם בהנאה, כדאי שתדעו שבחביתת עין נספג פחות שמן בהשוואה למקושקשת – וחסכנו עוד 100 קלוריות.

 

*בסיכומו של דבר אפשר להגיע לארוחה המכילה מחצית מכמות הקלוריות והשומן.

 

האם יש הבדל בין בתי הקפה? 

לאחר שבוע מעניין בו ביקרתי בבתי קפה במקום מגוריי, קניתי ארוחות בוקר, שקלתי ובדקתי אחוזי שומן והצקתי למלצרים עם אינספור שאלות. אלו הקריטריונים לפיהם בחנתי את ארוחות הבוקר:

–  האם בארוחת הבוקר הרגילה מגישים לחם מלא אמתי

– האם בין המטבלים שמגיעים בארוחת הבוקר יש גם גבינות רזות, וזאת בלי שצריך לבקש במיוחד

– האם המיץ הטבעי נסחט במקום – כיוון שאם נסחט כמה ימים קודם לכן אין לו שום ערך תזונתי

– האם יש גמישות כלפי אנשים שמבקשים מוצרים דיאטטיים כמו גבינות 5% במקום השמנת או אפילו ביצה קשה.

 

אלו בתי הקפה אותם בדקתי:

ארקפה, קפה ג'ו, ארומה, קפה-קפה, גרג, לנדוור ורולדין.

 

בשקלול הנתונים שבדקתי, אלו בתי הקפה שלדעתי מומלצים יותר:

קפה-קפה, ארקפה וקפה גרג

 

במקומות שהגישו בסלסלת הלחמים גם בורקס או קרואסונים, או לבסוף גם עוגיות לצד הקפה, או מטבלים שבכולם אחוז שומן גבוה יחסית-  כמובן שמגיעים לצריכת קלוריות ושומן גבוהה בהרבה – מה שהופך את הארוחה לפחות בריאה.  

 

תגובות (0)
הוסף תגובה