ג'ניפר לורנס ולנה דנהאם הולכות לשנות את העולם

מארגני פסטיבל SXSW באוסטין טקסס לא רגילים לסיקורים תקשורתיים ברמה עולמית. אין לו את הילת הגיקים של קומיקון או את אהדת ההיפסטרים של גלנסברי ולרוב הוא נשאר אירוע מקומי מוצלח שתמיד אפשר להשיג אליו כרטיסים. אבל ביום שלישי שעבר הוא הפך למקום הכי נכון להיות בו. במשך שעתיים עמדו מאות צעירים מסביב לאולם הכנסים המרכזי של אוסטין וקיוו שיספיקו להיכנס לפני שהמארגנים יסגרו את הדלתות. האירוע המרכזי לא היה איחוד חד פעמי של להקת רוק אהובה או חשיפה של סרט קולנוע אטרקטיבי, אלא רק הרצאה של בחורה כריזמתית בת 27. לנה דנהאם. ועל פי כמה ציטוטי טוויטר מהאירוע, היה שווה לחכות בתור.

 

עוד באון לייף:

 

דנהאם, יוצרת וכוכבת "בנות" שמשודרת ב-HBO היא אולי אחת היוצרות הבולטות ביותר בדורה. בשנה האחרונה יכולנו לראות כיצד השפעתה מחלחלת מסדרת נישה בערוץ פרימיום בכבלים לתקשורת הממסדית ומשם לכולנו. היא כתבה מאמר הספד ב"ניו יורק טיימס" לנורה אפרון, הופיעה על שערי אופנה (אחד מהם היה ה"ווג" האמריקאי בשער שעבר פוטושופ וזכה לביקורת נרחבת ברשת) והיא מרואינת מבוקשת בתוכניות האירוח הליליות. בכל במה ציבורית שבה היא מדברת, בין אם מדובר בחשבון הטוויטר הפופלארי שלה, הסדרה שהיא כותבת או ראיון רדיופוני עם תחנה נידחת ביוטה, מתגלה אישה צעירה, רהוטה ודעתנית שגאה להיקרא פמיניסטית.

 

השינוי שדנהאם וחברותיה (ראו בהמשך) מציעות הוא יותר ממרענן. נדמה שבתקופה האחרונה כל מודלי החיקוי החדשים שנחשפנו אליהם כללו הרבה עור חשוף ומעט תוכן. כוכבות המדיה שליוו אותנו לתוך העשור השני של המאה ה-21 הורכבו מ"באד גירל רירי" (ריהאנה, כך נקרא חשבון האינסטגרם שלה), לינדזי לוהן שלא מסוגלת להישאר פיכחת\עם תחתונים ליותר מחמש דקות. מיילי סיירוס שמתייחסת לבגדים בתור המלצה בלבד, סלינה גומז שמנהלת זוגיות בעיתית עם ג'סטין ביבר וכמובן האחיות קרדשיאן, שלאף אחד אין מושג על מה ולמה בעצם הן נכנסו לחיינו. בצמרת הסלבריטאות האמריקאית (ועל כן – העולמית) נוצר מעין מישמש של נשים ערומות, פרובוקטיביות נטולות מסר ובעיקר, בואו נודה בזה – משעממות לאללה. כי ביננו, אפילו הטראש מתחיל לשעמם.

 

לינה דנהאם. מחכים בתור כדי לראות אותה

 

והנה נראה, שמתוך הריסות, הסרות השיער, בגדי מעצבים, מעצרים מתוקשרים והדלת המסתובבת במכון הגמילה, צמחה נבחרת של נשים שהן האנטי תזה לגל העכור שפירנס עשרות צהובונים. דנהאם, לופיטה ניונגו ("12 שנים של עבדות"), רובין לאוולי (דוגמנית למידות גדולות) השחקנית גבורי סידיבי וכמובן זוכת האוסקר ג'ניפר לורנס מצליחות להציב מודל שנון, בטוח ומעורר השראה לדור הנוכחי ולעשות את זה בסטייל.

 

דנהאם, למשל, העלתה בנאומה בטקסס את הפערים בין התפקידים שמוצעים לנשים ולגברים בתעשיית הבידור האמריקאית. "לאדם דרייבר (שמשחק ב"בנות" את אדם, א.ב.י) הייתה שנה מטורפת בקולנוע ומגיע לו" סיפרה, "אבל הבנות שמשחקות איתי עדיין מחכות לתפקידים שיכבדו את היכולת שלהן (..) הן עדיין מחכות לתפקידים שיעניינו אותם וירחיקו אותן מהטייפקאסט שלהן. אני יוצאת נגד העולם הזה שמכניס את הנשים לטייפקאסט. משהו צריך להשתנות ואני מנסה לשנות את זה".

