הפתרון של עופרה שטראוס לסוגיית השוויון בנטל

גם עופרה שטראוס, יו"ר שטראוס, היתה בין המשתתפות בוועידת נשים ועסקים של און לייף בשיתוף עיריית ירושלים. כבת לאחד מהעסקים המשפחתיים המפורסמים והמשפיעים בישראל, סיפרה שטראוס על המסע שעברה משפחתה, החל מייצור גבינה במטבח של הבית ועד לאמפריה בינלאומית. 

 

"באתי לספר לכן על מסע שאני עושה ב-15 שנה אחרונות, במהלכו אני מתחברת לנושא קידום נשים", סיפרה שטראוס על החיבור שלה לעסקים בבעלות נשים. "תמיד הייתי האישה היחידה בחדר והמון שנים נהניתי מזה. זה נראה לי טבעי וגם לא רע במיוחד… עד שנהייתי יו"ר שטראוס והתחילו לשאול אותי איך זה להיות אישה לבד בעולם עסקים. בהתחלה לא הבנתי את השאלה. לקח לי זמן להבין שכשאת מסתכלת שמאלה וימינה ואין שם אף אישה נוספת מלבדך- זה נושא בפני עצמו. פתאום הלבד הזה התחיל לצרום לי". 

 

במהלך נאומה הציגה שטראוס סרטון המביא את סיפורה של המשפחה, שהגיעה לארץ חסרת כל והצליחה בעקבות החריצות והמעוף של הסבתא. "אני רוצה לספר לכן על שטראוס, על סבתא שלי ומה אני זוכרת על נשים בעלות עסקים. הסיפורים על סבתא שלי מתחילים בכרטיס אשראי. אבא שלי עד היום לא יכול לשכוח איך התלבשה יפה והלכה לבנק, וביקשה אשראי ואמרו לה לא".

 

לטענתה של שטראוס, הסיבה שכולם מדברים על עסקים קטנים היא לא בגלל שפתאום גילו אותם, אלא בגלל שגילו שמדינות הפסיקו לצמוח כאשר עסקים קטנים מפסיקים לצמוח. "כששומעים את הממשלה מדברת על תחרות היא בעצם מדברת על עסקים קטנים שמתחרים בגדולים. לזה קוראים יזמות. 97% מהעסקים בישראל הם עסקים קטנים ובינוניים ולמרות זאת הם תורמים פחות מעסקים גדולים, אבל עדיין הם תורמים 40%, והם בדיוק התשובה לשוויון בנטל. אם כל אחד ואחת יוכלו לפתוח עסק, ולא רק להיות חלק מעסקים גדולים או מהמגזר הציבורי, יהיה כאן שוויון בנטל. אז למה זה לא קורה? כי יש המון חסמים. מהניסיון  שלי אני יכולה לספר שרוב החסמים מתחילים מגישה לאשראי. אני שמחה לראות שהבנקים, בעזרת הממשלה, התחילו להבין שצריך לתת הלוואות לעסקים קטנים. צריך לעשות את זה יותר קל, זו הדרך. יחד עם זאת נשאלת השאלה – אם זו היתה הבעיה של סבתא שלי, איך יכול להיות שזו אותה בבעיה גם היום? סבתא שלי לא הבינה בשפה, בתרבות ולא ידעה למלא טופסולוגיה והיום, מי שרוצה לפתוח עסק נתקלת בדיוק באותן בעיות. אם רוצים עסקים קטנים, חייבים להסיר חסמים כאלה".

 

התשובה, על פי שטראוס, מתחילה בלתת הלוואות לנשים "וזה כדאי – כי הן מחזירות הלוואות יותר מגברים. אמנם יש להן פחות ביטחון ויותר זהירות, אך יש בכך יתרונות. במחקר שיצא השנה, נמצא שיש עלייה בשיעור יזמות של נשים ביחס לגברים. הנה הסטטיסטיקה – בארה"ב 44%  מעסקים הם עסקים בבעלות נשים, ובארץ רק 20% ומתוכם 4% בלבד הם בבעלות נשים בלבד, כל השאר בעלות משותפת. כשמדברים על נשים בעולם העבודה, מצבנו אמנם לא טוב אבל הוא די דומה לשאר העולם. למה זה משנה? בגלל שנשים מהוות 50% מהאוכלוסייה. אנחנו 50% משוק עבודה, אנחנו מחליטות את רוב ההחלטות הצרכניות. למרות הכוח והעצמה שיש לנשים, הן עדיין הבעלים של אחוז אחד בלבד מנכסי העולם. חייבים לגעת בפער הזה, להסיר את המחסום. החסמים האלה הם כלכליים ומשפחתיים ובעיקר תרבותיים".

 

לסיום אמרה שטראוס כי "כשבוחנים את הסטטיסטיקה של נשים בעולם עסקים, המצב שונה אצל שלושה מגזרים – עולות חדשות, ערביות וחרדיות –להן נותנים הכי פחות אשראי. הסתכלו מסביב – אנחנו רואות שהן לא פה. זה בדיוק זה. החזון שלי הוא שעוד 5 שנים מהיום, כשנסתכל על החדר זה, כולן תהיינה כאן".

 

גם אם יש כאן כאלה ששומעות "לא", דעו שסבתי שמעה הרבה פעמים לא, בדרך כלל היא שמעה "לא", אבל אותו אנחנו שוכחים, את ה"כן" אנחנו זוכרים. 

תגובות (0)
הוסף תגובה