קפה ומאפה: תחליף ראוי לארוחת הבוקר?

בהמשך לבדיקת ארוחות בוקר ישראליות בבתי הקפה, עולה השאלה האם מומלץ להסתפק בדיל של "קפה ומאפה", כתחליף לארוחת בוקר.

 

עוד באון לייף:

 

מבחינה בריאותית, זה תחליף המכיל פחמימות ריקות ושומנים, לעומת ארוחת בוקר המכילה חלבונים איכותיים, פחמימות מורכבות, ויטמינים וסיבים תזונתיים. למרות שאני בעד לשלב בתזונה מאכלים שאוהבים גם אם הם קצת פחות בריאים, כמובן במינון הנכון, כדאי לדעת שבמאפה אחד כזה שמוגש עם הקפה יש כנראה הרבה יותר קלוריות ממה שאנחנו מדמיינים. הנה כמה דוגמאות:

 

קרואסון שקדים או שוקולד – נחשבים לעתירים ביותר בקלוריות – בין 600-700 קלוריות

ומעל ל 30% שומן. כמות זהה למנה של פלאפל או המבורגר גדול.

 

דניש קינמון או מאפה חלבה  –  מכילים יותר מ- 500 קלוריות ליחידה. שווה ערך לחמישה  כריכים מ-10 פרוסות לחם קל.

 

גם עוגיית בראוניז, מאפה תמרים או מאפה גבינה מכילים כ- 400 קלוריות.

כמות הקלוריות הזו אינה כוללת את הקלוריות של הקפה, מה שאומר שזה פינוק שלא כדאי להתבסס עליו כארוחת בוקר מדי יום ביומו.

 

להלן רשימת קלוריות קצרה (ערכים ממוצעים לפי שקילת המאפים מבתי קפה שונים):

 

  • מאפה שקדים – שוקולד 700 קלוריות
  • קרואסון שקדים – 620 קלוריות
  • מאפה חלבה – 500 קלוריות
  • דניש קינמון – 520 קלוריות
  • פאי גבינה ותפוחים – 620 קלוריות
  • קרואסון שוקולד – 500 קלוריות
  • מאפה שמרים גבינה – 400 קלוריות
  • עוגיית מאפה תמרים – 420 קלוריות
  • קרואסון חמאה – 390 קלוריות
  • עוגיית בראוני'ז – 350 קלוריות
  • גבינית – 290 קלוריות
  • מאפה פילו תפוחים/גבינה – 220 קלוריות
  • מאפה בולגרית – 520 קלוריות
  • בורקס גבינה – 490 קלוריות

 

האם יש הבדל בין בתי הקפה השונים?

בדקתי ברשתות בתי הקפה, האם במבחר המוצע במסגרת של "קפה ומאפה" יש אפשרות למאפה בריא יותר? ברוב בתי הקפה אין אפשרויות כאלה וזה מפתיע כי יש היום מודעות גוברת לבריאות ותזונה נכונה.

אין הבדל גדול בין המאפים עצמם בבתי הקפה השונים, אבל המקומות העדיפים הם אלו שמציעים גם מאפים עם פחות שומן וסוכר, (כמו "ארומה", או "רולדין") אבל גם אז – צריך לבקש אותם באופן מיוחד.

 

מבחינה בריאותית יש יתרון למאפים מבצק פילו, כמו פילו תפוחים או פילו גבינה. הם עדיפים על מאפי שמרים או בצק פריך כי לרוב הם מכילים פחות קלוריות ושומן, מאחר והבצק עצמו חסר שומן ואפשר לשלוט על סוג השמן והכמות שמוסיפים (גם בבית יש יתרון לבצק הפילו, במאפים ופשטידות). באופן כללי, מאפי גבינה משביעים יותר ממאפים אחרים, כי החלבונים שיש בגבינה – מעכבים את ספיגת הסוכרים וזה תורם לשובע לזמן ארוך יותר.

 

מאפים מלוחים

למאפים המלוחים אין יתרון בהשוואה למתוקים, לפחות לא מבחינת אחוז השומן או מספר הקלוריות: במאפה בולגרית או בורקס גבינה למשל יש בממוצע 500 קלוריות ליחידה.

זו כביכול אפשרות שעדיפה לכל מי שיש לו נטייה לסוכרת, אבל גם במקרה הזה צריך להיזהר כי המאפים עשויים מקמח הלבן שגם עלול להקפיץ את רמות הסוכר בדם.

תגובות (0)
הוסף תגובה