 

ג'ניפר לורנס: "לעולם לא ארעיב את עצמי בשביל תפקיד"

 

כתמיכה יש לדנהאם את ג'ניפר לורנס (23) אולי אחת השחקניות הכי אהובות כרגע בהוליווד, אצל מבקרים וצופים כאחד. לורנס, שחקנית ללא לימודי משחק, התגלתה לפני ארבע שנים בסרט "קר עד העצם" שעליו קיבלה מועמדות לאוסקר. כבר בראיונות ראשונים היא התגלתה כנערה אינטיליגנטית, משעשעת ובעיקר – כזו שלא לוקחת את עצמה ברצינות מדי. להיכל התהילה של "הבנות הנכונות" היא נכנסה בזכות ההתבטאויות העקביות שלה נגד תעשיית הרזון החולנית של התעשייה וקריאה להחזיר את השפיות למידות הנכונות. בראיון שער למגזין "אל" בסוף 2012 היא טענה כי "בהוליווד אני נחשבת לשמנה (..) אבל אני מאמצת את עודף המשקל שלי. לעולם לא ארעיב את עצמי בשביל תפקיד. אני לא רוצה שילדות קטנות יגידו 'אני רוצה להיראות כמו קטניס, אז אוותר על ארוחת ערב'. ניסיתי לגרום לגוף שלי להיראות בריא וחזק. לא רזה וסובל מתת-תזונה".  

 

רובין לאולי. "אנחנו פועלות לשנות"

 

רובין לאולי, דוגמנית יפיפייה במידה 42, נותנת לבנות את הקונטרה מכיוון עולם האופנה. היא דוגמנית מבוקשת שסוגרת הפקות במגזיני אופנה ואצל מותגים בולטים (כמו קמפיין בגדי הים של H&M) ומתבטאת בחריפות בעד שילובן של דוגמניות במידות גדולות כדרך קבע בתעשיית האופנה. "דוגמניות של פלאז סייז נכנסות יותר ויותר למיינסטרים ואני מברכת על כך", אמרה ל"דיילי מייל" בסוף 2013, "אבל אתם עדיין לא רואים אותנו על מסלולי התצוגות או אצל מעצבי על כמו פראדה. זה מרגיש כמו אפליה וחוסר גיוון ואנחנו פועלות לשנות את זה".

 

גבורי סידיבי. פועלת נגד שיימינג

 

גבורי סידיבי היא לא דמות שאפשר להתעלם ממנה. היא גדולה מאוד, גבוהה מאד ושחורה. והיא שחקנית נפלאה. מאז שפרצה לחיים הציבורים כשחקנית בסרט "פרשס" הפכה סידיבי לשחקנית עסוקה ולדוברת בולטת נגד תופעת השיימינג ברשת. ב-2010 היא "כיכבה" בשערוריה מבית מגזין "אל" שהציב אותה בשער גיליון חגיגות 25 השנים להיווסדו והבהיר את צבע עורה בצורה משמעותית. הרשת, שמחתה על כך שסידיבי צולמה בקלוזאפ לעומת שאר חברותיה לצילום שצולמו בצילום גוף, הרימה קול זעקה שהכריחה את המגזין להתנצל בפומבי. מה שגרם לגבורי להתחבב כל כך הוא דווקא ההומור שלה, שבעזרתו היא מפגינה אישיות קלילה וזורמת, כפי שהראתה לאחרונה כשהחליפה את המנחה צ'לסי הנדלר בתוכנית האירוח שלה.  

 

לופיטה ניונגו. כבר לא רוצה להיות לבנה

 

הרכש החדש לחבורת האמיצות היא לופיטה ניונגו (30). השחקנית ילידת קונגו שזכתה השנה באוסקר על משחקה בסרט "12 שנים של עבדות", תפסה את עיני התקשורת בהתחלה בשל הופעות בלתי נשכחות על השטיח האדום. רק כשעצרו כדי לראיין אותה מאיפה האקססוריז והמניקור המושלם, הבינו העיתונאים שיש לה גם מה להגיד. לופיטה, שראיונות איתה מרגישים כמו הפלגה שקטה לארץ אקזוטית, היא המרטין לות'ר קינג החדש של אמריקה. בשיחות עמה היא מעודדת נשים צעירות להגשים את חלומן, בדיוק כפי שהיא עשתה, ומדגישה ש"ששום חלום לא רחוק מדי והכל אפשרי". לופיטה מדברת הרבה בתקשורת על מודלי יופי מגוונים וחולקת מזיכרונות ילדותה שבהם כל מה שהיא רצה היה "להיות יפה יותר ובהירה יותר". בכנס הנשים השחורות שנערך כמה ימים לפני האוסקר סיפרה לופיטה שהשינוי הגדול בחייה קרה כשאופרה וינפרי קראה לדוגמנית השחורה אלק ווק יפה. "וזה הפך את זה לעובדה. לא יכולתי להאמין שאנשים התייחסו למישהי שנראית כל כך כמוני כיפה. המראה שלי תמיד היה מכשול שהייתי צריכה להתגבר עליו ופתאום אופרה אמרה שהוא לא". השנה אגב, פגשה ניוגו את אופרה בתוכנית הטלוויזיה שלה והפכה לבת חסותה. ואם אופרה מאמצת את האג'נדה שלך, אין ספק את בדרך הנכונה.

תגובות (0)
הוסף תגובה