כך יראה עולם העבודה בעתיד

זה אומנם נשמע כמו בדיחה, אבל זה רציני לחלוטין – בקרוב אולי נמצא עצמנו עוזבים את עמדת השולחן המשרדי המסורתית, עם כיסא הגלגלים הנוח, לטובת עמדת עבודה עם הליכון. כן, ממש כמו זה הנמצא בכל חדר כושר. המכירות של השולחן המיוחד העולה 4,500 דולר ומאפשר לכם לבצע פעילות גופנית תוך כדי העבודה, נמצאות בעליה, אבל עכשיו מתברר שהוא גם מגביר את הפרודוקטיביות.
 
פרופסור אבנר בן-נר, מבית הספר קרלסון לניהול של אוניברסיטת מינסוטה, פרסם מחקר של שנה בירחון למדע ולרפואה PLOS ONE, שמראה שהשולחנות הללו מקפיצים את הביצועים בעבודה. מחקרים אחרים כבר קבעו שהם טובים לבריאותם של העובדים, ועל כך אומר פרופ' בן-נר "אנחנו יודעים שלהיות מכווצים ודוממים אינו דבר טוב עבור איש".
 
זו גם עמדתו של ד"ר ג'יימס לוין, מומחה לבלוטות ההורמונים, שטוען כבר תקופה ארוכה שחייבים להוציא את עובדי המשרד מהכיסאות שלהם. לוין פנה לפרופ' בן-נר בבקשה שיבצע את מחקר הפרודוקטיביות, בחלקו גם משום שבן-נר עצמו עובד על שולחן-הליכון, וכשהוא עובד מהבית הוא מבצע הפסקות של 10-20 דקות על ההליכון לאורך כל היום. כמרתוניסט לשעבר, פרופ' בן-נר, בן 63, אומר שהוא מצא את השגרה הזו ממריצה דווקא, ולא מתישה.
 
באמצעות לוין ועמית נוסף, חבר בן-נר לחברה לניהול אשראי חינוכי, חברה להלוואות סטודנטים, שהסכימה לתת במה למחקר ורכשה 40 שולחנות-הליכונים. מתוך 400 עובדי החברה שעבודתם נעשית בישיבה, ביקשה החברה 40 מתנדבים – 43 התנדבו.
בן-נר עקב אחר 43 העובדים (מתוכם 3 ממלאי מקום) במשך שנה, כאשר חצי מהקבוצה החלה את הניסוי ביוני 2008 והיתר הצטרפו אליה בדצמבר אותה שנה, כדי לנטרל השפעות שונות. בן-נר מצא שהפרודוקטיביות של העובדים צנחה בתחילה, כשהם עוד הסתגלו להקלדה והשימוש בעכבר תוך כדי הליכה. חשוב לומר שגם שמהירותו של השולחן-הליכון אינה גבוהה, והוא מגיע רק עד 3.2 קמ"ש – אבל עדיין, זה שינוי מישיבה מוחלטת.
 
תוך ארבעה עד שישה שבועות, העובדים התרגלו לשגרה החדשה שלהם, ושלושה פרמטרים שנבדקו על ידי בן-נר – איכות העבודה, כמות העבודה ואיכות שיתוף הפעולה עם אחרים – כולם השתפרו לפי מעקב שבועי שמילאו העובדים. המחקר מדד את ביצועי העובדים על סולם בעל 10 דרגות, כאשר בסוף המחקר דירגו העובדים את הפרודוקטיביות שלהם ככזו שהשתפרה ב-0.69. גם הממונים מילאו מעקבים שבועיים, שדירגו גם את העובדים ההולכים וגם את העובדים היושבים, ועד סוף השנה העובדים ההולכים דורגו בנקודה שלמה מעל עמיתיהם היושבים.
 
התוצאות אכן מפתיעות מכיוון שמחקרי עבר לא הראו עליה בפרודוקטיביות. מחקר מ-2009 למשל, הראה שמשתמשים בשולחן-הליכון סבלו מאובדן של 10% ביכולתם לתפעל את העכבר והמקלדת שלפניהם, והצביע גם על ירידה ביכולת לפתור בעיות חשבונאיות. בנוסף, למרות שאין ספור מחקרים הראו על ירידה במשקל, היו גם לא מעט סיפורים על פציעות, למשל בגיד אכילס, ודיווחים על התחשמלויות קלות מהמכשיר. היצרנים מדווחים שאת הבעיות הללו הם הצליחו לפתור באמצעות בסיס גומי והאצה מדורגת של המכשיר עד לעבודה מלאה (ההתחשמלויות קרו בשלב ההאצה המהירה). במחקר החדש רואים שלאחר מספר חודשים העובדים השתלטו על האתגר המוטורי וביצועיהם היו טובים מבעבר ולעומת מקביליהם היושבים.
 
באשר לבריאותם של העובדים, בהתבסס על אותו מחקר, פרסמו בשנת 2013 פרופ' בן-נר, ד"ר לוין וחמישה פרופסורים נוספים מאמר בירחון Obesity, שמראה שמשתתפי המחקר איבדו כ-3.5 קילוגרמים במהלך השנה.
 
אז מה אומר המחקר הזה לגבי העתיד של כולנו? בן-נר חוזה שחברות יבינו שזה בריא ויעיל להשאיר את העובדים שלהן בתנועה, ואולי אפילו יבחרו להתקין רצפה נעה מתחת לשולחנות, כך שלא יצטרכו לקנות שולחן כזה לכל עובד.
 
אז האם בקרוב כולנו נבלה את יומנו על רצפות נעות? יכול להיות ששווה לנסות.
 
לכתבה בפורבס ישראל
 
לכתבות נוספות בפורבס ישראל:
עדי סופר תאנה מונתה למנכ"לית פייסבוק ישראל
איך תרגול מדיטציה יהפוך אתכן למנהלות טובות יותר
מושבי מיטה חדשים באל על
תגובות (0)
הוסף תגובה